דיווח: במסמך שהודלף - "תרחיש שבו ישראל תספק נשק לאוקראינה"

ב-CNN דווח כי באחד ממסמכי הפנטגון שהודלפו נכתב "ישראל תשקול לספק נשק קטלני לאוקראינה" תחת לחץ אמריקני, "מה שיביא להידרדרות ביחסים עם רוסיה". הדיוח מגיע אחרי הפרסום ב"ניו יורק טיימס" שלפיו בין המסמכים שדלפו קיים גם מידע על כך שבכירי המוסד עודדו את אנשי הארגון ואת אזרחי ישראל להשתתף בהפגנות נגד המהפכה המשפטית. בישראל הכחישו

זמן צפייה: 00:27

בארצות הברית נמשכת סערת הדלפת המסמכים הצבאיים מהפנטגון - ובהם גם כאלה הקשורים בישראל: אחרי "התערבות המוסד במחאה נגד המהפכה המשפטית בישראל" - הדלפה שהוכחשה נחרצות על ידי הארגון - הבוקר (שני) פורסם ב-CNN כי תחת לחץ של האמריקנים, "ישראל תשקול לספק נשק קטלני לאוקראינה, מה שיביא להידרדרות ביחסים עם רוסיה". משרד המשפטים בארה"ב פתח בחקירה פלילית על הדלפת המסמכים. בתוך כך, בסוכנות הידיעות רויטרס פורסם כי בארה"ב סבורים כי מקור ההדלפה הוא אמריקני.

אתמול, כאמור, דווח ב"ניו יורק טיימס" כי בין הגילויים הכלולים במסמכי הפנטגון שדלפו, קיים גם מידע על כך שבכירי המוסד הישראלי עודדו את אנשי הארגון ואת אזרחי ישראל להשתתף בהפגנות נגד המהפכה המשפט בחודשים האחרונים.  עם זאת טוענים בעיתון האמריקני כי בכירי המוסד הכחישו את ממצאי ההערכה, והניו יורק טיימס לא הצליח לאמת באופן עצמאי את הערכת המודיעין האמריקני. חשוב לסייג ולציין כי ייתכן שמדובר במכתב ראשי המוסד לשעבר לעצירת החקיקה ולאישור שקיבלו אנשי המוסד להשתתף בהפגנות מראש הארגון דדי ברנע.

ממשרד ראש הממשלה נמסר בשם המוסד:  "הפרסום הלילה בעיתונות אמריקנית הוא שקרי ומופרך לחלוטין. המוסד ובכיריו לא עודדו ואינם מעודדים עובדים בארגון לצאת להפגנות נגד הממשלה, להפגנות פוליטיות בכלל, או לכל פעילות פוליטית. המוסד ובכיריו המכהנים לא עסקו כלל בנושא ההפגנות, ונותרו נאמנים לערך הממלכתיות המוביל את המוסד מאז הקמתו".

בניין הפנטגון בארצות הברית
בניין הפנטגון בארצות הברית | צילום: רויטרס

ביום שבת דווח ב"ניו יורק טיימס" כי יותר מ-100 מסמכים מסווגים שכוללים מידע רגיש בעניין הביטחון הלאומי של ארה"ב, ולפי דיווחים גם על ישראל, דלפו לרשת מהפנטגון. המסמכים עוסקים בין היתר באוקראינה, בסין ובמזרח התיכון.

אנליסטים טוענים כי דליפתו של המידע הרגיש בנמצא במסמכים עלולה להזיק מאוד לאמריקנים, אך גם לבריטניה, אוסטרליה, ניו זילנד וקנדה שחולקות איתה מידע מודיעיני. המסמכים נמצאו בטוויטר ובאתרים נוספים יום לאחר לבכירי ממשל הודו כי הם חוקרים דליפה אפשרית של תוכניות לחימה אוקראיניות מסווגות, כולל חוות דעת לגבי היכולות האוויריות מעוררות הדאגה של הצבא האוקראיני.

מייק מולרוי, בכיר לשעבר בפנטגון, אמר כי הדלפת המסמכים מייצגת "פרצה משמעותית באבטחה", שעלולה להזיק לתכנון הצבאי באוקראינה, והוסיף: "מכיוון שרוב המסמכים הופצו כתמונות, נראה כי מדובר בהדלפה מכוונת על-ידי מישהו שרוצה לפגוע במאמצים של אוקראינה, ארה"ב ונאט"ו". משרד המשפטים טען כי נפתחה חקירה, אך לא מסר מידע נוסף אודות המקרה.

נראה כי החומר הרגיש שהופץ לא עוסק רק בנושא האוקראיני. אנליסטים בטחוניים שבדקו את המסמכים טוענים כי כאמור מדובר גם על נושאים שקשורים לסין, וגם לפעילות הצבא באזור האוקיאנוס ההודי, המזרח התיכון ובענייני טרור.

במסמכים שקשורים לצבא האוקראיני מופעיות טבלאות שכוללות משלוחי נשק צפויים, פעילות של כוחות וגדודים בצבא, ותוכניות נוספות. בכירים בפנטגון טוענים כי המסמכים אותנטיים ואכן שייכים למשרד ההגנה האמריקני, אך עם זאת, הם טוענים כי בחלק מהם המידע מעט סולף, והוא מפריז בהערכות של ארה"ב לגבי כמות ההרוגים האוקראינים, וממעיט בכמות ההרוגים מהצד הרוסי.

גורם בכיר באוקראינה הגיב ואמר כי "ההדלפה היא תכסיס רוסי שנועד להזיק למתקפת נגד". בלוגרים רוסים דווקא טוענים כי אין לסמוך על המידע שבמסמכים, מכיוון שמדובר על הונאה מצד המערב, במטרה להטעות את המפקדים בצבא הרוסי.

בארה"ב התחילו לחפש את האחראים להדלפות, כשהם די בטוחים שלא מדובר בגורמים מהממשל האוקראיני, מכיוון שלא הייתה להם גישה למסמכים הספציפיים שדלפו, שכוללים בין היתר חותמת של הפנטגון.

על פי הוושינגטון פוסט, נדמה כי המסמכים הודלפו לראשונה בחודש ינואר, כשחבר אנונימי בפורום מצומצם בפלטפורמת ההודעות Discord - המזוהה עם גיימרים -  פירסם מאות קבצים סודיים ביותר המספקים פרטים על המלחמה באוקראינה, דרום קוריאה וישראל. לאחר מכן, הקבצים פורסמו בפורום גדול יותר, המתמקד במשחק Minecraft.