ברקע מתקפות מהקואליציה: המשבר בצה"ל מתרחב אל אנשי הקבע

משבר אי-ההתייצבות למילואים שהחל בקרב טייסי חיל האוויר מחלחל גם אל שורות הקבע בצה"ל, ומפקדים רבים לא יודעים כיצד להתמודד עם אלה שלא מעוניינים לשרת בצבא המושמץ על ידי השלטון. נראה כי ההתנגשות תגיע לשיאה בחודש הבא עם הדיון בבג"ץ על ביטול עילת הסבירות

זמן צפייה: 01:31

משבר אי-ההתייצבות למילואים שהחל אצל טייסי חיל האוויר ובכירים נוספים בחיל, מתפתח בצה"ל ומגיע גם לאנשי הקבע. ההתנגשות הגלויה השבוע בין הממשלה וראש הממשלה בנימין נתניהו לבין צמרת צה"ל, ובעקבותיה שורת ההתבטאויות של חברי כנסת נגד קצינים בצבא, מתחילה לחלחל את שורות הקבע.

ביחידות הכי בכירות בצבא כבר ישנם מפקדים שלא יודעים כיצד להתמודד עם הקצינים שלהם, שטוענים שאינם רוצים לשרת בצבא שמשמיצים אותו. נראה כי כבר לא מדובר רק בקידום המהפכה המשפטית – אלא במכלול השלם של הדברים. בצמרת צה"ל הבינו השבוע שהממשלה "הולכת להם על הראש" ורוצה להחליף אותם. ברגע שהוסרו המסכות וברור לבכירים שמישהו רוצה להחליף אותם, הם דווקא קצת יותר רגועים. הקצינים דורשים ישיבות ומתעדים פרוטוקולים בכדי שהכל יהיה ברור, וכולם ידעו שהם התריעו.

נראה כי רגע השיא אמור להגיע בחודש הבא, בו גם צפוי להתכנס בג"ץ לדיון בחוק לביטול עילת הסבירות, וגם יגיע המועד בו הטייסים שלא טסו חודש יהיו חייבים לחזור ולטוס על מנת לשמור על כשירות מבצעית. עם זאת, נראה שרובם לא מתכוונים לעשות כן. למרות הניסיונות לכבות את השריפה, לפי שעה נראה כי היא רק תלך ותגבר.

Whatsapp Image 2023 08 01 At 1
רה''מ נתניהו ושר הביטחון גלנט | צילום: עמוס בן גרשום, לע״מ

נזכיר כי מוקדם יותר השבוע, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט מסרו הודעה משותפת לאור המתקפות מתוך הקואליציה על בכירי מערכת הביטחון: "ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט עובדים בשיתוף פעולה הדוק ונותנים גיבוי מלא לרמטכ"ל ולקציני צה"ל כדי להבטיח את ביטחון המדינה ואזרחיה. ראש הממשלה ושר הביטחון דוחים כל מתקפה נגד בכירי מערכת הביטחון, ומגבים את מפקדי וחיילי צה״ל הפועלים לילות כימים למען ביטחון ישראל".

הגיבוי של נתניהו וגלנט לרמטכ"ל הגיע אחרי שהשר דוד אמסלם אמר בריאיון לגלי צה"ל כי "יש מרד בתוך צה"ל" וכי "בכל צבא רגיל מטפלים במורדים כמו שצריך לטפל במורדים". הוא הוסיף כי לדעתו, "אהרן ברק, אהוד ברק ודן חלוץ צריכים לשבת בכלא על חתרנות והמרדה ולהינמק שם עד סוף ימיהם".

הרמטכ''ל הרצי הלוי
הרמטכ''ל הרצי הלוי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתוך כך, מעל ל-500 בכירי עבר והווה במערכות הביטחון חתמו על מכתב שנשלח לרמטכ"ל אמש, ביוזמת תנועת מפקדים למען ביטחון ישראל, ובו הם מביעים בו תמיכה - זאת על רקע המתקפות האחרונות של שרים בקואליציה נגד הרמטכ"ל, בעקבות תופעת אי ההתייצבות של משרתי מילואים במחאה נגד המהפכה המשפטית.

"אנו, בכירי עבר במערכות הביטחון ושרות החוץ של מדינת ישראל, שרתנו, וחלקנו משרתים גם כיום, אלפי שנות שרות במצטבר, תוך תשלום בדם ואובדן חברים", כתבו בפתח מכתבם, "אנו, כמו רובם של אזרחי ישראל, עומדים מאחוריך ונעשה ככל יכולתנו לגבות אותך אל מול הרוחות הרעות. כולנו מעריכים את פועלך ומנהיגותך, רואים ומשוכנעים שביכולתך יחד עם חברי המטה הכללי, ללכד את השורות בכל יחידות צה"ל בסדיר ובמילואים ולתת מענה ראוי לכל אתגר".

"אנו ערים לתנאים הקשים שבהם אתה וצה"ל פועלים, מול איומים רצופים ומגוונים מבית ומחוץ, באווירה הציבורית הכמעט בלתי אפשרית", הוסיפו, "הפעלת הצבא והכנתו ליום פקודה במציאות של פלגנות והסתה, כשפוליטיקאים ועסקנים חסרי אחריות משתלחים בך באלופי המטכ"ל, במתנדבים ובצה"ל כולו מדי יום ביומו, תוך שהם מסירים מעצמם כל אחריות למשבר הגדול שלא היה כמותו מאז קום המדינה".

בין החתומים על המכתב: ראשי המוסד לשעבר תמיר פרדו, דני יתום ושבתי שביט, ראש השב"כ לשעבר אלוף במיל' עמי אילון, השר לשעבר אלוף במיל' מתן וילנאי, אלוף במיל' איל בן ראובן, השר לשעבר תא"ל במיל' נחמן שי והשר לשעבר תא"ל במיל' אפרים סנה.