בן גביר: אנחנו לא עוד כוכב בדגל; ואטורי: אובמה גרם להרג חיילים

סערת דברי ביידן וההתנגשות עם וושינגטון: השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר כי "ישראל היא לא עוד כוכב בדגל האמריקני". ח"כ ניסים ואטורי (הליכוד) האשים: "בצוק איתן אובמה החליט לעשות אמברגו נשק על ישראל. חיילים נהרגו בעזה בגלל זה". רה"מ הורה לשרים שלא להתייחס למשבר

נתניהו וביידן
נתניהו וביידן | צילום: אריה לייב אדמס, יונתן זינדל / פלאש 90

מתקפה חריגה של שרים וחברי כנסת בישראל על דברי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שאמר אמש (שלישי) כי לא יזמן את ראש הממשלה נתניהו לבית הלבן "בטווח הזמן הקרוב", וכי "ישראל לא יכולה להמשיך בדרך הזו". השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר בריאיון בגלצ כי "ישראל היא לא עוד כוכב בדגל ארה"ב", וח"כ ניסים ואטורי (הליכוד) אמר בריאיון לרדיו 103 כי "אם נצטרך - נגן על עצמנו בלי ארה"ב". זמן קצר לאחר מכן התבקשו שרי הממשלה התבקשו שלא להתייחס למשבר עם ארצות הברית.

Whatsapp Image 2023 03 20 At 1
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר | צילום: רויטרס

לדברי ח"כ ואטורי, "גם בצוק איתן אובמה החליט לעשות אמברגו על ישראל, חיילים נהרגו בעזה בגלל האמברגו הזה. לפעמים קורה שנשיא ארה"ב לא תמיד מיישר קו עם ישראל, וזה בסדר. אבל אם הם חושבים שהם באמת תומכים בישראל, דואגים לנו והיחסים בנינו מעל הכול - אז מסתבר שהם לא מעל הכול. אני לא חושב שנשיא ארה"ב צריך להתערב בענייניה הפנימיים של ישראל. השאלה אם זו דמוקרטיה, שנשיא יבוא ויכתיב לנו. אין מצב שארה"ב מתערבת בענייניה הפנימיים של ישראל. זו דמוקרטיה? שהוא יכפה עלינו? יש פה דמוקרטיה".

חבר הכנסת ניסים ואטורי
חבר הכנסת ניסים ואטורי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ח"כ ואטורי נשאל אם הוא מבין את עוצמת התלות של ישראל בארה"ב - והשיב: "אני מבין את התלות. אנחנו צריכים לעשות מה שטוב לנו. עכשיו אנחנו בענייני איראן, לא להגן על ישראל? לחכות שתהיה להם פצצה גרעינית? אם יהיה צורך ישראל תגן על עצמה. אם ישראל תצטרך להגן על עצמה וארה"ב לא כל כך תאהב את זה נעשה את זה בעצמנו. ישראל עושה פעולות יום ולילה כבר שנים מול האיראנים, גם בלי ארה"ב וגם עם".

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם תגובה זמן קצר לאחר דברי ביידן: "אני מכיר את הנשיא למעלה מ-40 שנה ואני מעריך את מחויבותו רבת השנים לישראל. הברית בין ישראל לארה"ב היא איתנה והיא תמיד מתגברת על חילוקי הדעות שמתגלעים מעת לעת בינינו. הממשלה בראשותי מחויבת לחיזוק הדמוקרטיה על-ידי החזרת האיזון הראוי בין שלוש הרשויות, שאותו אנו שואפים להשיג בהסכמה רחבה. "ישראל היא מדינה עצמאית שמקבלת את החלטותיה על פי רצון אזרחיה ולא על סמך לחצים חיצוניים, כולל מחברינו הטובים ביותר".

"הממשלה בראשותי מחוייבת לחיזוק הדמוקרטיה על ידי החזרת האיזון הראוי בין שלוש הרשויות, אותו אנו שואפים להשיג בהסכמה רחבה. ישראל היא מדינה עצמאית שמקבלת את החלטותיה על פי רצון אזרחיה ולא על סמך לחצים חיצוניים, כולל מחברינו הטובים ביותר".

שר התרבות והספורט מיקי זוהר (הליכוד) הגיב גם הוא על דברי הנשיא האמריקני: "עצוב שגם הנשיא ביידן נפל קורבן לפייק ניוז שהופץ בישראל נגד הרפורמה המשפטית המוצדקת שלנו". זמן קצר לאחר מכן מחק את הציוץ מעמוד הטוויטר שלו.

הציוץ של מיקי זוהר - שנמחק
הציוץ של מיקי זוהר - שנמחק | צילום: מתוך טוויטר

עמיחי שיקלי, השר לשיוויון חברתי, ביקר גם הוא את דבריו של ביידן בפרופיל הטוויטר שלו.

לעומתם, היו מי שהסכימו עם הדברים שנשא אתמול נשיא ארה"ב. חבר הכנסת גדעון סער כתב הבוקר כי "מעולם לא גרמה ממשלה כלשהי נזקים אדירים למדינה בזמן קצר כל כך. התבטאויות השרים והח״כים של הליכוד מלמדות על אובדן מוחלט של שיקול דעת".

 

בני גנץ,  יו"ר "המחנה הממלכתי", כינה את הקרע ביחסים עם ארה"ב "פיגוע אסטרטגי" בציוץ טוויטר שפורסם מיד לאחר הודעתו של ביידן. עוד הוסיף בתגובה כי "על נתניהו לנהוג באחריות מדינית וביטחונית – להודיע עוד הלילה שהשר גלנט יישאר בתפקידו, להפקיע את סמכויות הביטחון מהשר סמוטריץ׳, ולא לאפשר את ההשתוללות של השר בן גביר״.