דיווח: ביידן פועל להגבלת תגובת ישראל על המתקפה האיראנית

בצל הצהרות גורמים בישראל על "תגובה חריפה" נגד טהרן, דווח כי הנשיא האמריקני פועל למיתון תגובת ישראל על מטח הטילים הבליסטיים מאיראן בשלישי. ברקע, בכירים בארה"ב ובאירופה חוששים שישראל תפגע במטרות כלכליות באיראן, כמו מתקני הנפט והגז: "יביא להסלמה מסוכנת"

הנשיא ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

ברקע הצהרות גורמים בישראל על "תגובה חריפה": נשיא ארה"ב ג'ו ביידן פועל להגבלה של התגובה הישראלית הצפויה למתקפת הטילים הבליסטיים של איראן ביום שלישי. כך דווח הלילה (בין רביעי לחמישי) בוושינגטון פוסט. לפי בכירים אמריקניים שצוטטו בדיווח, הנשיא חושש שמלחמה כוללת תפרוץ במזרח התיכון, אותה הוא מבקש למנוע.

כמה בכירים בממשל ביידן אמרו אתמול כי גורמים בישראל אמרו להם בשיחות פרטיות כי הם "לא מרגישים צורך להכות באיראן בצורה מיידית ומאסיבית". עם זאת, גורמים רשמיים בארה"ב ובאירופה חוששים שישראל תפגע במטרות כלכליות באיראן כמו מתקני הנפט והגז, מה שלדבריהם "יגרום להסלמה מסוכנת".

נתניהו וחמינאי איראן טהרן
נתניהו וחמינאי | צילום: רויטרס

לפי בכיר אירופאי שצוטט בדיווח, טהרן אותתה זה מכבר שהתקפות על תעשיית הנפט והגז שלה מהוות מבחינתה "קו אדום". עוד הוסיף הבכיר כי תקיפה מסוג זה "תביא את איראן לתקיפת תגמול נגד יעדי אנרגיה מערביים", מה שעלול לשבש את הכלכלה העולמית - חודש לפני הבחירות לנשיאות בארה"ב.

גורמים אמריקניים אמרו כי הם "מעודדים את ישראל להגיב בצורה מדודה". מנגד, בכירים באירופה הביעו דאגה, כי לטענתם וושינגטון לא מפעילה מספיק לחץ על ירושלים: "ההבנה שלנו היא שהאמריקנים לא מעכבים אותם בתגובה נגד טהרן".

כמו כן, גורמים רשמיים בממשל האמריקני הוסיפו כי בעוד שגורמים מדיניים בישראל טענו כי "יפעלו באיפוק", הם מאמינים שהדבר עלול להשתנות "ברגע שההחלטה תועבר לאישור בפועל בממשלת נתניהו, שבה קולות הימין הקיצוני מחזיקים בכוח ניכר".

יירוטים בשמי אשקלון
יירוטים בשמי אשקלון במהלך המתקפה האיראנית | צילום: רויטרס

אתמול, בישראל נערכו לאורך היום דיונים בפורומים מצומצמים, במטרה לקבוע את אופי התגובה שתבוצע נגד איראן. ראש הממשלה נתניהו ויתר בכירי הדרג המדיני-הביטחוני מצויים בהתלבטות של ממש. מחד, ישנה הזדמנות משמעותית לתקוף יעדים אסטרטגיים באיראן בגיבוי אומות העולם, ובראשן ארה"ב. מאידך, ברקע מרחפים החשש וההבנה כי תקיפה מרחיקת לכת עלולה לגרור את ישראל למלחמה בהיקף מלא נגד טהרן - בעת בה כוחות צה"ל שקועים בבוץ העזתי, פועלים מעבר לגבול הצפון ועמוסים עד מעל לראש ביהודה ושומרון.

מתקפת הטילים האיראנית
מתקפת הטילים האיראנית | צילום: רויטרס

בעקבות התקיפה האיראנית הקודמת נגד ישראל, בחודש אפריל, צה"ל תקף באופן סמלי רכיב של סוללה אווירית. הפעם, בצל עליית המדרגה, צפויה פגיעה משמעותית יותר שתכוון לתשתיות, אך לא בהכרח נגד מתקני הגרעין, בשל החשש ממלחמה אזורית.

בישראל נשמו לרווחה לאחר שקרוב ל-200 הטילים האיראניים ששוגרו לעבר הארץ לא הביאו לאבדות בנפש ולא גרמו לפגיעות קריטיות בבסיסים. בצבא הודו כי כמה בסיסים של חיל האוויר נפגעו, אך מדובר בפגיעות שאינן משמעותיות.