גלנט בזירת הפיגוע: "ימים מורכבים, צריך להרגיע את הרוחות"

אחרי שהורה על תגבור הכוחות ביו"ש, שר הביטחון הגיע לזירת הפיגוע בו נרצחו הלל ויגל יניב, וקיבל סקירה מבצעית ממפקד אוגדת איו"ש, תא"ל אבי בלוט, ומח"ט שומרון אל"מ שמעון סיסו ואמר כי "אסור שיקחו את החוק לידיים - תסמכו על צה"ל"

זמן צפייה: 04:17

שר הביטחון יואב גלנט הגיע הבוקר (שני) לזירת הפיגוע בכביש חווארה, וקיבל סקירה מבצעית ממפקד אוגדת איו"ש, תא"ל אבי בלוט, ומח"ט שומרון אל"מ שמעון סיסו. "אנחנו צפויים לימים מורכבים וקשים, זה יכול להיות ביהודה ושומרון ויכול להיות בעזה", אמר השר בזירה.

בתחילת דבריו אמר גלנט כי "הפיגוע היה אכזרי, קשה וכואב, הלב נקרע כאשר אתה מתמודד עם הכאב העצום של המשפחה שאיבדה את שני בניה. הייתי כאן עם מפקדי צה"ל, אנחנו לפני ימים מורכבים ואולי אפילו ימים קשים. זה יכול להיות ביו"ש, בירושלים או בעזה. אני נתתי הנחיות ברורות לצה"ל, לשב"כ ולמג"ב: היערכות מלאה נגד כל האיומים".

"הכי חשוב להגיע אל המחבלים ולהביא אותם לדין - לבית המשפט או לבית קברות", הוסיף השר, וקרא לרגיעה: "אני קורא לכולם להרגיע את הרוחות, אין לגיטימציה ואי אפשר לפעול מהבטן - אסור בשום פנים ואופן שנאפשר מצב בו אנשים לוקחים את החוק לידיים. אני קורא לכולם להישמע להוראות החוק ובעיקר לסמוך על צה"ל וכוחות הביטחון".

Whatsapp Image 2023 02 27 At 1
השר גלנט בחווארה, הבוקר | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

אמש קיים גלנט הערכת מצב עם ראשי מערכת הביטחון בסופה הנחה על תגבור של הכוחות ביו"ש, למניעת פיגועים ועימותים נוספים, וכן על העלאת הכוננות בירושלים ועוטף עזה. גורם ביטחוני אמר לחדשות 13 כי ישנו "פוטנציאל גבוה להסלמה". בצה"ל הודיעו בהתאם על תגבור של שלושה גדודים והגברת הבידוק הביטחוני בשכם. הגדודים המתגברים יהיו גדוד 202 צנחנים וגדודי רותם והסיור של גבעתי.

במערכת הביטחון אישרו כי 35 בתים ניזוקו בפרעות, מתוכם 8 עם נזקי שריפה חיצוניים ו-2 נוספים עם נזקי שריפה פנימיים. מספר בתים נוספים נפגעו בסביבת העיירה. בנוסף, 15 רכבים פרטיים הוצתו וכן 2 מגרשי גרוטאות ובתוכם 250 רכבים בסך הכול. בכפר בורין נרשמו הצתות של מספר רכבים ובתים נוספים.

Whatsapp Image 2023 02 27 At 1
רכבים שרופים בחווארה, הבוקר | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

שני הנרצחים בפיגוע הם יגל והלל יניב, שני אחים תושבי היישוב הר ברכה שנמצא באזור חווארה. אסתר יניב, אימם של השניים, אמרה הבוקר: "אין לי מילים לתאר, אין לי מילים. במקום להוביל ילדים לחופה אנחנו קוברים אותם. שני אחים בכורים, אין לתאר. אנחנו רוצים ביטחון. אסור לפגוע בצבא שלנו. אנחנו מבקשים אחדות".

"אנשים אחים אנחנו, עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה. אני גדלתי בגוש קטיף, קיבלתי סטירת לחי מהמדינה - והמשכנו. שלחתי ילד אחד לצבא והילד השני היה בדרך ואמר לי שהוא רוצה שירות קרבי. אנחנו אוהבים את המדינה ואנחנו רוצים אחדות, אנחנו לא משתמשים בצבא לשום דבר פוליטי. המדינה היא ראשית צמיחת גאולתנו".

אביהם של הנרצחים הוסיף: "אני מבקש ומתחנן שזה יהיה האירוע האחרון, שכל הילדים פה יוכלו להתחתן, להוליד ילדים ולגור בשמחה ובשלווה". הלוויתם של יגל והלל תתקיים בשעה 14:00 בבית העלמין בהר הרצל.

דובר מחלקת המדינה של ארצות הברית, נד פרייס, התייחס לפיגוע ולהתפרעויות המתנחלים אמש בחווארה, וכתב כי "אנו מגנים את האלימות שהייתה היום בגדה המערבית, כולל מתקפת הטרור שהביאה למותם של שני ישראלים ואת אלימות המתנחלים, שהביאה למותו של פלסטיני, פציעתם של 100 נוספים ונזק רב לרכוש".

Nbjkwy
התפרעויות מתנחלים בחווארה | צילום: רויטרס

כזכור, שעות אחרי הפיגוע, הגיעו אמש מאות מתנחלים לחווארה והחלו בהתפרעויות אלימות, שכללו הצתת בתים, רכבים ועצים וכן זריקת אבנים. הפלסטינים דיווחו על מעל 100 כלי רכב שהוצתו, בנוסף ל-35 בתים שנשרפו כליל ו-40 בתים שנשרפו חלקית. פלסטיני אחד נהרג, אחד נוסף נפצע קשה מאבנים, שניים נפצעו באורח בינוני ו-30 נפצעו קל. נכון להבוקר, רק 2 מתנחלים עדיין עצורים בעקבות האירועים. לא ברור עדיין אם יובאו להארכת מעצר.

ועד האסירים הפלסטינים דיווח כי האסירים הביטחוניים בכל בתי הכלא בישראל החליטו לקיים שביתת רעב בת יום אחד במחאה על האירועים בחווארה.

זירת פיגוע הירי בחווארה
זירת פיגוע הירי בחווארה | צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90

מחקירת הפיגוע עולה כי המחבל ברח לשכם, ולכן הכניסות והיציאות לעיר נסגרו על ידי הצבא והמשטרה. ההנחה היא שהוא לא פעל לבד, ונבדק האם הוא משתייך לארגון "גוב האריות" שאחראי על הרבה מאוד פיגועים בתקופה האחרונה בשומרון.

ההערכה כרגע היא כי לא מדובר בפיגוע שקשור לוועידה שנערכה היום בעקבה שבירדן, אלא ברצון לנקום על פעולת כוחות הביטחון בקסבה של שכם בשבוע שעבר, במהלכה נהרגו 11 פלסטינים. במערכת הביטחון חוששים כעת מפיגועי השראה שימשיכו את מעגל הדם.