ביקור היסטורי של הנשיא ביידן בישראל: "יש לכם זמן למהלך בעזה"

לאחר שפגישתו עם רה"מ נמשכה מעל לשעה, נשיא ארה"ב הצטרף לדיון ב"קבינט המלחמה". לשכת נתניהו: "נאפשר העברת סיוע הומניטרי לעזה דרך מצרים; יגיע לחמאס - יסוכל". בן גביר: "אסור לאפשר את העברת הסיוע לעזה". משפחות החטופים: "החלטה נוראית, אם לא תבוטל - נחריף המאבק"

זמן צפייה: 01:54

המלחמה שנכנסה ליומה ה-12 ימים סיפקה היום (רביעי) אירוע היסטורי: נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נחת בנמל התעופה בן גוריון, נפגש עם נתניהו וקבינט המלחמה והעניק גב חסר תקדים לממשלת ישראל ואזרחיה: "ישראל אף פעם לא תהיה לבד, עם ישראל חי". הוא הבטיח כל סיוע, ואימץ את גרסת צה"ל: "הג'יהאד האיסלאמי אחראי לירי לעבר בית החולים בעזה".

ביידן אמר לחברי הקבינט: "יש לכם זמן למהלך בעזה". עם זאת, הוא הוסיף: "סוף הלחימה לא יהיה סוף המלחמה". נשיא ארה"ב התחייב לרתום את הצוותים האמריקנים המתמחים בניהול משא ומתן לשחרור חטופים. הוא הוסיף: "לאחר מתקפת הטרור הברוטאלית של חמאס, הקבינט עומד כאן חזק ומאוחד. לפני 75 שנה, מייסדי המדינה שלכם אמרו שישראל תהיה מבוססת על ערכים של צדק, שלום וחירות. אני עומד אתכם במרדף להשגה ושמירה על ערכים אלו - תמיד ולנצח".

בתום הדיון בקבינט המלחמה הודיעה לשכת נתניהו כי לדרישת ארה"ב, ישראל תאפשר העברת סיוע הומניטרי לעזה דרך מצרים, אך הדגישה כי "אם היא תגיע לחמאס - היא תסוכל".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-1810231733' autoplay='0' credit='' desc='הצהרת הנשיא ביידן בישראל' poster='' kid='1_n47tp6aq' duration='922']

לאורך כל הביקור חמאס לא שיגר רקטות למרכז, אך הירי לעוטף, לשדרות וגם לכיוון באר שבע נמשך בקצב נמוך. עם זאת, דקות לאחר המראת הנשיא - התחדשה האש גם לגוש דן. גם בצפון נמשכות התקריות: חיזבאללה ירה טילי נ"טלאורך היום, נפילות נרשמו בשטחים פתוחים בקריית שמונה וצה"ל תקף מטרות חיזבאללה בלבנון.

ממטה משפחות החטופים נמסר בתגובה על ההחלטה לאשר סיוע הומניטרי: "ילדים, תינוקות, נשים, חיילים, גברים וקשישים שחלקם חולים במחלות קשות, פצועים וירויים מוחזקים מתחת לאדמה כמו חיות וללא תנאים אנושיים, וממשלת ישראל מפנקת את הרוצחים והחוטפים בבקלאוות ותרופות. אם ההחלטה הנוראית לסייע לרוצחי עזה לא תבוטל, יוחרף מאבק המשפחות בזמן הקרוב. במקום לפעול לחיזוק האמון שנשבר והתרסק בשבת הארורה, החליטו גורמים בממשלה להתגרות במשפחות של חטופים ונעדרים ולתקןע אצבע בעין של אלו שאינם ישנים ואינם נושמים כבר עשרה ימים".

נתניהו אמר לביידן בפתח הדיון: "הדרך לניצחון ארוכה וקשה - אבל ישראל תנצח. זו תהיה מלחמה מסוג אחר". בתוך כך, הנשיא נפגש עם רחל אדרי מאופקים, שהצליחה לשרוד בביתה כשחמישה מחבלי חמאס לקחו אותה כבת ערובה עם בעלה, עם אלוף (במיל') נועם תיבון ועם רכזת הביטחון של קיבוץ ניר עם ענבל ליברמן - שחיסלה מחבלים ביום המתקפה".

הנשיא ג'ו ביידן בישראל
הנשיא ג'ו ביידן בישראל | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
הנשיא ביידן בפגישתו עם נתניהו בתל אביב
הנשיא ביידן בפגישתו עם נתניהו בתל אביב | צילום: רויטרס
Whatsapp Image 2023 10 19 At 0
צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

מוקדם יותר, בההצרה משותפת לצד ראש הממשלה נתניהו במלון "קמפניסקי" בתל אביב, אמר הנשיא ביידן: "אני נזעק מהפיצוץ בית החולים, וממה שאני רואה - זה נעשה ע"י 'הצד השני' ולא על ידכם. אבל, הרבה אנשים לא מאמינים, ולכן אנחנו צריכים להוכיח להם. אנחנו גם צריכים לעזור לאזרחים פלסטינים חפים מפשע". הוא הוסיף: "רציתי להיות כאן כדי להראות לכולם היכן ארה"ב עומדת. חמאס רצחו יותר מה-1300 איש, כולל 31 אמריקנים. הם לקחו בני ערובה, כולל ילדים. החמאס גורם לדאע"ש להראות רציונלי במידה מסוימת".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2310181234' autoplay='0' credit='' desc='סביבת המלון שבה שוהה הנשיא נסגרה לחלוטין מטעמי אבטחה' poster='' kid='1_5tfvkc64' duration='59']

לפני כן, רה"מ הודה לנשיא: "אני רוצה להודות לך על התמיכה שלך. ראיתי את התמיכה שלך בכל יום מאז שהתחילה המלחמה, שיתוף פעולה שהיה לנו בימים האחרונים הוא חסר תקדים. יותר מכך, העולם רואה את התמיכה שלך. מתחת קו ברור בין כוחות הציווליזיציה לכוחות הרשע. תיאר נכונה את הטבח שהתבצע כ"רשע טהור", וזה בדיוק מה שזה היה". לסיום הוסיף נתניהו: "ביקורך כאן הוא הביקור הראשון של נשיא ארצות הברית בזמן מלחמה - מה שמראה את המחויבות העמוקה שלך לישראל".

שלט המקבל את בואו של הנשיא ביידן לישראל, בנתיבי איילון
שלט המקבל את בואו של הנשיא ביידן לישראל, בנתיבי איילון | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
הנשיא ביידן יורד ממטוס "אייר פורס 1
הנשיא ביידן יורד ממטוס "אייר פורס 1 | צילום: רויטרס
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נחיתתו ארצה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נחיתתו ארצה | צילום: רויטרס
הנשיא ג'ו ביידן מחבק את נשיא המדינה יצחק הרצוג
הנשיא ג'ו ביידן מחבק את נשיא המדינה יצחק הרצוג | צילום: רויטרס

משטרת ישראל השלימה היערכותה לקראת הביקור, ומאות שוטרים כבר נפרסו במטרה לאבטח, לשמור על הסדר הציבורי ולהכווין את התנועה במהלך שהותו של ביידן בארץ. הפסגה המרובעת בירדן, שהייתה אמורה לכלול את המלך עבדאללה השני, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, בוטלה בעקבות הפיצוץ בבית החולים בעזה, פיצוץ שבו הואשמה ישראל - אך הבהירה כי היא לא עומדת מאחורי המעשה - וביידן ביטל את הגעתו לממלכה.

הנשיא הרצוג צייץ בטוויטר את מה שאמר לנשיא האמריקני לאחר נחיתתו: "ברוך הבא אדוני הנשיא, שאלוהים יברך אותך על כך שאתה מגן על האומה הישראלית".

מוקדם יותר היום, ביידן פרסם הצהרה בנוגע לפיצוץ שאירע בבית החולים 'אל-מעמדאני'. לפי הדיווחים הפלסטינים, הפיצוץ גרם למותם של כ-500 איש ונגרם על ידי ישראל. צה"ל מכחיש, וטוען כי מדובר בשיגור כושל של החמאס. מיד לאחר ששמעתי את הידיעה הזו, שוחחתי עם מלך ירדן עבדאללה השני ועם ראש ממשלת ישראל נתניהו והנחיתי את צוות הביטחון הלאומי שלי להמשיך לאסוף מידע. ארצות הברית עומדת חד משמעית בהגנה על חיי אזרחים במהלך סכסוך ואנו מתאבלים על החולים, הצוות הרפואי וחפים מפשע אחרים שנהרגו או נפצעו בטרגדיה זו".