האיחוד האירופי: "ישראל משתמשת בהרעבה כנשק בעזה"

בדיון של מועצת שרי החוץ, שכונס לאחר שספרד ואירלנד הגישו בקשה להשעיית הסכם שיתוף פעולה של האיחוד עם ישראל, תקף בחריפות שר החוץ האירופי ג'וזף בורל את ירושלים - והאשים אותה בהרעבה מכוונת של האוכלוסייה בעזה: "בלתי מתקבל על הדעת"

זמן צפייה: 02:44

הנציב העליון למדיניות חוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, תקף היום (שני) בחריפות את ישראל, האשים אותה בהרעבה מכוונת של האוכלוסייה העזתית - וקבע כי כבר שורר מצב של רעב כבד ברצועה. "אנחנו לא על סף הרעבה - אלא במצב של הרעבה ברצועה שפוגע באלפי אנשים. זה בלתי מתקבל על הדעת", אמר שר החוץ, והמשיך: "ישראל משתמשת בהרעבה כנשק במלחמתה".

דבריו החריפים של בורל נאמרו במהלך דיון מועצת שרי החוץ של האיחוד האירופי, שכונס לבקשת ספרד ואירלנד - הדורשות להשעות את "הסכם האסוציאציה" בין ישראל והאיחוד, שעיקרו שיתופי פעולה בתחומים כלכליים, תרבותיים ומדיניים.

במכתב ששלחו ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ז וראש ממשלת אירלנד ליאו ורדקר, טענו השניים כי מספר ההרוגים בעזה והמצב ההומניטרי הקשה דורש דיון בשאלה האם ישראל עומדת בכללי החוק הבינלאומי שמאפשר את המשך שיתוף הפעולה של מדינות האיחוד עמה.

הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל
שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל | צילום: רויטרס
עזתים סוחבים שקי קמח ממשאיות סיוע בעיר עזה
עזתים סוחבים שקי קמח בעיר עזה | צילום: רויטרס

מכיוון שנדרשת הסכמה של כל 27 מדינות האיחוד בכדי לקבל את ההחלטה להשעיית ההסכם עם ישראל, סיכויי ההצעה האירית-ספרדית לעבור אפסיים. מדינות שנוקטות בגישה ביקורתית יותר כלפי ישראל, כדוגמת בלגיה, צפויות להצביע בעד ההצעה, אך מדינות פרו-ישראליות כמו צ'כיה והונגריה יפילו אותה.

בהמשך הדיון, שרי החוץ האירופיים ידונו פעם נוספת בהטלת סנקציות נגד מתנחלים אלימים, לאחר שהצעה זהה לא התקבלה בכינוס הקודם בעקבות התנגדות של הונגריה. בכל אופן, קיום הדיון בשלב זה נעשה כדי להפעיל לחץ על ישראל בנקודת זמן רגישה, ערב התנעת המגעים להפסקת אש ברצועה או הרחבת הפעולה של צה"ל לרפיח.

בתוך כך, סוכנות המזון של האו"ם הזהירה היום כי הרחבת המתקפה ברפיח עלולה לגרום להגדלת משבר הרעב ברצועה, כשלפי הערכות הסוכנות כ-70% מהאוכלוסייה בעזה כבר מתמודדת עם רעב קטסטרופלי.

ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ז | צילום: רויטרס

לפני כחודשיים שמו של שר החוץ בורל עלה לכותרות בישראל לאחר שביקר את המדיניות הישראלית שהוביל ראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע לעזה בטרם התרחשו אירועי 7 באוקטובר, ואמר כי "ישראל מימנה את חמאס כדי להחליש את הרשות הפלסטינית".

ספרד, שכאמור הייתה מבין יוזמות הדיון נגד ישראל היום, מבקרת את ישראל בחריפות מאז החלה הפעולה הקרקעית של צה"ל ברצועת עזה. כבר בחודש נובמבר, ראש הממשלה הספרדי סנצ'ס אמר כי הוא מטיל ספק בכך שישראל מכבדת את החוק ההומניטרי הבינלאומי במסגרת פעולותיה. בעקבות זאת, שגרירת ספרד בארץ זומנה ל"שיחת נזיפה" במשרד החוץ בירושלים.

גם אירלנד נקטה לאורך החודשים האחרונים גישה ביקורתית במיוחד כלפי ישראל. ראש הממשלה האירי ורדקר האשים בחודש שעבר כי ירושלים פועלת מתוך "עיוורון" ו"זעם" במסגרת הלחימה בעזה. לאחר שחרורה של הילדה אמילי הנד, שנחטפה ב-7 באוקטובר ושוחררה בסוף נובמבר, ורדקר עורר זעם בישראל, כשהגדיל לעשות וקבע כי הילדה "נעלמה" - מבלי לציין שהיא נחטפה על ידי חמאס.