בעקבות תיקון חוק ההתנתקות: השגריר בוושינגטון זומן לשיחה

לאחר שאמש פורסמה הודעה חריפה נגד תיקון החוק בה היא כינתה אותו "פרובוקטיבי", מייק הרצוג זומן באופן חריג לשיחה עם סגנית שר החוץ האמריקני. במקביל, גורם ישראלי המעורה בפרטים טען כי "לא מדובר במשבר"

זמן צפייה: 03:01

לאחר העברת התיקון לחוק ההתנתקות אמש, הלילה (רביעי) שגריר ישראל בארצות הברית מיייק הרצוג זומן באופן חריג ויוצא דופן, לשיחה במחלקת המדינה עם סגנית שר החוץ האמריקני ונדי שרמן. גורם ישראלי המעורה בפרטים אמר כי "יש זעם אמריקני גדול על המהלכים האחרונים",  אך טען כי "לא מדובר במשבר - אלא כהעברת מסר נוספת בהמשך לדברים שאמר היום בנושא סגן הדובר".

אמש מחלקת המדינה האמריקנית פרסמה הודעה חריפה נגד תיקון החוק, ואמרה כי התיקון לחוק הוא "פרובוקטיבי" וכי מדובר "בהפרת התחייבות ישראלית מ-2005 שניתנה לממשל האמריקני. ישראל צריכה למנוע ממתנחלים לשוב לשם". ההודעה האמריקנית באה לאחר שמליאת הכנסת אישרה בלילה בקריאה שנייה ושלישית את שינוי שמו של חוק יישום ההתנתקות, ברוב של 31 חברי כנסת שתמכו מול 18 מתנגדים, והסעיפים בחוק הנוגעים לאיסור שהייה בשטחים שפונו בצפון השומרון ולביטול זכויות המתיישבים - יבוטלו.

כוחות צה''ל בחומש
כוחות צה''ל בחומש | צילום: מוחמד אשתייה, פלאש 90

עם אישור החוק נקבע כי במקום "חוק יישום ההתנתקות" הוא ייקרא "חוק ההתנתקות והפיצויים לנפגעיה", וכן כי סעיפים 27-23 הקובעים איסור כניסה ושהיה בשטח, וכן סעיף 30(ב) העוסק בפינוי מיטלטלין מהשטח, לא יחולו עוד בשטח שפונה בצפון השומרון.

לפני ביטול החוק, נאסר על אזרחים להיכנס לשטח שפונה בצפון השומרון במסגרת ההתנתקות שבוצעה בשנת 2005, שכלל את היישובים חומש, שאנור, גנים וכדים, ומעתה אזרחים יוכלו לנוע בחופשיות על הציר - אך לא לבנות את היישובים מחדש. מדובר בציר שמחבר בין שכם לג'נין, וכעת צה"ל יצטרך להזרים כוחות נוספות כדי לאבטח את הכביש.

חומש
המאחז חומש | צילום: הלל מאיר, פלאש 90

במקביל, ברקע התקדמות החקיקה של המהפכה המשפטית, אמש התפרסם לראשונה במהדורה המרכזית כי כמה מנציגיה של ישראל בארצות הברית העבירו במהלך הימים האחרונים אזהרה חריגה למשרד החוץ שבירושלים, ולפיה על פי ניתוח שנעשה בנציגויות בארצות הברית, עולה עליה בהיקף הסיקור סביב העניין המשפטי, אבל גם ברמת ההתנגדות והתוכן המופץ נגד ישראל ונגד התנהלותה בסוגיה המשפטית.

"המסגור התקשורתי מתמקד בחשש הכבד לאופיה הדמוקרטי של ישראל. מזהים מגמה שמחריפה עוד את הביקורת בשבועות האחרונים, כשבמוקד ההשלכות האפשריות על יחסי ישראל-ארה״ב וגם הקשר בין התפוצות לישראל", נאמר בהודעה. "הפרסומים המדוברים נגד ישראל נכתבים בחלק גדול מהמקרים על ידי כאלה שנחשבים כתומכי ישראל מובהקים - מה שעלול ליצור רושם שיש ירידה בתמיכה בישראל". כמו כן, "הדיווחים המרובים על משיכות כספים מגופים ציבורים ופרטיים עשויות לנרמל את טקטיקת החרם על ישראל".