נאום השואה – והחקירה: "אבו מאזן צפוי להיות חסין"

דובר משרד החוץ הגרמני הגיב להודעת משטרת ברלין על פתיחה בחקירה ראשונית נגד יו"ר הרשות הפלסטינית בעקבות דבריו על השואה בביקורו השבוע במדינה. לפי הדובר, אבו מאזן יהיה זכאי לחסינות תחת החוק הבינלאומי

זמן צפייה: 02:47

דובר משרד החוץ הגרמני אמר היום (שישי) כי יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן יהיה ככל הנראה זכאי לחסינות תחת החוק הבינלאומי כשברקע הודעת משטרת ברלין שעדכנה מוקדם יותר היום כי נפתחה חקירה ראשונית לאחר שהוגשה תלונה בעקבות דבריו על השואה.

הדובר הגרמני הבהיר כי הזכאות לחסינות היא מכיוון שמדובר בביקור רשמי של אבו מאזן מתוקף תפקידו כנציג של הרשות הפלסטינית וזאת למרות שגרמניה לא מכירה בפלסטין כמדינה. עוד הוא אמר, כי לפי הנהלים, החסינות מעוגנת בסעיף 20 של החוק וכעת ייבדק אם המקרה של אבו מאזן עומד בתנאים של הסעיף. לפי ההערכה במשרד החוץ הגרמני, אבו מאזן יהיה זכאי לחסינות.

משטרת ברלין אישרה את הדיווח של העיתון הגרמני "בילד" לפיו דבריו של היו"ר מחמוד עבאס נחקרים באופן ראשוני, בחשד להסתה אפשרית לפשעי שנאה. זאת, לאחר שהוגשה תלונה במשטרת גרמניה בנושא. המעטת ערכה וזילות השואה בגרמניה מהווה עבירה פלילית, אם כי פתיחה חקירה ראשונית אינה מבטיחה חקירה מלאה, והמקרה ייבחן לעומקו.

ביום שלישי אבו מאזן סירב להביע חרטה על הפיגוע שבוצע על ידי ארגון "ספטמבר השחור", המקושר למפלגת הפת"ח אליה הוא משתייך, לאחר שנשאל במסיבת עיתונאים משותפת עם הקנלצר הגרמני שולץ בברלין האם יתנצל בפני גרמניה וישראל על טבח י"א הספורטאים באולימיפאדת מינכן בשנת 1972. עבאס אמר: "אם אתם רוצים לנבור בעבר, קדימה - ישראל ביצעה 50 שואות נגד פלסטינים לאורך השנים".

עבאס, שעמד ליד שולץ, השתמש במפורש במילה "שואה" בתשובתו, כשהוא משך את תשומת ליבו של קנצלר גרמניה. גרמניה טוענת זה מכבר שיש להשתמש במונח רק כדי לתאר את הפשע הייחודי של הנאצים של רצח שישה מיליון יהודים לפני ובמהלך מלחמת העולם השנייה.

אולף שולץ, מחמוד עבאס, אבו מאזן
קנצלר גרמניה אולף שולץ ויו''ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס | צילום: רויטרס

שולץ עצמו, שלא התייחס לדבריו של אבו מאזן בזמן אמת, כתב למחרת האירוע בחשבון הטוויטר שלו: "אני נגעל מההתבטאויות המקוממות של הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס. עבורנו הגרמנים במיוחד, כל רלטיביזציה של הייחודיות של השואה היא בלתי נסבלת ובלתי מתקבלת על הדעת. אני מגנה כל ניסיון להכחיש את פשעי השואה".

בישראל גינו את דבריו של אבו מאזן. ראש הממשלה יאיר לפיד הגיב על כך ואמר: "אמירתו של אבו מאזן על '50 שואות' על אדמת גרמניה היא לא רק חרפה מוסרית אלא גם עיוות נורא. שישה מיליון יהודים נספו בשואה, מיליון וחצי ילדים יהודים נספו. ההיסטוריה לא תסלח לו".