ביידן: "ישראל לא יכולה להמשיך בדרך הזו. לא אזמין את נתניהו בקרוב"

נשיא ארה"ב אמר כי "כמו הרבה תומכים אדוקים של ישראל - אני מודאג". הוא הוסיף כי לא יזמין את רה"מ לבית הלבן בקרוב. נתניהו: "לא מקבלים החלטות על סמך לחצים חיצוניים, כולל מחברינו הטובים ביותר". בכיר בוושינגטון: "נתניהו ודרמר טעו קשות בהבנת ארה"ב"

זמן צפייה: 02:11

כיממה אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע על השהיית החקיקה בנוגע למהפכה המשפטית - הודיע נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמש (שלישי) בשיחה עם כתבים כי אין בכוונתו להזמין את נתניהו לביקור בבית הלבן בטווח הזמן הקרוב: "כמו הרבה תומכים אדוקים של ישראל - אני מאוד מודאג". הוא הוסיף: "הם לא יכולים להמשיך בדרך הזו. הבהרתי את זה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם תגובה זמן קצר לאחר מכן: "אני מכיר את הנשיא ביידן למעלה מ-40 שנה ואני מעריך את מחויבותו רבת השנים לישראל. הברית בין ישראל לארה"ב היא איתנה והיא תמיד מתגברת על חילוקי הדעות שמתגלעים מעת לעת בינינו. הממשלה בראשותי מחויבת לחיזוק הדמוקרטיה על-ידי החזרת האיזון הראוי בין שלוש הרשויות, שאותו אנו שואפים להשיג בהסכמה רחבה. "ישראל היא מדינה עצמאית שמקבלת את החלטותיה על פי רצון אזרחיה ולא על סמך לחצים חיצוניים, כולל מחברינו הטובים ביותר".

שר התרבות והספורט מיקי זוהר (הליכוד) מיהר להגיב: "עצוב שגם הנשיא ביידן נפל קורבן לפייק ניוז שהופץ בישראל נגד הרפורמה המשפטית המוצדקת שלנו". זמן קצר לאחר מכן מחק את הציוץ מעמוד הטוויטר שלו.

יו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ: "הנשיא ביידן שיגר הלילה קריאת השכמה דחופה לממשלת ישראל. פגיעה ביחסים עם ארה״ב, ידידתנו הטובה ביותר ובעלת בריתנו החשובה ביותר – היא פיגוע אסטרטגי. ראש הממשלה חייב להנחות את צוותי המו"מ שלו בנוגע לחקיקה המשפטית, לפעול מהר כדי לתקן את המצב ולשמור על הדמוקרטיה הישראלית שבבסיס הערכים האלו".

ביידן ונתניהו
ביידן ונתניהו | צילום: עמוס בן גרשום, פלאש 90

בתוך כך, בכיר בוושינגטון הפנה אצבע מאשימה כלפי נתניהו והשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, המשמש כאיש קשר עם הבית הלבן, ב"טעות גסה בחישוב" בכל הנוגע להבנת ארה"ב. בתגובה על המהפכה המשפטית אמר הבכיר: "אין סיכוי שירושלים רצתה להיות איפה שהיא היום. כפי שהנשיא ציין, מה שיקרה אחר כך תלוי ברון ובנתניהו".

הבכיר הוסיף כי מנהיגי הימין בישראל "יכולים לנסות למרוח את ממשל ביידן איך שהם רוצים", אבל "זה לא מועיל". בהתייחסו להצהרת נתניהו שבה אזכר את משפט שלמה, אמר הבכיר: "אין צורך שביבי יחתוך את התינוק לשניים".

בשבוע שעבר נשאל גורם מדיני בכיר על-ידי חדשות 13 אם הממשל האמריקני הנוכחי מתערב בצורה משמעותית יותר בענייניה הפנימיים של מדינת ישראל - והשיב: "לא יותר ממה שהיה פעם. הם ניסו להוריד את נתניהו מהשלטון פעמיים. הייתה התערבות בוטה בעבר. ביל קלינטון ניסה להפיל את ראש הממשלה. הוא הודה בזה". עוד אמר הגורם המדיני: "הובהר לנו שעד שהעניינים הפנימים לא יירגעו לא תגיע הזמנה לבית הלבן".