גורם מדיני: התמלוגים מהגז לא יעברו לעזה עד שיוסדר נושא השבויים

כפי שנחשף בחדשות 13, ישראל הודיעה רשמית על ההחלטה לפתח את שדה הגז מרין מול חופי רצועת עזה. גורם מדיני מבהיר כי התמלוגים יגיעו לרשות הפלסטינית: "עזה לא שותפה למיזם והיא לא תהנה ממנו כל עוד נושא השבויים והנעדרים לא נפתר"

זמן צפייה: 02:23

אחרי ההחלטה על פיתוח שדה הגז מרין, הממוקם כ-36 קילומטרים מול חופי רצועת עזה, גורם מדיני מבהיר הערב (ראשון) כי התמלוגים ממאגר הגז יגיעו לרשות הפלסטינית. "מבחינתנו עזה לא שותפה למיזם", אמר הגורם המדיני, "והיא לא תהנה ממנו כל עוד נושא השבויים והנעדרים לא נפתר".

למעשה, יש פה ניסיון ישראלי לייצר עוד מנוף לחץ על חמאס. שמחה גולדין, אביו של קצין צה"ל הדר גולדין שגופתו שנשבתה בידי חמאס אמר בתגובה בריאיון לתוכנית "חדשות היום" כי ההחלטה "רעה מאוד", והוסיף: "כל מה שקשור לעזה צריך להיות מותנה בהחזרת הבנים. הכל מגיע שם לידי מחבלי החמאס, גם כשמדברים על גז וכסף זה צריך להיות מותנה בהשבת הבנים".

ההחלטה לפתח את שדה הגז מול חופי עזה נחשפה בחדשות 13 לפני כחודש, והיום ישראל הודיעה עליה רשמית בתום דיונים חשאיים שנמשכו מספר חודשים. מדובר במחווה מאוד משמעותית מצידה של ישראל לרשות הפלסטינית, כאשר ישראל למעשה נותנת אישור למצרים - שהיא זו שתפרוס חסות על האירוע לקדם את פיתוח המאגר.

סירות דיג מול חופי עזה
סירות דיג מול חופי עזה | צילום: רויטרס

הכספים יועברו כאמור לרשות הפלסטינית, ומה שעומד מאחורי ההחלטה הישראלית זה הרצון לשפר את מצבה הכלכלי של הרשות. מדובר בצעד שממשלות ישראל נמנעו מלקדם במשך למעלה מעשרים שנה, בטענה שהרשות הפלסטינית מעודדת ומממנת טרור. דווקא ממשלת הימין "מלא מלא" מאשרת את המהלך - כשמרבית השרים כלל לא עודכנו עליו. במערכת הביטחון ההערכה היא שצעד כזה הוא נכון מבחינת ישראל ויסייע לחיזוקה של הרשות.

מימוש הפרוייקט כפוף לתיאום בין מנגנוני הביטחון ולשיח ישיר עם מצרים בתיאום עם הרשות, וכן להשלמת עבודת המטה הבין-משרדית שמובלת על ידי המטה לביטחון לאומי, כשהמטרה היא לשמור על האינטרסים הביטחוניים והמדיניים של מדינת ישראל.