נתניהו בקפריסין: נקדם תשתיות תת-ימיות לחיבור המזה"ת לאירופה

לאחר פגישה עם נשיא קפריסין, ביקורו המדיני של ראש הממשלה בקפריסין ממשיך ליומו השני והוא צפוי להיפגש גם עם ראש ממשלת יוון. נתניהו מקדם פרויקטי תשתית בינלאומיים עם שתי המדינות, בהם כבל חשמל תת-ימי, צינורות גז, כיבוי אש ועוד

זמן צפייה: 01:21

ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך הבוקר (שני) את ביקורו המדיני בקפריסין וייפגש היום שוב עם נשיא קפריסין ניקוס כריסטודולידיס, איתו נפגש אמש, ולאחר מכן עם ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטאקיס וכן תתקיים פגישה משולשת של המנהיגים. מטרת הביקור העיקרית היא איתות לשתי המדינות שחרף התחממות היחסים בין ישראל לטורקיה - הברית איתן נשמרת.

בין שלוש המדינות יש שיתופי פעולה כלכליים ואנרגטיים שבהן צפויים המנהיגים לדון בפגישתם. על פי דיווח של סוכנות הידיעות AP, נתניהו העלה בפגישה רעיון לפרויקטי תשתית משותפים כמו כבל אופטי תת-ימי שיחבר מדינות באסיה ובחצי האי ערב לאירופה, דרך ישראל וקפריסין. נתניהו אמר בפגישה כי הוא מאמין שמסדרון תשתיות בין בין אסיה לאירופה דרך ישראל וקפריסין הוא אפשרי.

Whatsapp Image 2023 09 04 At 0
רה''מ נתניהו ונשיא קפריסין כריסטודולידיס | צילום: רויטרס
Whatsapp Image 2023 09 04 At 0
רה''מ נתניהו בביקורו בקפריסין | צילום: רויטרס

נתניהו הדגיש בפגישה שפרויקט שכזה יכול לצאת לפועל אם ישראל תנרמל יחסיה עם מדינות נוספות באיזור, ברמיזה למאמצים להגיע להסכם עם סעודיה. הצעותיו של נתניהו הן בהמשך להסכמי אנרגיה קיימים בין קפריסין ליוון להובלת גז מהים התיכון לאירופה. הצעות נוספות שעלו הן בניית צינור גז, תשתית חשמל תת-ימית ועוד. נשיא קפריסין אמר בפגישה כי משבר האנרגיה באירופה, עקב המלחמה באוקראינה, דוחף אותם לפיתוח "מסדרון אנרגיה אמין" שיחבר את המזרח התיכון עם אירופה בעזרת צינורות גז.

נושא נוסף שעלה הוא משבר האקלים - בדגש על שיתוף פעולה בתחום של כיבוי אש. רה"מ אמר למנהיג הקפריסאי אתמול כי "מזג האוויר לא הולך להיות קר יותר. הוא הולך להמשיך להתחמם. ועם התחממות האזור שלנו על כדור הארץ, כיבוי אש הוא נושא חשוב מאוד. אני מאמין שאנחנו יכולים לעשות זאת טוב יותר ביחד.

רה''מ נתניהו ורעייתו שרה לפני ההמראה לקפריסין
רה''מ נתניהו ורעייתו שרה לפני ההמראה לקפריסין | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

אתמול לקראת ההמראה לביקור, נתן רה"מ הצהרה לתקשורת ואמר: "הבוקר דנו בנושא ההסתננות המאסיבית של עובדים בלתי חוקיים, שמהווה איום ממשי על צביונה ועתידה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. הנחיתי לפני כמה שבועות לבנות גדר מזרחית ולבצר את הגבולות. לגבי אלו שנכנסו - הוצאנו על ידי תמרוץ 12 אלף מהם עד כה ואם היינו הולכים עם הצעת האו"ם,  היינו עומדים בפני אסון שהיה יוצר מגנט עצום על מיליוני אפריקאים".

בהמשך החודש הקרוב יעלה נתניהו על טיסה לעצרת האו"ם בניו יורק, שם הוא צפוי לשאת נאום, אך זה ככל הנראה לא יהיה שיאו של הביקור המדיני, בו אמור ככל הנראה לפגוש רה"מ את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לראשונה מאז שחזר למשרד ראש הממשלה. השאלה הגדולה שמרחפת סביב המפגש האפשרי בין נתניהו וביידן היא היכן יתקיים מפגש כזה במידה ויקרה. נתניהו מעדיף לקבל הזמנה רשמית לבית הלבן, אך קיים סיכוי כי ביידן יעדיף לפגוש אותו בשולי עצרת האו"ם.

הסוגיות העיקריות שעומדות על הפרק בביקור נתניהו בארה"ב הן הסוגייה האיראנית, הרפורמה המשפטית, שמעסיקה גם את האמריקאים, והמגעים הסעודים. כל אלו יהפכו את הפגישה הזו לדרמטית במיוחד, על אף שעדיין לא ברור היכן היא תיערך.

ביקורו של נתניהו בקפריסין נדחה מחודש יולי, לאחר שרה"מ חש ברע בעקבות התייבשות ופונה לבית חולים בעקבות התעלפות במעונו הפרטי שבקיסריה. בעקבות האירוע, עבר נתניהו ניתוח להשתלת קוצב לב.