ההסתייגות של בנט מההסכם עם לבנון: "שונה ממה שהכרתי"

פרסום ראשון: מיד לאחר יום הכיפורים, הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס לדון בהסכם הגבול הימי עם לבנון. בינתיים, הביקורת על העברת ההסכם מתרחבת אל מעבר לגבולות האופוזיציה והגיעה גם לממשלה. גם ראש הממשלה החליפי התייחס להסכם וטען כי בהסכם הזה - לבנון מקבלת את כל מה שהיא רוצה, ומבחינתו, שאלת הטלת הווטו טרם הוכרעה

זמן צפייה: 03:56

פרסום ראשון: ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט הביע היום (שני) את הסתייגותו מההסכם המתגבש בין ישראל ולבנון בעניין סימון הגבול הימי בין המדינות. בין היתר הוא אמר במהלך שיחות שקיים היום כי ההסכם המדובר שונה ממה שהכיר וממה שהוצג לקבינט. לטענתו, בהסכם הזה - לבנון מקבלת את כל מה שהיא רוצה.

בהמשך לזה, בנט קיים היום כמה דיונים בהם בחן את ההסכם ברמה הביטחונית והמדינית, והוא צפוי לגבש עמדה ברורה יותר עד לדיון הקבינט שיתקיים בהמשך השבוע. בנט סבור שיש חשיבות רבה להסדיר את הנושא ולאפשר פעילות רציפה של הפקת גז. שאלת הטלת הווטו עדיין לא הוכרעה מבחינתו, אם כי לא בטוח שהיא בכלל רלוונטית, בגלל ההליכים המשפטיים שמתנהלים גם כך נגד ההסכם. בנט התכוון בדבריו לכך שבהסכם המקורי דובר על יצירת קו גבול רשמי ומוכר, אלא שבהסכם שמובא כעת זה לא קו גבול רשמי, אלא סטטוס קוו.

ראש הממשלה יאיר לפיד, טס היום מעל אסדת כריש
ראש הממשלה יאיר לפיד, טס מעל אסדת כריש | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

מיד לאחר יום הכיפורים, הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס לדון בהסכם הגבול הימי עם לבנון. בעוד ישראל הבהירה כי ההסכם מקובל עליה, ללבנונים יש עוד כמה השגות, ובינתיים, הביקורת על העברת הסכם מדיני משמעותי כל כך בתקופת בחירות וממשלת מעבר, מתרחבת אל מעבר לגבולות האופוזיציה.

גורמים מדיניים בכירים אמרו לחדשות 13 כי הסוגייה במתווה העקרוני לפיה ישראל תוותר על הבעלות במאגר הגז "קאנא", אבל תקבל תמלוגים מהחברה שתפיק את הגז שם - היה ידוע לבנט. אותם הגורמים תוהים מדוע בנט שינה את עמדתו, דווקא בעת הנוכחית. במקביל, בישראל נעשו סימולציות פיננסיות שיוצגו לקבינט בדיון הקרוב, על סכומי הכסף שישראל תקבל מלבנון.

רה''מ יאיר לפיד וראש האופזיציה בנימין נתניהו בפגישת עדכון, לצידם המזכיר הצבאי אבי גיל
רה''מ יאיר לפיד וראש האופזיציה בנימין נתניהו | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

בהמשך להתכתשויות הפומביות שנרשמו אתמול בין ראש הממשלה יאיר לפיד לראש האופוזיציה בנימין נתניהו סביב ההסכם המסתמן על הגבול הימי עם לבנון, במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינס הערב נתניהו הוא המשיך לתקוף את ההסכם, שהפך לנושא המרכזי במסע הבחירות של הליכוד בימים האחרונים. "הגיע הזמן לומר חאלס, די לממשלת החולשה המסוכנת הזאת. החולשה הזאת באה לידי ביטוי רק עכשיו, כשלפיד נכנע לאיומי חיזבאללה. הסכם הכניעה שלו איננו חוקי, והוא לא יחייב אותנו" אמר יו"ר האופוזיציה.

מעבר לביקורת של רבים מחברי האופוזיציה, וגם זו של שרת הפנים איילת שקד, שגריר ארה"ב לשעבר בישראל, דייוויד פרידמן, התייחס היום גם הוא להסכם הנרקם. בתוך כך, הוא כתב בחשבון הטוויטר שלו: "איש לא דמיין אז שהתוצאה תהיה 100 אחוז ללבנון ו-0 אחוז לישראל. אשמח להבין איך הגענו לכאן".

יובל שטייניץ
שר האנרגיה לשעבר יובל שטייניץ. ''לא ראיתי את פרטי ההסכם'' | צילום: פלאש 90

כחלק מהניסיון של ראש הממשלה לפיד להסביר את החלטתו להעביר הסכם כזה בתקופת בחירות, הוא גילה אתמול בריאיון לאתר "כיכר השבת" כי שוחח על כך עם חבר הכנסת יובל שטייניץ מהליכוד, בעבר שר התשתיות והאנרגיה שטיפל בסוגיה. אלא ששטייניץ טען הערב: "לא ראיתי את פרטי ההסכם. השיחה עם לפיד עסקה בכלל בסוגיה האיראנית".

אתמול, גורם מדיני בכיר שוחח עם כתבים על ההסכם הימי המתגבש עם לבנון בנוגע למים הכלכליים ואסדות הגז, אמר כי "ההסכם הזה הולך להיות הסכם מחייב, שיופקד באו"ם ויעוגן כמה שאפשר בחוק הבינלאומי. הערבות האמריקנית מאוד קריטית כאן. יש להסכם מרכיב כלכלי כמובן, אבל הוא בראש ובראשונה ביטחוני ומדיני כדי לאפשר יציבות באזור לטווח רחוק".

הגורם חשף מעט מהתהליך ואמר כי "ההצעה הזאת היא תוצאה של עבודה אינטינסבית שלנו עם עמוס", כשהוא מתכוון למתווך מטעם ארצות הברית, עמוס הוכשטיין. "הוכשטיין בדרכו ניהל את זה בשקט, בדילוגים, בפגישות. בחודשים האחרונים, ככל שהמרכיב המדיני הפך ליותר מהותי, אז המל"ל נכנס לתמונה קצת יותר, הכל בתיאום עם משרד האנרגיה ומשרד החוץ".

אסדת הגז ''כריש'' מול חופי ישראל
אסדת הגז ''כריש'' | צילום: רויטרס

כך או כך, היועצת המשפטית לממשלה עדיין לא גיבשה את חוות דעתה הסופית בשאלה באיזה פורום בדיוק יאושר ההסכם בישראל, והאם הוא יידרש לעבור גם את אישור הכנסת. בינתיים גוברת הביקורת גם בשורות הממשלה, דבר שמעמיד בסימן שאלה את יכולתה לאשר אותו כבר בקרוב. כמו שזה נראה כרגע – ללפיד יהיה לא פשוט להעביר את ההסכם הזה לפני הבחירות וללא אישור הכנסת.

רה"מ לפיד עומד בפני דילמה משמעותית. האם לנסות ולאשר את ההסכם בכנסת כשהסיכויים הולכים ופוחתים, למרות שההערכה בלשכת ראש הממשלה היא שלא יהיה צורך באישור הכנסת, ובכך - להסתכן בווטו של בנט, ולהסתכן בהצגתו כמי ש"נכנע" ללחצים של חיזבאללה. לחלופין, בפני לפיד עומדת האפשרות לוותר על אישור ההסכם עוד עכשיו, ולהסתכן בעימות דמים עם נסראללה לפני מערכת הבחירות.