הסכם משמעותי: ישראל חתמה על ייצוא גז לאירופה

ישראל והאיחוד האירופי יחד עם מצרים חתמו על הסכם לייצוא גז טבעי, שבמסגרתו תספק גז טבעי ישראלי למדינות אירופה. החתימה מתבצעת ברקע ניסיון האיחוד למצוא חלופות לגז הרוסי בעקבות המלחמה באוקראינה

ישראל והאיחוד האירופי בהסכם לייצוא גז טבעי
ישראל והאיחוד האירופי בהסכם לייצוא גז טבעי | צילום: מתוך טוויטר

חלופה ישראלית לגז הרוסי: ישראל חתמה על הסכם לייצוא גז טבעי ישראלי עם האיחוד האירופי בטקס שנערך הבוקר (רביעי) בקהיר, בירת מצרים. ההסכם מגיע לאחר בקשה אירופית, שמחפשת חלופות לתלות בגז הרוסי בעקבות המלחמה שפרצה באוקראינה.

שרת האנרגיה קארין אלהרר המריאה אמש לקהיר לפגישה עם נשיא מצרים עבד א-פתאח א-סיסי, נציבת האיחוד האירופי אורסולה פון דר ליין, שר האנרגיה היווני ונציגים נוספים. ההסכם צפוי לעגן את הזרמת הגז מישראל דרך מצרים - ומשם לאירופה.

שרת האנרגיה קארין אלהרר
שרת האנרגיה קארין אלהרר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כל הצדדים החתומים על ההסכם מבינים שמימושו הוא בכפוף לשמירה על הביטחון האנרגטי, שלפיו התעדוף יהיה לאספקה לשוק המקומי הישראלי. כמו כן, במסגרת ההסכם יסופק גז טבעי לצורכי אנרגיה לפחות עד שנת 2030 ולאחר מכן צריכתו תפחת באירופה בהדרגה עד לשנת 2050. ההסכם עוסק גם בגיבוש תוכנית לייעול והגבשת הייצוא של גז טבעי לאירופה.

עוד לפי ההסכם, האיחוד האירופי יעודד חברות אירופיות להשתתף בהליכים תחרותיים לחיפוש והפקת גז טבעי במים הכלכליים בישראל ובמצרים. הצדדים גם יקדמו בחינת אפשרויות ללכידת פחמן והפחתת פליטות פחמן דו חמצני.

אסדה אסדת גז תמר גז טבעי ישראל
אסדת הגז תמר | צילום: משה שי, פלאש 90

השרה אלהרר אמרה במסיבת העיתונאים בקהיר: "ישראל, מצרים והאיחוד האירופי חתמו על מחויבות להעברת גז טבעי כדי להתמודד עם משבר האנרגיה. זו הצהרה לאלה שרואים באזור שלנו רק כוחות רעים וקונפליקט. ההסכם הזה מראה שאנחנו סוללים דרך חדשה של שותפות, סולידריות ויציבות. אנחנו משנים איך מסתכלים עלינו באזור".