תחקיר הפיגוע בגבול: המחבל חדר לבד דרך מעבר חירום בגדר עם מצרים

לפי התחקיר, המחבל חדר לבדו דרך מעבר חירום לוגיסטי בגדר בין ישראל למצרים וירה למוות בסמ"ר אוהד דהן מאופקים, בסמל ליה בן נון מראשל"צ ובאורי יצחק-אילוז מצפת. הוא אותר על-ידי רחפן קילומטר וחצי בתוך שטח ישראל. כל הפרטים והשאלות הקשות

זמן צפייה: 16:07

שעות אחרי ששוטר מצרי ירה למוות בשלושה לוחמי צה"ל בגבול ישראל-מצרים - פורסמו הערב (שבת) פרטים חדשים מהפיגוע: לפי התחקיר, המחבל חדר לבדו דרך מעבר חירום לוגיסטי בגדר בין ישראל למצרים. כמו כן, נמסר כי הוא אותר על-ידי רחפן קילומטר וחצי לתוך שטח ישראל. בצה"ל מתחקרים אם מזג האוויר פגע במערכת ההתרעה של הגדר. לפי דובר צה"ל, ב-02:30 איתרו הכוחות ניסיון הברחת סמים - שסוכלה ב-03:00.

ב-04:15 בוצעה בדיקת קשר עם הלוחמת והלוחם שהיו בעמדה. משלא ענו - מפקד המחלקה הגיע ומצא אותם ללא רוח חיים. לאחר מכן הבינו בצה"ל כי מדובר בפיגוע. מוקדם יותר הותרו לפרסום שמותיהם של שניים מתוך שלושת הלוחמים שנפלו: סמ"ר אוהד דהן, בן 20 מאופקים, סמלת ליה בן נון, בת 19 מראשון לציון ואורי יצחק-אילוז, תושב צפת. על המחבל נמצאו תחמושת רבה וספר קוראן.

הערב שוחח שר הביטחון יואב גלנט מקבילו המצרי מוחמד אחמד זכי, ואמר לו כי "לשיתוף הפעולה בחקירת הפיגוע החמור יש חשיבות רבה עבור מערכת היחסים בין המדינות". ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר עם צאת השבת כי הפיגוע בדרום הוא "אירוע חמור וחריג שייבדק עד תום".

קודם לכן אמר הרמטכ"ל, רב- אלוף הרצי הלוי, בתום הערכת מצב בשטח, כי "מדובר באירוע קשה. נתחקר אותו יחד עם צבא מצרים ונפיק לקחי". מפקד פיקוד דרום בצה"ל, אלוף אליעזר טולדנו, מסר הצהרה במוצב הר חריף, ואמר כי "כל הכיוונים נבדקים" וכי "התחקיר עם המצרים יהיה נוקב".  מדובר צה"ל נמסר בנוגע לנפילתו של סמ"ר אוהד דהן, כי "במהלך סריקות אחר המחבל שהרג את ליה בן נון ז"ל ולוחם צה"ל נוסף, זיהה כוח צה"ל את המחבל בשטח ישראל, במקום התפתחו חילופי אש. סמ"ר אוהד דהן, לוחם חי"ר גבולות בגדוד ברדלס, נהרג במהלך חילופי האש עם המחבל. הלוחמים והמפקדים בכוח חתרו למגע, ירו והרגו את המחבל".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2306031739' autoplay='0' credit='' desc='אלוף אליעזר טולדנו בהצהרה לתקשורת' poster='' kid='1_l2q26kj7' duration='141']

מעיריית אופקים נמסר: "אופקים כולה אבלה וכואבת את נפילתו של לוחם צה"ל, סמ"ר אוהד דהן ז"ל, תושב העיר, במהלך חילופי אש בגבול מצרים. אוהד היקר פעל באומץ לב לאתר את המחבל המצרי שהרג שני לוחמים, לחתור למגע ולחסל אותו. עם קבלת הבשורה המרה יצאו צוותים מטעם המחלקה לשירותים קהילתיים ומינהל החינוך לבית המשפחה, והם עומדים לרשותה ככל שיידרש בשעות קשות אלו. בשם כל תושבי העיר אנו שולחים תנחומים להורים, איתן ואירה, לאחים להב ושוהם, ולכל בני המשפחה. יהי זכרו ברוך ונשמתו צרורה בצרור החיים".

הרמטכ''ל בהערכת מצב בזירת הפיגוע
הרמטכ''ל בהערכת מצב בזירת הפיגוע | צילום: דובר צה''ל

חברתו של סמ"ר אוהד דהן אמרה לחדשות 13: "הוא גיבור. לכל מקום שהוא הגיע הוא רצה להיות בטופ. הוא חתר למגע בשביל להרוג את המחבל ונהרג. גיבור ישראל. היה חייל מצחיק שתמיד עזר לכולם". חברתה למחלקה של ליה בן נון אמרה לחדשות 13: "היא הייתה ילדה עם אנרגיות, עם החיוך הכי יפה שיש ותמיד שמה את חברים שלה לפניה. לא אשכח מלאך כמוה".

סמל-ראשון אוהד דהן, בן 20 מאופקים
סמל-ראשון אוהד דהן, בן 20 מאופקים | צילום: דובר צה''ל
ליה בן נון
ליה בן נון | צילום: דובר צה''ל

[brightcove_iframe video_id='news-part-2303061640' autoplay='0' credit='' desc='"המסע שלי כלוחמת". הסרטון שהעלתה ליה בן נון' poster='' kid='1_pl5efnxk' duration='83']

דובר הצבא המצרי הודיע כי "אמש, אחד מאנשי הביטחון האמונים על אבטחת הגבול הבינלאומי, רדף אחר מבריחי סמים. במהלך המרדף איש הביטחון פרץ את מחסום הביטחון וחילופי אש התרחשו בינו לבין אנשי האבטחה הישראלים - מה שגרם למותם של שלושה אנשי ביטחון ישראלים ופציעתם של שניים". גורם מצרי אחר אמר כי מדובר ב"אירוע קשה ומצער שלא צפוי להשפיע על היחסים עם ישראל. נפתחה חקירה מקיפה".

שר הביטחון יואב גלנט קיים הערכת מצב בעקבות הפיגוע - ומסר: "כואב את נפילת שלושת הלוחמים בתקרית בגבול מצרים. חיילי צה״ל ביצעו את משימותיהם במסירות אך האירוע הסתיים עם תוצאות קשות. לבי עם המשפחות בשעתן הקשה ביותר. קיימתי הערכת מצב עם הרמטכ״ל - צה״ל יתחקר את האירוע כנדרש. בוטח בלוחמי ובמפקדי צה״ל הממשיכים בביצוע משימותיהם". בנחישות ובהתמדה.

Whatsapp Image 2023 06 03 At 1
חיילים בגבול מצרים, ארכיון | צילום: נתי שוחט, פלאש 90
כביש 10 בגבול מצרים
כביש 10 בגבול מצרים | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

השאלות הקשות: איך חדר המחבל לשטח ישראל, כיצד לוחמי צה"ל היו ללא רוח חיים בעמדה במשך זמן רב ואיש לא ידע על כך; איך קרה שהמחבל הסתובב חופשי במשך שעות ולא נתפס - ומדוע לא חוסל מהאוויר לנוכח תוואי השטח המורכב?.

Whatsapp Image 2023 06 03 At 1
גבול ישראל-מצרים | צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90
Whatsapp Image 2023 06 03 At 1
מוצב מצרי בגבול ישראל-מצרים | צילום: נתי שוחט, פלאש 90
כביש 10 בגבול מצרים
כביש 10 בגבול מצרים | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

בגבול מצרים מתרחשות על בסיס קבוע הברחות סמים ונסיונות הברחה שמסוכלים על ידי כוחות צה"ל. הבדואים המבריחים מגיעים פעמים רבות מסיני על רכבי שטח כשהם חמושים, ולעיתים האירועים מובילים לחילופי אש.

בדצמבר האחרון סוכל ניסיון הברחה בגבול מצרים ונהרג אחד המבריחים. תצפיות צה"ל זיהו מספר חשודים במרחב החטיבה המרחבית פארן, ירי בוצע לעבר החשודים - ואחד מהם נפגע. כוח צה"ל העניק לפצוע טיפול רפואי, ולאחר זמן קצר נקבע מותו.