בכירה בממשל ביידן: חוסר יכולת לטפל באי-היציבות בגלל הרפורמה

בשיחה עם כתבים מהמזרח התיכון אמרה ברברה ליף כי מנהיגים באזור הביעו בפני ארה"ב את דאגתם בנוגע למצב בגדה, וטוענים כי היכולת לטפל בזה נפגעה במידה מסוימת בגלל האירועים הקשורים למחאות ולאי-ההסכמה הציבורית בישראל

הבית הלבן
הבית הלבן | צילום: רויטרס

ברברה ליף, בכיר בממשלו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שוחחה הערב (חמישי) עם כתבים מהמזרח התיכון, ואמרה כי מנהיגים באזור הביעו בחודשיים האחרונים בפני ארה"ב את דאגתם בנוגע לאי-היציבות בגדה המערבית, והם טוענים כי היכולת לטפל בזה נפגעה במידה מסוימת בגלל האירועים הקשורים למחאות בישראל ולאי-ההסכמה הציבורית סביב התוכנית המשפטית.

עוד היא אמרה כי הימים הראשונים של חג הרמדאן עברו בשקט, וציינה כי זה מראה שהצדדים מקיימים את מה שהם התחייבו לו. "הדיונים היו מועילים וטובים", אמרה, "יש עדיין לא מעט דברים שצריך לעשות, אבל מה שראיתי בעקבה ושארם שהצדדים מחוייבים לתהליך, ולטווח הארוך הישראלים והפלסטינים רוצים לבנות אמון ואולי לקיים שיח משמעותי שהם לא קיימו שנים רבות".

פעילות כוחות הביטחון ביהודה ושומרון במבצע שובר גלים, הלילה
פעילות כוחות הביטחון ביהודה ושומרון | צילום: דובר צה''ל

בינתיים, ברקע המשבר ביחסים מול ארצות הברית, בסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו המשיכו גם אמש להתעקש כי מדובר בחילוקי דעות בלבד. בלשכת רה"מ לא צפו את דבריו החריפים של הנשיא ביידן, שאמר כי הוא לא מתכוון להזמין את נתניהו לבית הלבן בקרוב, והם תפסו אותם בהפתעה.

עם זאת, מאחורי האמירה עומד זעם אמריקני על שורת אירועים – ביניהם המהלכים המשפטיים ופיטורי שר הביטחון יואב גלנט. בנוסף, לפי כמה מקורות ישראלים, בכירים אמריקנים זעמו על דברי הגורם הבכיר בפמליית ראש הממשלה בביקורו בלונדון בסוף השבוע האחרון.

הגורם הבכיר אמר כי "הממשל האמריקני ניסה להפיל את נתניהו מהשלטון פעמיים". זאת, במענה לשאלה האם הממשל האמריקני מתערב מדי בענייני הפנים הישראלים. התשובה הזו של נתניהו מעוררת כעס גדול בממשל ביידן.

Teflgr
רה''מ נתניהו ונשיא ארה''ב ביידן | צילום: רויטרס, אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

אתמול הגיעה שורת תגובות של שרי הממשלה וחברי הכנסת מהליכוד שגינו את דברי ביידן וקראו לארצות הברית שלא להתערב בעניינים של ישראל. יש לציין שישראל צריכה את התמיכה האמריקנית בשלל תחומים מביטחון ועד הגנה באו"ם. נתניהו ניסה לשלוט בשריו, באיחור, ורק בשעות הצהריים יוצאת הבהרה מטעמו לשרים שלא להתייחס לדברי ביידן בפומבי.

בהצהרה רשמית אמש, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר כי "נתניהו דיבר על קונצנזוס בהקשר לרפורמה המשפטית. לא ניתן לזעזע את היחסים בין המדינות, יש כבוד הדדי בין ביידן לבינו". עוד הוסיף קירבי כי "ישראל מדינה דמוקרטית ועצמאית ויכולה לקבל החלטות בעצמה". על פי ההערכות, ההצהרה היא הורדה של הטונים מצד ארצות הברית, אך עם זאת האמריקנים לא חזרו בהם מאמירותיו של הנשיא.