ישראל ולבנון הגיעו להסכם על הגבול הימי - הקבינט צפוי להתכנס מחר

משרד רה"מ הודיע כי טיוטת ההסכם "עומדת באופן מלא בעקרונות שהציגה ישראל". לפיד: "הישג היסטורי שיכניס מילארדים". בהודעה שפרסמה נשיאות לבנון נמסר כי "המתווה הסופי עונה על דרישות לבנון". גנץ: "לא ויתרנו ולא נוותר על מילימטר אחד של ביטחון". לפי הדיווחים, בכירים בממשלת לבנון: "חזבאללה נתן אור ירוק למהלך"

זמן צפייה: 10:16

ישראל ולבנון הגיעו להסכם: משרד ראש הממשלה פרסם היום (שלישי) הודעה בה אישרו את ההגעה להסכם הגבול הימי עם לבנון. בהודעה נמסר כי "ישראל ולבנון הגיעו להסכם היסטורי על הקו הימי" וכי "טיוטת ההסכם עומדת באופן מלא בעקרונות שהציגה ישראל, הן בתחום הביטחוני והן בתחום הכלכלי".

ראש הממשלה לפיד הוסיף: "מדובר בהישג היסטורי שיחזק את ביטחון ישראל, יכניס מיליארדים לכלכלת ישראל ויבטיח את היציבות בגבול הצפון". בתוך כך, הקבינט המדיני-ביטחוני צפוי להתכנס מחר, ואחריו תתקיים ישיבת ממשלה מיוחדת בה יובא ההסכם בפני חבריה. לאחר מכן, ההסכם יובא לאישור הכנסת.

ראש הממשלה יאיר לפיד וראש הממשלה החליפי נפתלי בנט
ראש הממשלה יאיר לפיד וראש הממשלה החליפי נפתלי בנט | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בהקשר זה, יצוין כי ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט טרם החליט איך להצביע, והוא צפוי לקבל החלטה רק אחרי שישמע את חוות הדעת של בכירי מערכת הביטחון ויראה את הנוסח הסופי. כפי שפורסם לפני כשבוע בחדשות 13, בנט הביע את הסתייגותו מההסכם המתגבש. בין היתר הוא אמר במהלך שיחות שקיים היום כי ההסכם המדובר שונה ממה שהכיר וממה שהוצג לקבינט. לטענתו, בהסכם הזה - לבנון מקבלת את כל מה שהיא רוצה.

שני בכירים בממשלת לבנון המקורבים לארגון חיזבאללה שנותרו בעילום שם, אמרו לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי הארגון נתן "אור ירוק" לממשלת לבנון להסכים לתנאים של ההסכם הנוכחי. עוד אמרו הבכירים כי חיזבאללה מחשיב את סוגיית המשא ומתן כ"גמורה".

שר הביטחון בני גנץ בהערכת מצב בפיקוד צפון
שר הביטחון בני גנץ בהערכת מצב בפיקוד צפון | צילום: אלעד מלכה

לאחר פרסום הידיעה אודות ההגעה להסכם, כמה ח"כ לרבות חברי הממשלה בירכו את רה"מ לפיד ואת מערכת הביטחון על ההסכם. בתוך כך, במהלך הערכת מצב בפיקוד צפון שקיים יחד עם הרמטכ"ל כוכבי, שר הביטחון בני גנץ הדגיש כי "לא ויתרנו ולא נוותר על מילימטר אחד של ביטחון. ההסכם מתקדם למרות איומי ארגון הטרור חיזבאללה שניסה לחבל בתהליך".

"אני מברך על הודעת נשיא לבנון על קבלת ההסכם. ישראל מעוניינת בלבנון כשכנה יציבה ומשגשגת וההסכם שאליו אנו מתקדמים הוא הגון וטוב לשני הצדדים. בחודשים האחרונים מערכת הביטחון ליוותה מקרוב את המו״מ על הגבול הימי בצפון בהיבט הביטחוני. עמדנו בנחישות על כך שההסכם יבטיח את האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל. נוודא שההסכם מקיים גם את זכויותיה הכלכליות של ישראל ונציג את ההסכם לציבור באופן שקוף וברור ולפי החוק", הוסיף.

ח''כ איתמר בן גביר
''מדובר בהסכם בלתי חוקי''. ח''כ איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מנגד, ח"כ איתמר בן גביר הודיע כי מפלגתו עוצמה יהודית תעתור לבג"צ "נגד ההסכם הבלתי-חוקי של לפיד וגנץ עם לבנון" בדרישה לעצור את ההסכם. לדבריו של בן גביר: "מעבר לעובדה כי מדובר בהסכם כניעה מביש, מדובר בהסכם בלתי חוקי. חוק יסוד: משאל עם קובע כי העברת שטחים מריבונות המדינה לריבונות זרה חייבת לעבור במשאל עם, או באישור של 80 חברי כנסת".

בן גביר הוסיף: "במצב הנוכחי, לפיד וגנץ מנסים לעשות מחטף, ולהעביר את ההסכם שכולל העברת שטחים ריבוניים מידי ישראל ללבנון בהחלטה של ממשלת מעבר ערב בחירות. אנחנו לא נאפשר למחטף הזה להתרחש - ונגיש עתירה דחופה לבית המשפט העליון בדרישה כי יעצור את ההסכם הבלתי חוקי באופן מיידי".

עמוס הוכשטיין, יועצו של הנשיא ביידן לענייני אנרגיה
המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין | צילום: רויטרס

בהודעה שפרסמה הבוקר נשיאות לבנון בנוגע להסכם הגבול הימי בין ישראל ולבנון, נמסר כי "המתווה הסופי להסכם רישום הגבול הימי משביע רצון, עונה על דרישות לבנון ושומר על זכויותיה". עוד צוין כי נשיא לבנון מישל עון יקיים התייעצויות מתאימות ב"נושא לאומי זה" לפני שימסור הודעה רשמית. "נשיאות לבנון מקווה כי תוכל להודיע על ההגעה להסכם בהקדם האפשרי", הוסיפו.

מוקדם יותר היום, ראש המועצה לביטחון לאומי ד"ר איל חולתא, התייחס גם הוא לטיוטת ההסכם הסופי שהעביר המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין וטען כי "כל דרישותנו נענו, השינויים שדרשנו תוקנו. שמרנו על האינטרסים הביטחוניים של ישראל, אנחנו בדרך להסכם היסטורי".

אסדת הגז כריש
אסדת הגז כריש | צילום: משרד האנרגיה

קודם לכן, סגן יו"ר הפרלמנט של לבנון המכהן גם כיו"ר צוות המשא ומתן מטעמה של הממשלה הלבנונית, אליאס בו סעב, אמר בריאיון לסוכנות הידיעות "רויטרס", כי לבנון את קיבלה הטיוטה הסופית להסכם סימון הגבול הימי עם ישראל. לדבריו, הטיוטה, שהועברה לצד הלבנוני על ידי המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין, "עומדת בכל דרישותיה של לבנון" ועשויה להוביל ל"עסקה היסטורית".

בתקשורת הלבנונית דווח כי הניסוח החדש של ההסכם פתר את חילוקי הדעות סביב קו המצופים וזה מה שסולל את הדרך להסכם. על פי לוחות הזמנים, לאחר שפורסמו ההודעות מטעם שתי המדינות, יוצגו המפות וההסכם ותהליך האישור בישראל יכלול כינוס ממשלה, הנחת ההצעה בכנסת, וכינוס ממשלה נוסף. לפי דיווחים ערביים, החתימה על ההסכם תהיה בראס א-נאקורה ב-20 באוקטובר.