תיעוד ראשון של אליזבט צורקוב מהשבי בעיראק: "אני במצב לא פשוט"

חודשים ארוכים אחרי שנחטפה על-ידי המיליציה השיעית הפרו-איראנית "קטאיב חיזבאללה", פורסם סרטון של האזרחית הישראלית שמוחזקת בשבי, ובו היא "מודה" בדברים שככל הנראה הוכתבה לה - ומבקשת: "קוראת למשפחה שלי שיפעלו למען שחרור כמה שיתר מהר"

זמן צפייה: 04:16

אחרי חודשים ארוכים מאז שנחטפה על-ידי המיליציה השיעית הפרו-איראנית "קטאיב חיזבאללה", פורסם הערב (שני) תיעוד ראשון של האזרחית הישראלית אליזבט צורקוב, אשר מוחזקת בשבי בעיראק. בסרטון היא "מודה" בדברים שנראה כי הוכתבו לו, ואומרת: "אני במצב לא פשוט כבר תקופה ממושכת, מעל 7 חודשים".

"שמי אליזבט צורקוב ואני אזרחית ישראלית", היא אומרת בסרטון, "גילי עוד מעט יהיה 37. לפני שעזבתי את ישראל, עברתי לארה"ב וגרתי בתל אביב בשכונת גן החשמל. בשנים שבהם גרתי בארה"ב עבדתי לטובת המוסד והCIA. בתחילת עבודתי עבדתי בסוריה בבניית הקשר בין ישראל וכוחות סוריה הדמוקרטית בצפון-מזרח המדינה. ביקרתי באיזורים אלו ב-2019 בשליחות מהמוסד וה-CIA. לאחר מכן התחלתי לעבוד בעיראק, ועבדתי על הנושא של נורמליזציה, קידום נורמליזציה בקרב האופוזיציה הליברלית בעיראק – המכונים 'תישרין'".

עוד היא אומרת בסרטון: "המשימה המרכזית שעבדתי עליה בתקופה האחרונה היא יצירת מתח ובעתיד לחימה שיעית-שיעית בתוך עיראק. אני עוקבת אחר החדשות שמגיעות מעזה ומעשי הטבח שמתרחשים על בסיס יומיומי בעזה, הרג נשים וילדים, זקנים, הפצצת בתי חולים. ההתנהלות הזו תגרום לשנאה יוקדת לנצח בינינו ובין העם הפלסטיני, האנשים החיים בעזה. בגלל זה לא נוכל לחיות בשכנות ובשלום עם עזה. זו התנהגות מטופשת מצד ממשלת נתניהו, שתוביל לאבדון ולהמשך לחימה שוב ושוב".

"אני קוראת למשפחות השבויים שנמצאים בעזה לעשות ככל שביכולתן על מנת שתיפסק המלחמה הזו והבנות והבנים שלהן יהיו בחיים כשתסתיים המלחמה הזו - מלחמה שמתנהלת בצורה מטופשת ומביאה למותם של אותם שבויים בהנהגת נתניהו והכוחות שמניעים אותו, שרה ויאיר נתניהו. אם אתם רוצים שהבנים והבנות שלכם יוותרו בחיים - המלחמה חייבת להיפסק".

"הגעתי לעיראק בשירות המוסד וה-CIA, כאשר אני נמצאת במעצר מעל 7 חודשים. אני שירתתי את המדינה ועד עכשיו לא התרחש שום דבר, ממה שאומרים לי אין שום תנועה לשחרורי וזה משהו שחשוב שהעם בישראל יידע. זוהי הממשלה הישראלית. אני במצב לא פשוט כבר תקופה ממושכת, מעל 7 חודשים. אני קוראת למשפחה שלי שיפעלו למען שחרור כמה שיתר מהר כדי שאני אחזור אליכם".

אליזבט צורקוב, הישראלית שנחטפה בעיראק
אליזבט צורקוב, הישראלית שנחטפה בעיראק | צילום: מתוך טוויטר

משרד ראש הממשלה הודיע על זהותה של צורקוב בחודש יולי השנה, ונמסר כי "בעיראק כמי שאחראית לגורלה ולשלומה". גורם מדיני בכיר סיפר אז כי "היא אינה סוכנת מוסד", והוסיף: "עיראק היא מדינת אויב, והחוק הישראלי אוסר על אזרחים ישראלים, גם אם יש להם דרכונים נוספים, להגיע למדינות אויב".

אליזבט צורקוב, הישראלית שנחטפה בעיראק
אליזבט צורקוב, הישראלית שנחטפה בעיראק

צורקוב, המחזיקה גם באזרחות רוסית, היא אשת אקדמיה אשר פקדה את עיראק, באמצעות דרכונה הרוסי, ומיוזמתה האישית, לטובת עבודת דוקטורט ומחקר אקדמי מטעם אוניברסיטת פרינסטון שבארצות הברית. על פי דיווחים זרים, היא נחטפה לבגדד מביתה בעיר בצרה שבדרום-מזרח עיראק.

היא נכנסה לעיראק בעזרת הדרכון הרוסי שלה, כך על פי הדיווח, אך בשגרירות רוסיה בעיראק טוענים כי אין ראיות לגבי ההיעלמות שלה ואין מידע לגבי מעשיה במדינה. צורקוב דוברת עברית, רוסית אנגלית וערבית, וידועה בפעילויות שלה באזורים בעלי רמת סיכון גבוהה. לא קיים חשש שהיא מחזיקה במידע ביטחוני רגיש.