דיווח: חמאס דחה את התנאים החדשים שישראל הוסיפה למתווה העסקה

בסוכנות הידיעות "רויטרס" דווח כי ארגון הטרור דחה את הדרישות החדשות של ישראל, לפיהן האוכלוסייה שנעה חזרה לצפון הרצועה תיבדק על-ידי מנגנון שיקוף. בנוסף דרשה ישראל זכות וטו על חזרתם של קהילות מסוימות לצפון הרצועה

זמן צפייה: 00:39

בסוכנות הידיעות "רויטרס" מדווחים הבוקר (שישי) כי חמאס דחה את התנאים החדשים שישראל הוסיפה למתווה העסקה להפסקת אש בעזה ושחרור חטופים. לפי הדיווח, ישראל דורשת כי כל האוכלוסייה שנעה חזרה לצפון הרצועה תיבדק על-ידי מנגנון שיקוף שיסרוק אותם.

על התנאים החדשים שהציבה ישראל נמסר לרויטרס מארבעה בכירים המעורים במשא ומתן - גורם אירופי, גורם פלסטיני ושני גורמים מצריים. לפי הדיווח, ישראל רוצה בנוסף זכות וטו על חזרתם של קהילות מסוימות לצפון הרצועה, מתוך חשש שיהוו מנגון תמיכה לחוליות חמאס בעתיד.

בנוסף, ישראל מעוניינת להשאיר את כוחות צה"ל על ציר פילדלפי, אך מצרים היא זאת שדחתה את הצבת התנאי, בטענה שלא מדובר בעניין הכלול בתוך המסגרת הכללית שכבר הוסכמה.

הפגנת משפחות חטופים מול הקפיטול בארה"ב
הפגנת משפחות חטופים מול הקפיטול בארה"ב ברקע נאום נתניהו בקונגרס | צילום: לירי אגמי, דני טננבאום, אמנון שמי

אמש פורסם לראשונה במהדורה המרכזית כי ישראל דורשת לקבל מחמאס רשימה של שמות החטופים שנמצאים בחיים, עוד טרם סיכום העסקה. במהלך הימים האחרונים ישראל העבירה למתווכות קטר ומצרים רשימה של חטופים, שמבחינת ישראל נמצאים תחת הקטגוריה ההומניטרית. בכיר ישראלי מסר הערב לחדשות 13 כי לפחות 30 מבין השמות שנמסרו, נמצאים בחיים.

אצל המתווכות והממשל האמריקני מדברים בינתיים על מתווה שמאפשר לחמאס להעביר את רשמית החטופים במהלך השבוע הראשון בו תצא לפועל העסקה, ולא מבעוד מועד - דבר לו ישראל מתנגדת. גורמים אמריקנים מסרו כי במידה ויזהו שהשלטון הישראלי מעכב בכוונת תחילה את המגעים לעסקה, הם יודיעו על כך. לפי שעה, מבחינת ארה"ב, זהו לא המצב.

מפגינים למען שחרור החטופים, סמוך לקונסוליה האמריקנית בתל אביב
מפגינים למען שחרור החטופים, השבוע סמוך לקונסוליה האמריקנית בתל אביב | צילום: רויטרס

שעות לפני פגישתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם הנשיא לשעבר והמועמד לנשיאות דונלד טראמפ, גורם מדיני בכיר בלשכת נתניהו תקף הבוקר את סגנית הנשיא והמועמדת לנשיאות קמלה האריס, ואומר כי "דבריה אמש על העסקה עלולים להרחיק הסכמות אפשריות".

"יש לקוות שדבריה של סגנית הנשיא קמלה האריס לא יפורשו על ידי חמאס כאילו יש פער בין ישראל לארה"ב", אמר הגורם המדיני הבכיר לכתבים המדיניים בוושינגטון, "אני חושש שדבריה של האריס ירחיקו עסקה". הגורם הבכיר בלשכת נתניהו אמר כי הפגישה עם הנשיא ג'ו ביידן הייתה חיובית, אך הוסיף כי לצערו הוא לא יכול לומר את אותו הדבר על הפגישה עם האריס.

עוד אמר הגורם המדיני הבכיר כי עמדות אחידות בין ישראל לבין ארה"ב מגדילות את הסיכוי להביא לשחרור החטופים. "הפגישה עם ביידן הייתה במגמה חיובית לקידום הבנות", אמר הגורם הבכיר, והוסיף כי העובדה שהאריס יצאה עם דברים באופן פומבי הייתה בניגוד לסיכומים. "סיכמנו שלא נכון לתת פומביות, ושזה מרחיק עסקה", אמר הגורם הבכיר, שהוסיף גם כי "הלחץ על רה"מ מרחיק עסקה, זו סברה שמגובה במידע מבוסס".

נתניהו עם קמלה האריס בבית הלבן
נתניהו עם קמלה האריס בבית הלבן

"הגיע הזמן שהמלחמה תסתיים", אמרה אמש האריס בהצהרה בתום פגישתה עם נתניהו, "ושתסתיים בצורה שבה ישראל בטוחה, כל החטופים משוחררים, סבלם של הפלסטינים בעזה מסתיים, והעם הפלסטיני מממש את זכותו לחופש, לכבוד ולהגדרה עצמית".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מסר הבוקר: "קמלה האריס חשפה בפני העולם כולו את מה שאני אומר כבר שבועות, מה באמת עומד מאחורי העסקה. כניעה לסינוואר, הפסקת המלחמה באופן שיאפשר לחמאס להשתקם והפקרת רוב החטופים בשבי החמאס. ‏אסור ליפול למלכודת הזו". השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כתב בחשבון הטוויטר שלו: "לא תהיה הפסקת מלחמה, גבירתי המועמדת".