ראש הממשלה, השגריר והבית הלבן: יחסי ארה"ב-ישראל מסתבכים

חודשיים לאחר הקמת הממשלה, וטרם התקבלה בלשכת רה"מ הזמנה רשמית לבית הלבן. אף על פי שהזמנה כזו יכולה לבוא בהתראה קצרה, הדבר יכול להעיד על היחסים המסובכים בין ממשל נתניהו לזה של ביידן, כשהשגריר האמריקני ממשיך גם היום לבקש האטה בחקיקת הרפורמה המשפטית

זמן צפייה: 04:21

כמעט חודשיים עברו מאז השבעת הממשלה ועד היום (ראשון) לא התקבלה בלשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הזמנה רשמית לבית הלבן, ונראה כי הביקור גם לא נמצא כרגע על הפרק. זה לא מה שציפו לו בשלב הזה בממשלת ישראל, שקרובה לממשל האמריקני ובעיקר זקוקה לו.

היחסים בין המדינות ממשיכים היום להסתבך הן על רקע הכשרת המאחזים ביהודה ושומרון, הן על רקע מועצת הביטחון של האו"ם שתתכנס מחר והן על רקע החקיקה והרפורמה המשפטית, והסערה שהיא גוררת אחריה. הערב נשא דברים שגריר ארה"ב בישראל, טום ניידס, וחזר על אותם הדברים שאמר אתמול בפודקאסט The Axe Files ברשת CNN, וקרא להאטה בחקיקה.

נתניהו וביידן בביקור של נשיא ארה''ב בישראל
הנשיא ביידן ונתניהו בבית הנשיא

מחר יתקיים דיון במועצת הביטחון של האו"ם, בו הייתה אמורה לעלות להצבעה החלטה לגינוי ישראל במועצת הביטחון של האו"ם. עם זאת, איחוד האמירויות החליטה לבטל את הדיון, ברקע התחייבות ישראל שלא להכשיר מאחזסים נוספים.

האמריקנים היו אמורים להוות מגן לישראל בדיון ולהשפיע על החלטת המועצה שלא תפגע בישראל, זאת למרות התנגדותם להחלטת הקבינט להכשיר מאחזים ביהודה ושומרון, בהמשך לכך שישראל התחייבה שלא תכשיר מאחזים נוספים.

שגריר ארצות הברית בישראל טום ניידס בכנס ועידת הנשיאים
שגריר ארצות הברית בישראל טום ניידס בכנס ועידת הנשיאים | צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

"המערכת המשפטית הישראלית צריכה רפורמה", אמר ניידס, "ועצתי היא לעשות זאת בהסכמה רחבה. מה שמחבר אותנו זה אהבת הדמוקרטיה ואהבת המוסדות. אנחנו לא מתערבים באיך יראה בית המשפט העליון, אנחנו רוצים לחיצה על הבלם, האטה". השגריר הוסיף ואמר: "רק כך אנחנו יכולים להגן על ישראל באו"ם. אנחנו חברים מאוד טובים, ומותר לנו כחברים טובים להגיד מדי פעם מה אנחנו חושבים".

דבריו של ניידס הם יחסים חריגים, אך גורמים דיפלומטיים ישראלים אומרים כי זה בדיוק מה שהם שומעים בחדרים סגורים לאורך השבועות האחרונים, כלומר האמירה לא הפתיעה אותם אולם כן מדובר בעליית מדרגה. עם זאת, בניגוד להתבטאויות של חלק מחברי הכנסת על כך שהשגריר ניידס צריך להתעסק בענייניו, מחר ייתכן ונראה דוגמה מצוינת לכמה ישראל כן צריכה שארה"ב תתעסק בענייניה, ותערוב לה.

על רקע הדברים הללו, הערב נערך בירושלים הכנס השנתי של "ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים באמריקה", בו נשאו דברים ראש הממשלה נתניהו כמו גם השגריר ניידס, שכאמור חזר על בקשתו להאט עם חקיקת הרפורמה המשפטית. על כך הגיב נתניהו ואמר: "ישראל דמוקרטיה ותשאר דמוקרטיה - עם שלטון רוב והגנות לזכויות".

רה''מ בנימין נתניהו בהצהרה משותפת עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן
רה''מ בנימין נתניהו | צילום: לע''מ

רה"מ נתניהו תקף את היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, שפירסמה היום באופן פומבי מכתב בדבר ניגוד העניינים של נתניהו. ראש הממשלה תקף ואמר: "אני מנוע מלדבר איתכם על הרפורמה. אני רוצה. אבל השתיקו אותי. אני ראש הממשלה. אבל אני לא יכול לדבר על כך. זה מגוחך".

בהתייחסו למצב הביטחוני אמר נתניהו כי "ישראל תעשה כל שנדרש למנוע מאיראן נשק גרעיני. לכן חזרתי לתפקיד", ועוד הוסיף ואמר: "הפלסטינים לא רוצים שלום עם ישראל אלא שלום בלי ישראל. צד אחד רוצה בכח להשמיד אותנו. הצד האחר רוצה שפשוט נימוג. אאכזב את אויבי ישראל. לא תיהיה מלחמת אזרחים".

עוד הוסיף ראש הממשלה: "הסיבה שהצלחנו לעשות שלום עם מדינות ערביות זה מכיוון שהן מבינות את הסכנה הנשקפת מאיראן", וציין את רצונו להרחיב את הסכמי השלום עם העולם הערבי: "אם נשיג שלום עם סעודיה. בדרך הדרגתית או אחרת. זו תיהיה קפיצת דרך שתסיים את הקונפליקט הערבי ישראלי (לא הפלסטיני) וזה יהיה הסטורי וישנה את מעמד ישראל באזור".

שגריר ארצות הברית בישראל טום ניידס
שגריר ארצות הברית בישראל טום ניידס | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

גם ניידס דיבר על הנושא הביטחוני בישראל ואמר: "צריך לשמור על שיתוף הפעולה הבטחוני בין הרשות לישראל. זה אינטרס ישראלי, ולשמור את רעיון שתי המדינות בחיים", והוסיף כי "גם נתניהו וגם גלנט מבינים זאת". כמו כן התייחס השגריר לאיראן וציטט את דבריו של הנשיא ג'ו ביידן, שאמר כי "ארה"ב לא תצפה חסרת מעש באיראן מפתחת נשק גרעיני, כל האפשרויות על השולחן. ישראל יכולה וצריכה לעשות כל מה שביכולתה כדי למנוע זאת. האיום הגרעיני של איראן לא רק על ישראל, אלא גם על אמריקה. אנחנו במעקב צפוף על הנושא הזה כמו לייזר", כך ניידס.