ביידן: "ישראל תאבטח את הנמל בעזה; עסקה לפני רמדאן? קשה"

נשיא ארה"ב הסתייג מהאפשרות להגיע להסכם בין ישראל לחמאס לפני החודש הקדוש למוסלמים - שיחל מחר. הוא הביע דאגה מפני התגברות האלימות במזרח י-ם - במקרה שעסקה לא תצא לפועל. אחרי שהכריז על הקמת הנמל ברצועה, ביידן הבהיר: הישראלים יהיו אמונים על אבטחתו. דובר הפנטגון: "המהלך ייקח מספר שבועות"

זמן צפייה: 02:13

אחרי שהכריז על הקמת נמל ימי ברצועת עזה, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הבהיר אמש (שישי) לכתבים כי ישראל היא זו שתאבטח אותו. דובר הפנטגון פטריק ריידר אמר אתמול כי המהלך ייקח מספר שבועות, והוסיף: "ישראל תהיה חלק מההיבט הביטחוני".

נשיא ארה"ב התייחס אתמול גם למגעים לעסקת חטופים. הוא נשאל על האפשרות להגיע להסכם בין ישראל לחמאס לפני רמדאן, שיתחיל מחר, ואמר: "זה נראה קשה". ביידן הוסיף כי הוא "מודאג מאלימות במזרח ירושלים במקרה שהפסקת האש לא תצא לפועל".

דובר הפנטגון התייחס גם לדיווחים על מותם של 5 פלסטינים כתוצאה מהצנחת חבילות סיוע ברצועה: "הדיווחים שקריים", אמר, "כל החבילות נחתו בשלום". הוא הוסיף כי בארה"ב שואפים לספק 2 מיליון ארוחות ביום לאזרחים בעזה. לפני כשבוע החלו האמריקנים להצניח סיוע הומניטרי ברצועה, זאת, בעקבות צרפת, מצרים וירדן, וברקע התקרית שבה נהרגו לפי הפלסטינים יותר מ-100 עזתים שהסתערו על משאיות הסיוע ההומניטרי.

הצנחת הסיוע האמריקני לעזה
הצנחת הסיוע האמריקני לעזה | צילום: רויטרס
פלסטינים נמלטים מהעיר עזה דרומה
פלסטינים נמלטים מהעיר עזה דרומה | צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90

אתמול ערך הנשיא את נאום "מצב האומה" השנתי, בו הכריז כי הורה לצבא ארה"ב להקים נמל ימי ברצועה, במטרה לאפשר קליטת סיוע כגון מזון, מים ותרופות. "סיוע הומינטרי לא יכול להיות קלף מיקוח ועדיפות שנייה. ישראל חייבת להכניס יותר סיוע לרצועת עזה", אמר ביידן, שהוסיף: "אף רגל של חייל אמריקני לא תדרוך על קרקע הרצועה".

עוד אמר ביידן: "לישראל יש חובה מוסרית לשמור על חיי אזרחים ברצועת עזה. חמאס מתחבא בתוך אזרחים, מה שהופך את המשימה של ישראל לקשה. במלחמה הזאת יש יותר הרוגים מכל המערכות שהיו ברצועה - רובם לא משתייכים לחמאס, חלקם ילדים ונשים. הערים נהרסו. זה שובר לב".

ילד פלסטיני מחנה פליטים רפיח רצועת עזה
ילד פלסטיני במחנה הפליטים ברפיח | צילום: רויטרס
הריסות ברפיח
הריסות ברפיח | צילום: רויטרס

הכרזת ביידן הגיעה ברקע חוסר שביעות הרצון הגובר בוושינגטון מהיקף הסיוע והקצב שבו הוא מועבר לרצועה, וכן מחשש למשבר הומניטרי בעקבות תקיפה ישראלית ברפיח. בכיר בממשל אמר כי יש להציף את עזה בסיוע הומניטרי על מנת שהסיוע יגיע לידיים הנכונות - וטען כי ככל שיכנס סיוע רב יותר כך יצטמצם כוחן של קבוצות אלימות. על פי הבכיר, "ייקח כמה שבועות להשלים את הקמת הנמל", ומשלוח ימי ראשון יגיע לרצועה מקפריסין.

השבוע פורסם בחדשות 13 כי היקף הסיוע שיועבר לרצועת עזה יוגדל דרך הים, למרות הקיפאון המתמשך במגעים לעסקת שחרור חטופים. בעקבות זאת, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, נסע כבר פעמיים לקדם את הסוגיה באיחוד האמירויות, בשליחותו של שר הביטחון יואב גלנט.