ברקע המתיחות מול לבנון: בכירים בצה"ל ובמשרד החוץ יגיעו לאו"ם

בכירים בצה"ל, בהם ראש חטיבת "תבל" (החטיבה לשיתופי פעולה בינלאומיים בצה"ל), אלי דפרין, וגורמים נוספים ממשרד החוץ, צפויים להגיע בימים הקרובים למטה האו"ם בניו יורק. הם ייפגשו עם שגרירי המדינות החברות במועצת הביטחון

Whatsapp Image 2023 04 06 At 1
כוח תותחנים בגבול לבנון, ארכיון | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

לקראת חידוש המנדט של יוניפי"ל וברקע המתיחות בין ישראל ללבנון והאירועים האחרונים בגבול, צפויים בכירים בצה"ל ובמשרד החוץ להגיע בימים הקרובים למטה האו"ם בניו יורק.

הבכירים ייפגשו עם שגרירי המדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם. בין היתר ימריא ראש חטיבת "תבל" (החטיבה לשיתופי פעולה בינלאומיים בצה"ל), אלי דפרין, וגורמים נוספים ממשרד החוץ.

מוקדם יותר השבוע, לאחר ביקורו של שר הביטחון יואב גלנט בגזרה הצפונית, גברו בצה"ל ההערכות שלפיהן המתיחות המתמשכת מול חיזבאללה עלולה להידרדר לכדי הסלמה רחבה - וזאת על אף ששני הצדדים לא רוצים בעימות בשלב זה. על-פי ההערכות, נסראללה שואב עידוד מהמתח הפוליטי השורר בתוך החברה הישראלית, והוא מאשר פעילויות פרובוקטיביות של פעילים בארגונו מתוך מוכנות להסתכן ביציאה למספר מוגבל של ימי לחימה.

השר גלנט בהר דב עם אלוף פיקוד הצפון אורי גורדין ומאו''ג 91 תא''ל שי קלפר
השר גלנט בהר דב עם אלוף פיקוד הצפון אורי גורדין ומאו''ג 91 תא''ל שי קלפר

למרות זאת, הטון התקיף שהשמיע גלנט בביקורו לא מעיד בהכרח על כך שישראל ניצבת בפתחה של מלחמה מול חיזבאללה. הסיכון מהידרדרות לעימות אלים בצפון נובע בעיקר מהפעילות של לוחמי ארגון הטרור מול ישראל - אך גורמי הביטחון פועלים בכדי להעביר לנסראללה מסרים לפיהם מוטב לו להימנע מחזרה על הטעויות שביצע ב-2006, אשר הביאו לפריצתה של מלחמת לבנון השנייה.

בפועל נוקט גלנט בצעדים מתונים וזהירים. כך למשל, בהנחייתו נמנע צה"ל עד עתה מפעולה אגרסיבית נגד הפעילים החמושים באוהל חיזבאללה שהוצב בהר דב. כחלק מטקטיקה זו, עשויה ישראל לצאת לפעולות שקטות נגד חיזבאללה, במטרה שלא להגרר לעימות רחב היקף. עם זאת, מודים בכירים בצה"ל כי אי-הפעילות הראשונית נגד האוהל בשטחה הריבוני של ישראל הייתה טעות ששידרה חולשה מסוימת.