האו"ם: יותר מחצי מיליון בני אדם ברצועה - על סף רעב

לפי נתוני דו"ח המזון של האו"ם, נכון ל-2023 כ-80% מאוכלוסיית העולם שקרובה לחרפת רעב נמצאת ברצועת עזה. לפי תחזית הדו"ח, כ-1.1 מיליון בני אדם ברצועה יגיעו לדרגה 5 בסולם הרעב עד יולי. המזכ"ל גוטרש: "בעולם של שפע - ילדים מתים מרעב"

Whatsapp Image 2024 04 25 At 1
ילד עזתי אחרי תקיפת צה"ל ברפיח | צילום: עבד רחים ח'טיב, פלאש 90

האו"ם פרסם היום (חמישי) את דו"ח המזון של הארגון לשנת 2023, לפיו 282 מיליון בני אדם ברחבי העולם סבלו מרעב חריף בשנה החולפת. על-פי הדו"ח, 80% מהאוכלוסייה העולמית שעל סף רעב - שהם כ-577 אלף בני אדם - נמצאת ברצועת עזה. עוד נכתב בדו"ח כי ההתדרדרות בביטחון התזונתי בעזה וכן בסודן, גרמה לעלייה חדה בהיקף האנשים שמתמודדים עם מחסור במזון - 24 מיליון איש יותר מאשר בשנת 2022.

בדו"ח הובאה גם תחזית האו"ם, לפיה כ-1.1 מיליון בני אדם בעזה צפויים להגיע לשלב 5, הגבוה ביותר בסולם הרעב - עד חודש יולי.  מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש התייחס לממצאי הדו"ח, ואמר כי מדובר ב"שרשרת של כשלים אנושיים. בעולם של שפע - ילדים מתים ברעב".

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש | צילום: רויטרס
Whatsapp Image 2024 04 25 At 1
ילדים בעיר האוהלים ברפיח | צילום: עבד רחים ח'טיב, פלאש 90
Whatsapp Image 2024 04 25 At 1
תושב עזתי בעיר האוהלים ברפיח | צילום: עבד רחים ח'טיב, פלאש 90

אתמול אמר בכיר בתוכנית המזון העולמית של האו"ם כי רצועת עזה תחצה את סף הרעב בעוד כחודש וחצי. "אנחנו מתקרבים מדי יום למצב של רעב", אמר ג'יאן קארו צ'ירי, ראש התוכנית בז'נבה, והוסיף: "יש ראיות לכך שרמות אי-הביטחון התזונתי, תת-התזונה והתמותה - ייחצו תוך 6 שבועות".

משאיות סיוע הומניטרי נכנסות דרך המעבר הצפוני לרצועת עזה
משאיות סיוע הומניטרי נכנסות דרך המעבר הצפוני לרצועת עזה | צילום: דובר צה"ל
עזתים סוחבים שקי קמח ממשאיות סיוע בעיר עזה
עזתים סוחבים שקי קמח ממשאיות סיוע בעיר עזה | צילום: רויטרס

לפני כשבועיים, הציג דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי בפני התקשורת הזרה את הצעדים הבאים של צה"ל להגדלת הסיוע ההומניטרי לרצועה. הוא אמר אז כי "בקרוב, מספר משאיות הסיוע שנכנסות לעזה מדי יום יגדל מ-350 לכ-500, והן יכניסו אספקת מזון, מים, תרופות וציוד נוסף". זאת, ברקע הביקורת על ישראל בעולם בשל המצב בעזה, במיוחד לאחר התקרית בה נהרגו 7 עובדי ארגון הסיוע הבינלאומי WCK בזמן שחילקו ציוד הומניטרי ברצועה.

בחודש שעבר, שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל האשים את ישראל בהרעבה מכוונת של האוכלוסייה בעזה - וקבע כי ברצועה שורר רעב כבד. "אנחנו לא על סף הרעבה - אלא במצב של הרעבה ברצועה שפוגע באלפי אנשים. זה בלתי מתקבל על הדעת", אמר שר החוץ, והמשיך: "ישראל משתמשת בהרעבה כנשק במלחמתה".