כדי לשלול את הטענה לרצח עם: מסמכים חסויים מהקבינט הוגשו להאג

לקראת פרסום ההחלטה בבית הדין הבינלאומי לצדק, ב"ניו יורק טיימס" פורסם כי ישראל חשפה מעל 30 פרוטוקולים מסווגים, בהם מתוארים המאמצים של ישראל להימנע מהרג אזרחים בעזה ולהעביר סיוע הומניטרי לרצועה. לפי הדיווח, בין המסמכים נחשפו סיכומים מדיוני קבינט - בהם מדגיש נתניהו "פעם אחר פעם" את הצורך להגדיל את הסיוע לעזה

זמן צפייה: 03:05

לקראת פרסום החלטת בית הדין בהאג: ישראל חשפה יותר מ-30 מסמכים סודיים, בין היתר פרוטוקולים מדיוני קבינט שהתקיימו בסוף אוקטובר ובנובמבר, והגישה אותם לבית הדין הבינלאומי לצדק. כך פורסם היום (חמישי) ב"ניו יורק טיימס". לפי הפרסום, במסמכים, שהעתקים שלהם הגיעו לידי העיתון, מתוארים המאמצים של ישראל להימנע מהרג אזרחים בעזה ולהעביר לרצועה סיוע הומניטרי, זאת, במטרה להפריך את הטענה לרצח עם.

בסיכומי דיוני הקבינט מופיעות בין השאר הנחיותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להעביר דלק ומים לעזה, לבחון את האפשרות להתיר ל"שחקנים חיצוניים" להקים בתי חולים שדה ברצועה וכן לאפשר עגינת ספינת בית חולים לחופי עזה. "ראש הממשלה הדגיש פעם אחר פעם את הצורך להגדיל משמעותית את הסיוע ההומניטרי המועבר לרצועה", נכתב באחד המסמכים, שמיוחס לישיבת קבינט מ-14 בנובמבר, כך לפי "עורכי דין ישראליים" שציטט העיתון.

במסמך אחר נכתב: "מומלץ להגיב בחיוב לבקשת ארה"ב לאפשר הכנסת דלק". בפרוטוקול אחר שנחשף, המיוחס לישיבת קבינט מ-18 בנובמבר, נכתב כי נתניהו הדגיש שהמשך העברת הסיוע ההומניטרי לרצועה הוא הכרחי.

חרבות ברזל רצועת עזה הומניטרי
משאיות סיוע לפלסטינים במעבר רפיח | צילום: רויטרס

עם זאת, ב"טיימס" צויין כי המסמכים לא כוללים פרוטוקולים מעשרת ימי הלחימה הראשונים, במהלכם ישראל "חסמה את הסיוע לעזה ולא אפשרה גישה לחשמל ולמים שהיא מעבירה לרצועה בימי שגרה". העיתון ציטט מומחים למשפט בינלאומי, שאמרו כי המסמכים שנחשפו "מספקים הקשר חשוב - אך בית הדין יתייחס אליהם כחלק מתמונה גדולה יותר". כמו כן, וויליאם שאבאס, פרופסור למשפט בינ"ל באוניברסיטת מידלסקס בלונדון, אמר לעיתון: "דברים שנועדו לקיים חיים - לא שוללים את ההיפך".

המשלחת הישראלית לדיון בהאג
המשלחת הישראלית לדיון בהאג | צילום: משרד החוץ
מפגינים מחוץ לבית המשפט לצדק בהאג
מפגינים מחוץ לבית המשפט לצדק בהאג | צילום: רויטרס

מחר בצהריים צפוי בית הדין הבינ"ל בהאג למסור את החלטתו בדבר מתן צו ביניים לאחר הדיון הראשוני בתביעה של דרום אפריקה נגד ישראל, בטענה כי ישראל מבצעת רצח עם ברצועת עזה. נזכיר כי בית הדין צפוי לדון בנושא במשך שנים לפני שיפרסם פסק דין, אך צו הביניים שיוגש מחר עשוי להורות לישראל להפסיק את הלחימה.