ארה"ב הטילה וטו: נדחתה בקשת הפלסטינים להכרה באו"ם

12 מתוך 15 המדינות החברות במועצת הביטחון הצביעו בעד בקשת הרשות הפלסטינית להכרה כחברה מלאה באו"ם. ההצעה נפלה אחרי שארה"ב הטילה וטו, בטענה שהכרה במדינה פלסטינית צריכה להתבצע דרך מו"מ ישיר של הרש"פ עם ישראל. השר כ"ץ בירך: "לא יהיו פרסים לטרור". שר החוץ האיראני איים לפני ההצבעה: "אם ישראל תפר את ריבונותנו - נגרום לה להתחרט על כך"

זמן צפייה: 00:30

ההצעה להכיר ברשות הפלסטינית כחברה מן המניין באו"ם נפלה הלילה (חמישי) במועצת הביטחון, אחרי שארצות הברית הטילה וטו. לפי האמריקנים, הכרה במדינה פלסטינית דורשת מו"מ ישיר בין ישראל לרשות, ולא החלטה של האו"ם. מתוך 15 המדינות החברות במועצה, 12 תמכו בהצעה, בריטניה ושוויץ נמנעו - וארה"ב, כאמור, הטילה וטו ובלמה את המהלך.

שר החוץ ישראל כ"ץ כינה את ההצעה "מעוותת" ובירך על החלטת ארה"ב להטיל וטו: "מקומם שגם חצי שנה אחרי טבח 7 באוקטובר - מועצת הביטחון נכשלה בלגנות את הפשעים הנוראיים של החמאס. לא יהיו פרסים לטרור".

נציג רוסיה באו"ם, וסילי נבנזיה, אמר בדיון שהתקיים טרם ההצבעה כי "הקרמלין קורא לכל המדינות המשתתפות בהצבעה לתמוך בבקשת הפלסטינים" - והצהיר כי הם יצביעו בעד. הוא הוסיף: "לכל וטו אמריקני יש מחיר כבד - חיי אלפי פלסטינים בעזה". כמו כן, שר החוץ הסיני, וואנג יי, הצהיר כי סין תצביע בעד בקשת הפלסטינים, וצוטט כשאמר: "הסכסוך הישראלי-פלסטיני מביא לאסון הומניטרי".

בתוך כך, בצל החשש בטהרן מתגובה ישראלית עקב מתקפתם ביום שבת, שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדאללהיאן, איים על ישראל בדיון בניו יורק: "במידה ויעשה שימוש לא לגיטימי בכוח מצד ישראל או הפרה של הריבונות שלנו, איראן לא תהסס כלל לממש את הזכות הלגיטימית שלה להשיב בצורה הולמת ומרתיעה - שתגרום לישראל להצטער על נקיטת הצעדים האלה. זו החלטה שלא ניתנת לשינוי".

הוא הוסיף: "איראן לא הייתה יכולה להתאזר יותר בסבלנות לאחר ההתקפה על הריבונות והשגרירות שלה. ההתקפה הייתה הכרחית כי לא היו לנו אופציות אחרות, זו הייתה תגובה על שורה של התקפות נגד אינטרסים איראנים - ובמיוחד תקיפת השגרירות בסוריה". לאחר נאומו, מחלקת המדינה האמריקנית הודיעה כי הוטלו על עבדאללהיאן ומשלחתו הגבלות נוספות במהלך שהותם בניו יורק - שמתווספות להגבלות שהחלו בנחיתתו בארצות הברית.

שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדאללהיאן
שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדאללהיאן | צילום: רויטרס
שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן
שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן | צילום: רויטרס

מוקדם יותר, שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, טען בדיון כי הרשות הפלסטינית אינה עומדת בתנאים לחברות מן המניין: "לפלסטינים אין שלטון יציב ושטח מוגדר. למי תינתן החברות - לחמאס? לג'יהאד האיסלאמי? חברות פלסטינית תגרום לנזק ארוך טווח - ותפגע בכל אפשרות לשיח עתידי".

זיאד אבו-עמר, שליחו של אבו-מאזן לאו"ם, שאל בדיון את ארצות הברית: "איך קבלת הבקשה הפלסטינית תפגע בסיכויים לשלום בינינו לבין ישראל?", והוסיף: "אלו שמנסים לשבש את קבלת חברותנו באו"ם לא עוזרים לקידום השלום במזרח התיכון". הוא ציין כי חברות באו"ם אינה מהווה תחליף למגעים ושיח עמוק בנושא פתרון שתי המדינות, אך עם זאת, "קבלת הבקשה תעניק לעם הפלסטיני תקווה לחיים הוגנים ועצמאיים".