ביידן הכריז על הקמת נמל בעזה: "סיוע לא יכול להיות קלף מיקוח"

בנאום "מצב האומה" קרא נשיא ארצות הברית לשחרור החטופים והדגיש את זכותה של ישראל להגן על עצמה מול חמאס, אך הודיע כי הורה לצבא האמריקני להקים רציף זמני בחוף הים של הרצועה, שישמש לקליטת ספינות הנושאות מזון, מים ותרופות כסיוע הומניטרי לתושבים הפלסטיניים. "הגנה והצלת חיים חפים מפשע צריכים להיות בראש סדר העדיפויות"

זמן צפייה: 02:18

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ערך היום את נאום "מצב האומה" השנתי, בו הכריז כי הורה לצבא האמריקני להקים נמל ימי ברצועת עזה, במטרה לאפשר קליטת סיוע כגון מזון, מים ותרופות: "סיוע הומינטרי לא יכול להיות קלף מיקוח ועדיפות שנייה. ישראל חייבת להכניס יותר סיוע לרצועת עזה", והוסיף: "אף רגל של חייל אמריקני לא תדרוך על קרקע הרצועה".

עוד אמר ביידן בנאומו, כשמייה שם, ששוחררה משבי חמאס, נמצאת בקהל: "אני עובד בלי סוף על עסקה שתכלול הפסקת אש ושחרור חטופים, משפחותיהם כאן איתנו באולם - אני מבטיח לכם שלא נעצור עד שהם יחזרו הביתה. המלחמה הייתה יכולה להגמר אם חמאס היה נכנע ומשחררים את החטופים - לכן לישראל יש את הזכות להשמיד את חמאס".

הנשיא האמריקני הוסיף, בהתייחסו ללחימה בעזה: "לישראל יש חובה מוסרית לשמור על חיי אזרחים ברצועת עזה. חמאס מתחבא בתוך אזרחים, מה שהופך את המשימה של ישראל לקשה. במלחמה הזאת יש יותר הרוגים מכל המערכות שהיו ברצועה - רובם לא משתייכים לחמאס, חלקם ילדים ונשים. הערים נהרסו. זה שובר לב".

"לא יהיה עתיד ללא רווחה ועתיד פוליטי לפלסטינים", המשיך ביידן, "לא תהיה יציבות ואפילו לא שלום עם ערב הסעודית, איתם אני ממשיך לנהל שיחות גם היום". על תקיפות החות'ים בתימן, שהרגו שלושה אנשי סיפון לפני יומיים, אמר: "כמפקד הצבא, לא אהסס להגן על אנשינו בים האדום במידה והם יתקפו אותנו".

הנשיא ביידן בנאום מצב האומה
הנשיא ביידן בנאום מצב האומה | צילום: רויטרס

הודעת הנשיא מגיעה ברקע חוסר שביעות הרצון הגובר בוושינגטון מהיקף הסיוע והקצב שבו הוא מועבר לרצועה, וכן מחשש למשבר הומניטרי בעקבות תקיפה ישראלית ברפיח. בכיר בממשל אמר כי יש להציף את עזה בסיוע הומניטרי על מנת שהסיוע יגיע לידיים הנכונות - וטען כי ככל שיכנס סיוע רב יותר כך יצטמצם כוחן של קבוצות אלימות. על פי הבכיר, "ייקח כמה שבועות להשלים את הקמת הנמל", ומשלוח ימי ראשון יגיע לרצועה מקפריסין.

ברקע דברי ביידן, דובר משרד החוץ פרסם הודעה בה נכתב: "ישראל מברכת על השקת המסדרון הימי מקפריסין לרצועת עזה. היוזמה הקפריסאית תאפשר הגברת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה, לאחר בידוק ביטחוני בסטנדרטים ישראלים. ‏ישראל תמשיך לאפשר העברת סיוע הומניטרי לעזה לתושבי עזה, בהתאם לדיני המלחמה ובתיאום עם ארה״ב ובעלות בריתנו בעולם. קיימת חשיבות רבה להצטרפות מדינות נוספות ליוזמה הקפריסאית ולמאמץ הבין לאומי להעברת הסיוע".

לפני שלושה ימים פורסם בחדשות 13 כי היקף הסיוע שיועבר לרצועת עזה יוגדל דרך הים, למרות הקיפאון המתמשך במגעים לעסקת שחרור חטופים. בעקבות זאת, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, נסע כבר פעמיים לקדם את הסוגיה באיחוד האמירויות, בשליחותו של שר הביטחון יואב גלנט.

הנשיא ביידן בנאום מצב האומה
הנשיא ביידן בנאום מצב האומה | צילום: רויטרס

ביידן טען בנאומו לאיומים מבפנים ומבחוץ על ארצות הברית - ועקץ את דונלד טראמפ על יחסיו עם פוטין: "פוטין משתולל באוקראינה. לפני מספר עשורים, הנשיא הרפובליקני רייגן קרא לגורבצ'וב להפיל את החומה. היום נשיא רפובליקני לשעבר אומר לפוטין לעשות מה שהוא רוצה. זה בלתי נתפס".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

"אם מישהו חשב שהוא יעצור באוקראינה, אני מבטיח לכם שלא", הוסיף ביידן - וקרא לקונגרס לאשר את חבילת הסיוע הכספית בסך 95 מיליארד דולר לאוקראינה ולישראל. "אירופה בסכנה, העולם החופשי בסכנה וכל מה שפוטין רוצה הוא כאוס. יש לי מסר אחד לפוטין - אנחנו לא נכנע! אוקראינה יכולה לעצור אותו אם נעמוד לצידה ונספק לה נשק שיאפשר לה להגן על עצמה - זוהי כל בקשתה, לא חיילים אמריקנים שיילחמו לצידם".

דונלד טראמפ בעצרת בחירות במישיגן
דונלד טראמפ בעצרת בחירות במישיגן | צילום: רויטרס

ברקע פרישתה של המתמודדת הרפובליקנית ניקי היילי, שסללה את דרכו של טראמפ להתמודדות חזיתית נוספת מול ביידן על הנשיאות, אמר האחרון: "אלו שפלשו על הקונגרס לא היו פטריוטים. הם באו כדי לפגוע בהעברת המשטר והדמוקרטיה האמריקנית ומדובר באיום הגדול ביותר על ארה"ב מאז מלחמת האזרחים".

"לאלימות פוליטית יש אפס מקום בפוליטיקה האמריקנית", הוסיף הנשיא. "האיום על הדמוקרטיה חייב להיענות ואנחנו חייבים להגן עליה. אי אפשר לאהוב את ארצך רק כאשר אתה מנצח".