לקראת הדיון בהאג: אבטחה מוגברת למשלחת הישראלית

מחר יחל הדיון בתביעה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי לצדק, במהלכו תציג דרום אפריקה את טיעוניה נגד פעילות צה"ל בפני הטריבונל שמורכב מ-15 השופטים הקבועים של בית הדין, השופט הארעי שנשלח מטעם התביעה - ונשיא ביהמ"ש העליון לשעבר אהרן ברק. מאבטחים הוטסו מישראל כדי ללוות את נציגי משרדי המשפטים והחוץ | כל הפרטים

זמן צפייה: 05:17

משלחת ההגנה הישראלית לבית הדין הבינלאומי לצדק נחתה הבוקר (רביעי) בהולנד, בדרכה לייצג את ישראל בתביעה שהוגשה נגדה בגין ביצוע רצח עם. מחר ייערך הדיון הראשון, במהלכו יוצגו טענות התביעה על ידי דרום אפריקה - הטוענת שפעולות צה"ל בעזה מהוות עבירה על האמנה בדבר מניעת רצח עם, עליה ישראל חתמה לאחר הקמתה. ביום שישי הדיונים יימשכו והמשלחת הישראלית תישטח את טענותיה המשפטיות לפיהן חמאס ביצע רצח עם ב-7 באוקטובר - בעוד שישראל פועלת בתגובה תוך הימנעות מפגיעה באזרחים בלתי מעורבים. בחדשות 13 פורסם לראשונה כי לקראת הדיון, מאבטחים הוטסו במיוחד מישראל כדי ללוות את חברי הנציגות הישראלית במהלך שהותם בהולנד.

ההחלטה הישראלית להשתתף בדיונים נחשבת נדירה, והיא התקבלה בעקבות החשש מכך שבית הדין יוציא צו ביניים המורה על סיום הפעילות של צה"ל ברצועה. המשלחת הישראלית להאג מורכבת מנציגי משרד המשפטים, נציגי משרד החוץ, חברים במל"ל וגורמי הסברה שונים. בנוסף להגנה המשפטית, ישראל מתכוונת לעשות שימוש במשפט המתוקשר כדי לקדם את ההסברה הישראלית, כשבהמשך יגיעו להאג גם כמה מבני משפחות החטופים. בכל אופן, גורם מדיני הבהיר שישראל "לא תבטל פעולות בעזה בעקבות התביעה".

המשפט שיחל מחר יתנהל על ידי טריבונל של 17 שופטים, המורכב מ-15 השופטים הקבועים של בית הדין ושני שופטים נוספים שנשלחו מטעם התובעת והנתבעת - הרשאיות לבחור נציגים ארעים מאחר שאין שופטים קבועים מטעמן. כזכור, ישראל שלחה לדיון את נשיא בית המשפט העליון לשעבר, השופט בדימוס פרופ' אהרן ברק. דרום אפריקה שלחה את סגן נשיא בית המשפט העליון של המדינה לשעבר. נשיאת בית הדין היא השופטת ג'ואן דונהיו מארצות הברית, שתסיים את כהונתה בחודש הבא לאחר 9 שנות כהונה.

אהרן ברק
נשיא בית המשפט העליון לשעבר, השופט אהרן ברק | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ההתבטאויות הקיצוניות שהשמיעו שרים וחברי כנסת בנוגע למלחמה המתחוללת בעזה צפויות להוות אתגר מרכזי איתו תאלץ להתמודד המשלחת הישראלית. הבוקר, כיממה בלבד לפני תחילתו של הדיון הדרמטי בבית הדין, חבר הכנסת ניסים ואטורי (הליכוד) חזר בריאיון לרדיו "קול ברמה" על קריאתו "לשרוף את עזה" ואמר: "שהמחבלים לא יחשבו שמתייפייפים מולם. לא מתנצל ואין לי רחמים על מי שנשאר שם".

בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר. "התבטאויות חברי הקואליציה גורמת לנזק בינלאומי אדיר" | צילום: רויטרס

בהתייחסות לנזק שגורמים אנשי ציבור ישראלים, גורמים משפטיים אמרו: "התבטאויות חברי הקואליציה על טרנספר ועל כך שצריך למחוק את עזה גורמת לנזק בינלאומי אדיר, וכן לנזק משפטי גדול מאוד. אנשי בית הדין הבינלאומי בהאג שומעים את הקולות ורושמים הכול".

גורם מדיני הוסיף: "האמירות של פוליטיקאים ישראלים מהוות תחמושת שהתביעה עושה בה שימוש נגד ישראל. חלקם בכלל לא משתתפים בהחלטות של המדינה וחלקם אף חזרו בהם ממה שאמרו".