הניו יורק טיימס: בכירי המוסד עודדו הפגנות נגד המהפכה המשפטית

בכתבה שפורסמה בעיתון האמריקני נטען כי בין הגילויים במסמכי הפנטגון שהודלפו נמצא גם מידע על כך שבכירי ארגון הביון הישראלי עודדו את אנשי הארגון וכן אזרחים להשתתף במחאה נגד המהפכה המשפטית. במוסד הכחישו את הטענות: "שקרי ומופרך לחלוטין"

זמן צפייה: 04:58

בכתבה שהתפרסמה הבוקר (ראשון) בעיתון ה"ניו יורק טיימס" האמריקני, נטען כי בין הגילויים הכלולים במסמכי הפנטגון שדלפו, מופיע בן היתר מידע על כך שבכירי המוסד הישראלי עודדו את אנשי הארגון ואת אזרחי ישראל להשתתף בהפגנות נגד המהפכה המשפט בחודשים האחרונים.  עם זאת טוענים בעיתון האמריקני כי בכירי המוסד הכחישו את ממצאי ההערכה, והניו יורק טיימס לא הצליח לאמת באופן עצמאי את הערכת המודיעין האמריקני.

חשוב לסייג ולציין כי ייתכן שמדובר במכתב ראשי המוסד לשעבר לעצירת החקיקה ולאישור שקיבלו אנשי המוסד להשתתף בהפגנות מראש הארגון דדי ברנע.

ממשרד ראש הממשלה נמסר בשם המוסד:  "הפרסום הלילה בעיתונות אמריקנית הוא שקרי ומופרך לחלוטין. המוסד ובכיריו לא עודדו ואינם מעודדים עובדים בארגון לצאת להפגנות נגד הממשלה, להפגנות פוליטיות בכלל, או לכל פעילות פוליטית. המוסד ובכיריו המכהנים לא עסקו כלל בנושא ההפגנות, ונותרו נאמנים לערך הממלכתיות המוביל את המוסד מאז הקמתו".

ראש המוסד דוד ברנע בבית הנשיא
ראש המוסד דוד ברנע בבית הנשיא | צילום: חיים צח/ לע''מ

כאמור, אתמול דווח ב"ניו יורק טיימס" כי יותר מ-100 מסמכים מסווגים שכוללים מידע רגיש בעניין הביטחון הלאומי של ארצות הברית, ולפי דיווחים גם על ישראל, דלפו לרשת מהפנטגון. המסמכים עוסקים בין היתר באוקראינה, בסין ובמזרח התיכון.

אנליסטים טוענים כי דליפתו של המידע הרגיש בנמצא במסמכים עלולה להזיק מאוד לאמריקנים, אך גם לבריטניה, אוסטרליה, ניו זילנד וקנדה שחולקות איתה מידע מודיעיני. המסמכים נמצאו בטוויטר ובאתרים נוספים יום לאחר לבכירי ממשל הודו כי הם חוקרים דליפה אפשרית של תוכניות לחימה אוקראיניות מסווגות, כולל חוות דעת לגבי היכולות האוויריות מעוררות הדאגה של הצבא האוקראיני.

הרס באוקראינה ממתקפת טילים רוסית
הרס באוקראינה ממתקפת טילים רוסית | צילום: רויטרס

מייק מולרוי, בכיר לשעבר בפנטגון, אמר כי הדלפת המסמכים מייצגת "פרצה משמעותית באבטחה", שעלולה להזיק לתכנון הצבאי באוקראינה, והוסיף: "מכיוון שרוב המסמכים הופצו כתמונות, נראה כי מדובר בהדלפה מכוונת על-ידי מישהו שרוצה לפגוע במאמצים של אוקראינה, ארה"ב ונאט"ו". משרד המשפטים טען כי נפתחה חקירה, אך לא מסר מידע נוסף אודות המקרה.

נראה כי החומר הרגיש שהופץ לא עוסק רק בנושא האוקראיני. אנליסטים בטחוניים שבדקו את המסמכים טוענים כי כאמור מדובר גם על נושאים שקשורים לסין, וגם לפעילות הצבא באזור האוקיאנוס ההודי, המזרח התיכון ובענייני טרור.

במסמכים שקשורים לצבא האוקראיני מופעיות טבלאות שכוללות משלוחי נשק צפויים, פעילות של כוחות וגדודים בצבא, ותוכניות נוספות. בכירים בפנטגון טוענים כי המסמכים אותנטיים ואכן שייכים למשרד ההגנה האמריקני, אך עם זאת, הם טוענים כי בחלק מהם המידע מעט סולף, והוא מפריז בהערכות של ארה"ב לגבי כמות ההרוגים האוקראיינים, וממעיט בכמות ההרוגים מהצד הרוסי.