אחרי נאום "50 השואות": גרמניה פתחה בחקירה נגד אבו מאזן

החקירה נגד יו"ר הרשות הפלסטינית נפתחה במשטרת ברלין בחשד להסתה אפשרית לפשעי שנאה, בעקבות דבריו במהלך נאומו השבוע - לפיהם ישראל ביצעה בפלסטינים "50 שואות". מכיוון שביקר במדינה בתפקיד רשמי הוא יהיה חסין מהעמדה לדין

זמן צפייה: 02:47

משטרת ברלין פתחה הבוקר (שישי) בחקירה ראשונית נגד יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן על הדברים שאמר במהלך נאומו בברלין ביום שלישי לפיהם "ישראל ביצעה בפלסטינים '50 שואות'". התבטאויותיו של אבו מאזן, כשלצידו עמד קנצלר גרמניה אולף שולץ עוררו את זעמם של רבים הן בגרמניה וישראל והן בעולם כולו.

בתוך כך, משטרת ברלין אישרה את הדיווח של העיתון הגרמני "בילד" לפיו דבריו של היו"ר מחמוד עבאס נחקרים באופן ראשוני, בחשד להסתה אפשרית לפשעי שנאה. זאת, לאחר שהוגשה תלונה במשטרת גרמניה בנושא. המעטת ערכה וזילות השואה בגרמניה מהווה עבירה פלילית, אם כי פתיחה חקירה ראשונית אינה מבטיחה חקירה מלאה, והמקרה ייבחן לעומקו. משרד החוץ של גרמניה מסר כי אבו מאזן, כנציגה הרשמי של הרשות הפלסטינית ייהנה מחסינות מפני העמדה לדין מכיוון שביקר במדינה במסגרת תפקיד רשמי.

אבו מאזן בביקור בגרמניה
אבו מאזן בביקור בגרמניה. לצידו הקנצלר אולף שולץ | צילום: רויטרס

כאמור, ביום שלישי אבו מאזן סירב להביע חרטה על הפיגוע שבוצע על ידי ארגון "ספטמבר השחור", המקושר למפלגת הפת"ח אליה הוא משתייך, לאחר שנשאל במסיבת עיתונאים משותפת עם הקנלצר הגרמני שולץ בברלין האם יתנצל בפני גרמניה וישראל על טבח י"א הספורטאים באולימיפאדת מינכן בשנת 1972. עבאס אמר: "אם אתם רוצים לנבור בעבר, קדימה - ישראל ביצעה 50 שואות נגד פלסטינים לאורך השנים".

עבאס, שעמד ליד שולץ, השתמש במפורש במילה "שואה" בתשובתו, כשהוא משך את תשומת ליבו של קנצלר גרמניה. גרמניה טוענת זה מכבר שיש להשתמש במונח רק כדי לתאר את הפשע הייחודי של הנאצים של רצח שישה מיליון יהודים לפני ובמהלך מלחמת העולם השנייה.

שולץ עצמו, שלא התייחס לדבריו של אבו מאזן בזמן אמת, כתב למחרת האירוע בחשבון הטוויטר שלו: "אני נגעל מההתבטאויות המקוממות של הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס. עבורנו הגרמנים במיוחד, כל רלטיביזציה של הייחודיות של השואה היא בלתי נסבלת ובלתי מתקבלת על הדעת. אני מגנה כל ניסיון להכחיש את פשעי השואה".

רה''מ יאיר לפיד בהצהרה לסיכום מבצע עלות השחר
רה''מ יאיר לפיד | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

בישראל גינו את דבריו של אבו מאזן. ראש הממשלה יאיר לפיד הגיב על כך ואמר: "אמירתו של אבו מאזן על '50 שואות' על אדמת גרמניה היא לא רק חרפה מוסרית אלא גם עיוות נורא. שישה מיליון יהודים נספו בשואה, מיליון וחצי ילדים יהודים נספו. ההיסטוריה לא תסלח לו".

ראש הממשלה לשעבר, נפתלי בנט, כתב: "כראש ממשלה לא הסכמתי לפגוש את אבו מאזן, או לקדם כל משא ומתן מדיני איתו, גם מול לחצים מבית ומחוץ. 'פרטנר' שמכחיש שואה, רודף את חיילנו בהאג ומשלם משכורות לטרוריסטים - הוא לא פרטנר".

שר הביטחון, בני גנץ, אמר: "דברי אבו מאזן בזויים ושקריים, והם ניסיון לעוות ולשכתב את ההיסטוריה. ההשוואה האומללה והמופרכת בין השואה, שבוצעה על ידי הגרמנים ועוזריהם תוך ניסיון להכחיד את העם היהודי, לבין צה"ל, המגן על תקומת ישראל בארצו ועל אזרחי ישראל וריבונותה מפני טרור אכזרי היא הכחשת שואה. ‏מצופה ממי שמבקש שלום להכיר בפשעי עבר ולא לעוות את המציאות ולשכתב את ההיסטוריה. אנחנו נמשיך ללמוד מההיסטוריה כולל ממרכיביה המעוותים והאפלים, נחתור לשלום ונשמור על ביטחוננו וחוסננו היהודי".

יו''ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן מתקבל בתשואות ברמאללה בשובו מברלין
יו''ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן מתקבל בתשואות ברמאללה בשובו מברלין | צילום: פלאש 90

יממה לאחר מכן, לשכתו של יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס הוציאה הודעת הבהרה על דבריו של אבו מאזן  במסיבת העיתונאים בברלין: "הנשיא אבו מאזן מדגיש שוב כי השואה היא אחד הפשעים הנתעבים ביותר בהיסטוריה האנושית, לא הייתה כל כוונה להכחיש שואה", נכתב בהבהרה, שהגיעה לאחר שראש הממשלה יאיר לפיד שוחח עם מקורבו של אבו מאזן, חוסיין א-שייח', ודרש התנצלות. גם לשכת שר הביטחון בני גנץ דרשה התנצלות בעקבות דבריו של עבאס.

אתמול, רה"מ לפיד שוחח עם קנצלר גרמניה אולף שולץ, שהדגיש בפתח שיחתם כי הוא דוחה ומגנה את אמירותיו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, וכי היה לו חשוב להבהיר זאת באופן אישי לרה"מ ובצורה פומבית.

ראש הממשלה יאיר לפיד וקנצלר גרמניה אולף שולץ
ראש הממשלה יאיר לפיד וקנצלר גרמניה אולף שולץ | צילום: מרק ישראל סלם/פול; רויטרס

רה"מ לפיד הודה לו על כך, תחילה כראש ממשלת ישראל, ושנית כבן לניצולי שואה. השניים הדגישו את חשיבות הקשר בין ישראל וגרמניה, והסכימו להמשיך את שיתוף הפעולה בין המדינות בנושאים שונים. כפי שדווח במהדורה המרכזית, צפוי ביקור מדיני של לפיד בברלין בשבועות הקרובים.