נשיא ברזיל השווה את ישראל לנאצים, השגריר יוזמן לשיחת נזיפה

לאחר שהנשיא הברזילאי לולה דה סילבה טען כי פעילות צה"ל ברצועת עזה היא חסרת תקדים למעט "כשהיטלר החליט להשמיד את היהודים", השר כ"ץ הודיע ששגריר ברזיל בישראל יזומן לשיחה במשרד החוץ. נתניהו הגיב: "דברים מבישים וחמורים, מדובר בזילות השואה"

זמן צפייה: 01:34

נשיא ברזיל, לואיז אינסיו לולה דה סילבה, התייחס היום (ראשון) ללחימה ברצועת עזה, וקבע: "מה שקורה לפלסטינים ברצועת עזה לא קרה בשום רגע אחר בהיסטוריה, למעט כשהיטלר החליט להשמיד את היהודים". בעקבות האמירה המקוממת וההשוואה לפעולות הנאצים, שר החוץ ישראל כ"ץ הודיע כי הורה לזמן את שגריר ברזיל בארץ לשיחת נזיפה במשרד החוץ.

ראש הממשלה בנימין נתניהו גינה את דה סילבה, ומסר: "הדברים של נשיא ברזיל מבישים וחמורים. מדובר בזילות השואה ובניסיון לפגוע בעם היהודי ובזכותה של ישראל להגן עצמה". עוד אמר: "ההשוואה בין ישראל לשואת הנאצים ולהיטלר היא חציית קו אדום. ישראל נלחמת למען הגנתה והבטחת עתידה עד לניצחון המוחלט והיא עושה זאת תוך שמירה על הדין הבינלאומי".

"הדברים של נשיא ברזיל מבישים וחמורים", כתב השר כ"ץ בהתייחסות משלו לאמירה המקוממת, "אף אחד לא יפגע בזכותה של ישראל להגן על עצמה". גם ב"יד ושם" התייחסו להשוואה שעשה דה סילבה, ומסרו: "דבריו המבישים של נשיא ברזיל לולה דה סילבה הם שילוב מקומם של שנאה ובורות. על פי הגדרת IHRA (ארגון בו ברזיל עצמה משקיפה במגמה להיות חברה) זוהי התבטאות אנטישמית מובהקת. השוואה של מדינה הנלחמת בארגון טרור, שטבח בלמעלה מ-1,200 מאזרחיה ללא כל הבחנה, למעשי הנאצים שהשמידו שישה מיליון יהודים ראויה לכל גינוי. מעציב שמנהיג מדינה יורד לשפל כזה של עיוות קיצוני של השואה".

כוחות צה"ל ברצועת עזה
כוחות צה"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

דה סילבה, העומד בראשות "מפלגת הפועלים הברזילאית" ונבחר מטעמה לנשיאות בפעם השנייה בינואר 2023, נחשב למבקר חריף של ישראל מאז החלה הלחימה ברצועת עזה. כעת אמירתו של הנשיא הברזילאי מצטרפת לדברים דומים שאמר נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בחודשים האחרונים.

"ראש ממשלת ישראל נתניהו אינו שונה מהיטלר", אמר ארדואן בסוף חודש דצמבר, לאחר שהשווה את פעולות ישראל ברצועת עזה לזוועות הנאצים. שבועות ספורים אחרי תחילת המלחמה, בהפגנת ענק באיסטנבול, ארדואן אף יצא למפגינים כשהוא עוטה צעיף עם דגל פלסטין, ואמר: "חמאס הוא לא ארגון טרור. ישראל היא הכובשת, והיא מבצעת פשעי מלחמה".