נציג ישראל בדיון בהאג: "המלחמה נכפתה ע"י חמאס, אנו נאלצים להתגונן"

רגע האמת של ישראל: אחרי מופע הצביעות בדיון הראשון, בבית הדין הבינלאומי לצדק הסתיים הדיון השני בתביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל בעקבות המלחמה בעזה, והיום הציגה ישראל את טיעוניה. פרופ' מלקולם שו: "לא כל מלחמה היא רצח עם, הג'נוסייד האמיתי התרחש ב-7 באוקטובר"

זמן צפייה: 04:11

אחרי מופע הצביעות בדיון הראשון, בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג שבהולנד הסתיים היום (שישי) הדיון השני בתביעה שהוגשה נגד ישראל בעקבות המלחמה בעזה, לאחר שישראל הציגה את קו ההגנה שלה. לראשונה בתולדותיה, החליטה ישראל להתמודד עם ההאשמות נגדה, והדובר הראשון שייצג את ישראל היה ד"ר טל בקר, היועץ המשפטי של משרד החוץ, ובפתח דבריו הוא אמר: "המלחמה נכפתה עלינו ע"י חמאס, אנו נאלצים להתגונן".

"האסטרטגיה של חמאס רצתה למקסם פגיעה בישראלים", הוסיף ד"ר בקר, "הצד השני רצה ברצח עם, לא אנחנו. מחבלי חמאס פרצו לישראל ועשו מעשים מזוויעים. התוקפים הציגו בגאווה את הברבריות שלהם. העותרים הציגו תמונה מניפולטיבית של האירועים, וביצעו שימוש שגוי במונח 'ג'נוסייד', שמרוקן אותו מתוכן. כל פעולה של ישראל מוצדקת על מנת לשמור על ביטחון האזרחים לאחר מתקפת 7 באוקטובר. העותרים מתייחסים לחטופים בעזה כאל דבר נורמלי. דרום אפריקה הציגה בגאווה את קשריה עם חמאס - גם לאחר 7 באוקטובר".

פרופ' מלקולם שו, הדובר השני שייצג את ישראל, אמר: "לא כל מלחמה היא רצח עם, הג'נוסייד האמיתי התרחש ב-7 באוקטובר - תקיפה של כוחות מזוינים מצד חמאס מול אזרחים לא חמושים. לפי האמנות הבינלאומיות ישראל זכאית להגן על עצמה". פרופ' שו התייחס לציטוטים אליהם התייחסה דרום אפריקה בדיון הראשון, בין היתר של השר עמיחי אליהו, וטען כי הם מטעים ולא מייצגים. "כלל פעולות ישראל מתקבלות בקבינט המצומצם, וחלקן מובאות לקבינט המורחב", אמר פרופ' שו.

המשלחת הישראלית לדיון בהאג
המשלחת הישראלית לדיון בהאג | צילום: משרד החוץ

 

סדר הדוברים בצוות המשפטי הישראלי כלל גם את ד"ר גלית רג'ואן, ד"ר עמרי סנדר, ד"ר כריסטופר סטייקר וד"ר גיל-עד נועם. לאולם הגיעו נציגי משלחת משפחות החטופים - איילת יהלומי לוזון, אחותו של אוהד יהלומי, ודני מירן, אביו של עומרי מירן.

הצוות הישראלי בבית הדין בהאג
הצוות הישראלי בבית הדין בהאג

דרום אפריקה, שהגישה את התביעה, טענה בדיון אתמול שפעולות צה"ל בעזה מהוות רצח עם, ונציגה טען שישראל מבצעת משטר אפרטהייד בפלסטינים והוסיף כי "ישראל מונעת מנשים פלסטיניות ללדת בצורה בטוחה כדי למנוע ילודה פלסטינית". בתום הדיון, דרשה דרום אפריקה מבית המשפט להוציא צו מיידי להפסקת המלחמה בעזה.

הההערכה אתמול בישראל בתום הדיון הראשון הייתה כי בית הדין יורה על צו ביניים להפחתת עצימות הלחימה. ממשרד החוץ נמסר אתמול: "חזינו היום באחד ממופעי הצביעות הגדולים ביותר בהיסטוריה ובשורה של טענות חסרות בסיס ושקריות. דרום אפריקה, המשמשת כזרוע המשפטית של חמאס, הציגה באופן מעוות את המציאות בעזה מתחילת המלחמה, תוך התעלמות מוחלטת ממתקפת 7 באוקטובר - בה חמאס ניסו לבצע 'רצח עם' בישראלים".

גורמים בישראל הוסיפו ואמרו כי "דרום אפריקה מתעלמת לחלוטין משימוש חמאס באזרחים כמגנים אנושיים ומהימצאות חטופים ישראלים ברצועת עזה. הם מבקשים לאפשר לארגון הטרור לחזור ולבצע את הפשעים שביצעו ב-7 באוקטובר". הבית הלבן אמר בתגובה לדיון בהאג: "הטענות שלפיהן ישראל מבצעת רצח עם בעזה - חסרות כל בסיס".

בית הדין הבין-לאומי לצדק בהאג
בית הדין הבין-לאומי לצדק בהאג | צילום: רויטרס

בפתח הדיון אתמול אמר נציג דרום אפריקה: "דרום אפריקה הכירה בנכבה המתמשכת של העם הפלסטיני דרך הקולוניזציה של ישראל מאז 1948, אשר נישלה, עקרה ופיצלה את העם הפלסטיני באופן שיטתי ובכוח, תוך שלילה מכוונת ממנו את הזכות הבינלאומית הבלתי ניתנת לערעור להגדרה עצמית, ואת זכויות השיבה המוכרות הבינלאומיות של פליטים פלסטינים לעיירותיהם ולכפריהם במה שהיא כיום מדינת ישראל".

עוד אמר הנציג הדרום-אפריקני: "אנו גם מודעים במיוחד למשטר הממוסד של ישראל של חוקים, מדיניות ופרקטיקות מפלות שנועדו וממשיכים להיות מתוחזקים כדי לבסס שליטה, להכפיף את העם הפלסטיני לאפרטהייד משני צדי הקו הירוק. דרום אפריקה מכירה בכך שהמעשים והמחדלים של רצח העם של מדינת ישראל מהווים בהכרח חלק מרצף של מעשים בלתי חוקיים שנעשו נגד העם הפלסטיני מאז 1948. הבקשה מציבה את המעשים והמחדלים של רצח העם של ישראל בהקשר הרחב יותר של האפרטהייד של ישראל בן 25 שנים, 56 שנות כיבוש, ומצור של 16 שנה שהוטלו על רצועת עזה".