ביידן: "נדון באיזונים ובלמים"; נתניהו: "מחויבים לערכי הדמוקרטיה"

אחרי עיכוב חריג של כ-40 דקות, נתניהו נפגש עם ביידן: "תחת הנהגתך, ניתן להגיע להסכם היסטורי עם סעודיה". נשיא ארה"ב התבדח: "לפני עשור היו חושבים ששתינו משהו", ואמר לנתניהו שהוא מקווה להיפגש איתו בוושינגטון עוד השנה. לאחר מכן הם נועדו ב-4 עיניים במשך כשעה. ברקע: הפגנות בניו יורק, בת"א ובי-ם

זמן צפייה: 03:15

בצל תשעה חודשים של מתיחות בין ירושלים לוושינגטון, ביקורו המדיני של ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע הערב (רביעי) לשיא -  והוא נפגש עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, בבית המלון אינטרקונטיננטל בניו יורק. בפתיחת הפגישה, אמר הנשיא ביידן: "נדון בערכים הדמוקרטיים, כמו איזונים ובלמים", והוסיף: "אני מקווה שנוכל להשיג כמה הסכמות היום". בנוסף, אמר לראש הממשלה כי הוא מקווה להיפגש איתו בוושינגטון עד לסוף השנה. נתניהו הבהיר שישראל מחויבת לערכים דמוקרטיים ואמר: "אנחנו מסוגלים להגיע לשלום היסטורי בין ישראל לסעודיה".

בנוגע לנורמליזציה, אמר הנשיא: "אני אופטימי. אם היינו מדברים לפני עשור על נורמליזציה עם סעודיה היו חושבים ששתינו משהו". בתגובה להערה זו, נתניהו צחק ואמר "אולי וויסקי אירי". לאחר מכן, רה"מ הוסיף ברצינות: "יחסי ישראל והעולם הערבי יהיו טובים יותר אם נגיע להסכם עם סעודיה. נעשה מאמצים גם בעניין הפלסטיני".

בתום הפגישה, גורם מדיני אמר לחדשות 13 כי בניגוד לתכנון המקורי, לא התקיימה פגישה מורחבת של הצוותים - וביידן ונועד עם נתניהו בארבע עיניים בלבד.

הנשיא ביידן וראש הממשלה נתניהו בפתח הפגישה
צילום: אבי אוחיון, לע''מ
פגישת ג'ו ביידן ובנימין נתניהו בניו יורק
צילום: אבי אוחיון, לע''מ
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בפגישה | צילום: רויטרס

הפגישה, שיצאה לפועל לאחר ציפייה ממושכת בלשכת ראש הממשלה, עסקה במספר סוגיות בוערות - בהן החקיקה המשפטית שמקדמת ממשלת ישראל. גורמים בוושינגטון הבהירו לאורך החודשים האחרונים כי הם מצפים ששינויים ביחסי הרשויות בישראל יבוצעו על בסיס הסכמות רחבות בלבד.

בעקבות אי-שביעות הרצון של האמריקנים מהמשך קידומם של חוקי המהפכה המשפטית, פגישת הנשיא עם ראש הממשלה התקיימה בניו יורק ולא בבית הלבן - אליו נתניהו לא קיבל הזמנה, על אף רצונו העז. על פי סוכנות הידיעות AP, גורמים בממשל ביידן אמרו כי במידה והפגישה בין המנהיגים תהיה מוצלחת, ייתכן שנתניהו יקבל בהמשך את ההזמנה המיוחלת.

רה''מ נתניהו נכנס למלון שבו תיערך הפגישה
רה''מ נתניהו נכנס למלון לקראת הפגישה | צילום: רויטרס
הפגנה נגד נתניהו בירושלים, במקביל לפגישתו עם נשיא ארה''ב
הפגנה נגד נתניהו בירושלים, במקביל לפגישתו עם נשיא ארה''ב | צילום: רויטרס
מפגינים נגד נתניהו בניו יורק
מפגינים נגד נתניהו בניו יורק

הסוגיות הסעודיות והאיראניות עלו גם הן בהרחבה במהלך הפגישה. סביר להניח שהאמריקנים דרשו הקלות נוספות לפלסטינים - כתנאי להמשך קידום מהלכי הנורמליזציה בין ירושלים וריאד.

בתוך כך, בעקבות פגישת ביידן-נתניהו, נאספו כמה עשרות מפגינים מחוץ למלון אינטרקונטיננטל, שמארח את הנשיא האמריקני. בעקבות ההפגנות נעשו התאמות אבטחה מצד גורמי הביטחון המקומיים, בהם ה-FBI והשירות החשאי שאמון על אבטחת נשיא ארצות הברית, הגברת הראשונה ומשפחתם. הדיפלומטים הרבים ששוהים בימים אלו בניו יורק, לכבוד פתיחת העצרת הכללית של האו"ם, ראו את המפגינים הישראלים - שמבקשים מצדם להציג את נתניהו כמנהיג הנרדף על ידי בני עמו ברחבי העולם.

במקביל לפגישה, מפגינים בתל אביב התאספו מול הקונסוליה האמריקנית בעיר. המוחים אחזו שלטים בהם נכתב "ג'ו, צריך עזרה? תמצמץ פעמיים", והשמיעו קריאות "ארצות הברית תצילי אותנו". גם בירושלים נערכו הפגנות.

הפגנה נגד נתניהו, מחוץ למלון אינטרקונטיננטל
הפגנה נגד נתניהו, מחוץ למלון אינטרקונטיננטל

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2309201722' autoplay='0' credit='מוריה אסרף וולברג ' desc='צילום ההפגנה מחלון המלון בניו יורק' poster='' kid='1_9zegk22c' duration='5']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2309201655' autoplay='0' credit='' desc='ההפגנה מול שגרירות ארה"ב בתל אביב' poster='' kid='1_hgcfcqer' duration='11']

רה''מ נתניהו ורעייתו שרה נוחתים בניו יורק
רה''מ נתניהו ורעייתו שרה נוחתים בניו יורק | צילום: אבי אוחיון /לע''מ

אמש נועד נתניהו עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן "בבית הטורקי" שבניו יורק, בעת ביקור השניים בעצרת האו"ם. לפי לשכת ראש הממשלה, השניים דנו בנושאים אזוריים שונים, בהם המגעים לנורמליזציה עם סעודיה. לפני כן נפגש נתניהו גם עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי.

ראש הממשלה אמר לארדואן בפתח הפגישה כי "הקשרים בין המדינות מתחזקים". בנוסף, הוחלט על הידוק שיתוף הפעולה בין המדינות בתחומי המסחרה, כלכלה ואנרגיה. לפי לשכת נתניהו, ראש הממשלה "הודה לנשיא טורקיה על שיתוף הפעולה הפורה בין ארגוני הביטחון שסיכל כוונות זדון של חוליות טרור לפגוע בתיירים ישראלים באיסטנבול ובכך הציל חיים".

Screenshot 2023 09 20 070942
רה''מ נתניהו בפגישתו עם נשיא טורקיה ארדואן, אתמול

עוד סוכם בין השניים כי ייערכו ביקורים הדדיים בשתי המדינות. בתוך כך, שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן אמר הבוקר בריאיון בגלי צה"ל, כי הוא "חושב שהאמריקנים טעו בכך שהם לא קיימו את הפגישה בין נתניהו והנשיא ביידן עד היום. אנחנו מקבלים מהם ביקורת מוגזמת, לפעמים אני קם בבוקר ומחכה לקבל את שיעורי החינוך ממחלקת המדינה".