ביידן ל-"60 דקות": "נעשה כל מה שנוכל כדי להחזיר את החטופים"

נשיא ארצות הברית דיבר נרחבות בריאיון על המלחמה בישראל - ועל נושא החטופים בפרט. "אנחנו צריכים לתקשר לעולם שזה קריטי. זו ברבריות טהורה". על הכנסת כוחות אמריקניים: "אני לא חושב שזה נחוץ. לישראל יש צבא חזק, ונספק לו מה שהוא צריך". על חיסול החמאס: "צריך לעשות את זה, אבל לכבוש את עזה זו טעות". מבכיר בבית הלבן נמסר כי ביידן שוקל להגיע לישראל

הנשיא ביידן בריאיון לתוכנית 60 דקות

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התראיין היום (שני) לתכנית הטלוויזיה "60 דקות" המשודרת ברשת CBS. בראיון הוא התייחס באופן נרחב למלחמת חרבות ברזל - ולנושא הנעדרים והחטופים בעזה בפרט. "אנחנו הולכים לעשות כל שביכולתנו כדי למצוא את אלה שעדיין בחיים ולשחרר אותם. כל מה שבכוחנו", אמר הנשיא", "אני לא אכנס לפרטים של זה, אבל אנחנו עובדים על זה חזק". במקביל לריאיון, בכיר בבית הלבן מסר כי ביידן שוקל להגיע לביקור בישראל.

כשנשאל מדוע נושא זה קרוב כל כך לליבו, ענה הנשיא ביידן כי חקר את השואה, ואף נסע עם משפחתו לבקר במחנות ההשמדה באירופה  "היהודים היו נתונים להתעללות, לדעות קדומות, ולניסיון למחוק אותם במשך למעלה מאלף שנים", אמר ביידן, "מבחינתי, זה עניין של הגינות וכבוד. זה פשוט לא בסדר. זה מפר כל עיקרון דתי שיש לי ובכל דרך - וכל עיקרון שאבי לימד אותי".

עוד הוסיף הנשיא כי הוא "מרגיש צורך לדבר עם בני המשפחות בזום כי אני חושב שהם צריכים לדעת שלנשיא ארצות הברית של אמריקה אכפת ממה שקורה. אנחנו צריכים לתקשר לעולם שזה קריטי. זו לא התנהגות אנושית. זו ברבריות טהורה". נזכיר כי בסוף השבוע, הנשיא שוחח עם משפחות החטופים בזום - בשיחה שהייתה אמורה להימשך 20 דקות, ונמשכה כשעה וחצי.

הריאיון המלא:

לשאלה האם בעתיד מתוכננת כניסת כוחות אמריקניים לישראל ולמזרח התיכון בפרט, ביידן ענה כי "אני לא חושב שזה נחוץ. לישראל יש צבא חזק מאוד, ואני מבטיח שאנחנו נספק להם את כל מה שהם צריכים". כמו כן, ביידן הוסיף כי הוא וה-FBI פועלים ככל הניתן על מנת למנוע טרור נגד יהודים בארצות הברית עצמה.

לשאלה האם הוא מסכים לפרקטיקת המצור על עזה, הנשיא ביידן ענה: "אני סמוך ובטוח שישראל הולכת לפעול לפי כללי המלחמה. יש סטנדרטים שמוסדות ומדינות דמוקרטיות הולכים לפיהם. ולכן אני בטוח שהחפים מפשע בעזה יקבלו גישה גישה לתרופות, מזון ומים". לשאלה האם לדידו צריך "לחסל את חמאס" לחלוטין, ביידן ענה כי "אני חושב כך. אבל כן צריכה להיות רשות פלסטינית, שתהווה דרך למדינה פלסטינית. לכבוש את עזה זו טעות".

ביידן באו"ם
ביידן באו"ם | צילום: רויטרס

המראיין, סקוט פלי, שאל את ביידן אם ארה"ב מסוגלת לתמוך במקביל בשתי מדינות המצויות במלחמה - אוקראינה וישראל. על כך ענה: "אנחנו ארצות הברית של אמריקה למען השם, האומה החזקה ביותר בהיסטוריה - לא בעולם, בהיסטוריה של העולם".

על תהליך הנורמליזציה של ישראל עם מדינות ערב, אמר ביידן: "הסעודים, האמירויות ומדינות ערב אחרות מבינות שהביטחון והיציבות שלהן יתגברו אם תהיה נורמליזציה של היחסים עם ישראל. זה ייקח זמן, אבל זה יקרה בסוף".

הפרק המתורגם של "60 דקות" יעלה לשידור בסלקום TV במהלך השבוע.