שיא במספר הנרצחים בפיגועים ב-2022; חמאס: "שלב חדש בעימות"

31 ישראלים נרצחו ונפלו בפיגועים ובלחימה, ו-151 פלסטינים נהרגו מאש צה"ל - נתון שלא נראה כמותו 15 שנים. בינתיים, הצעירים הפלסטינים תופסים את ארגוני הטרור כמיושנים ורוצים להפוך ל"גיבורי רשת" - וחמאס מאיים: "נראה יותר פיגועים בגדה"

זמן צפייה: 02:21

2022 הייתה השנה הרצחנית והמדממת ביותר במסגרת הסכסוך הישראלי-פלסטיני מאז האינתיפאדה השנייה: 31 ישראלים נרצחו ונפלו בפיגועי טרור ובלחימה ביהודה ושומרון. מספר שיא גם בצד הפלסטיני: מתחילת השנה נהרגו 151 בני אדם מאש צה"ל - נתון שלא היה כמותו במשך 15 שנים. הנתון האחרון נרשם בשל אחד המאפיינים הבולטים של האינתיפאדה בגרסתה החדשה: התנגדות עזה וחמושה בכל שטח פלסטיני.

כמו כן, נראה כי הטרור לבש צורה חדשה, כשהצעירים הפלסטינים תופסים את חמאס והג'יהאד האיסלאמי כמיושנים. בנוסף, המחבלים החדשים מעוניינים להפוך ל"גיבורי רשת". כלומר, לבצע פיגוע - ולחזור הביתה אחריו כדי לקבל הכרה ותהילה.

זירת פיגוע בבנימין
זירת פיגוע בבנימין | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

הציבור הפלסטיני, לפחות לפי שעה, לא מצטרף לאלימות ולפיגועים וממשיך בחייו. בינתיים, נראה שאווירת האלימות לא צפויה להיעלם בן לילה והיא תלווה אותנו גם ב-2023 הקרבה. אז לאן זה הולך מכאן? הדבר תלוי במידה רבה במה שתעשה ישראל.

אסמאעיל הנייה, ראש הזרוע המדינית של חמאס
איסמעיל הנייה, יו''ר הלשכב המדינית של חמאס | צילום: רויטרס

חמאס: "אנחנו בשלב חדש בעימות, נראה יותר התנגדות ופיגועים בגדה"

בתוך כך, הערב (שני) שודר נאום מוקלט של ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמאעיל הנייה, לרגל ציון יום השנה ה-35 להקמת ארגון הטרור חמאס. הנייה אמר: "התגברות ההתנגדות בגדה המערבית, המתפשטת גם לתוך שטח ישראל, מוכיחה כי אנחנו נמצאים בשלב חדש במסגרת העימות שבו נראה יותר התנגדות ויותר פיגועים בגדה המערבית ומסביבה - מפני שתושבי הגדה המערבית לא ייכנעו לישראל.

"הבחירות האחרונות בישראל הביאו את הדבר הכי שחור מהתנועה הציונית וזה עניין הציונות הדתית, שמהווה איום אמיתי ואסטרטגי על מזרח ירושלים, הגדה המערבית וערביי ישראל. אם הממשלה הבאה חושבת שהיא מסוגלת לבצע את תוכניותיה במזרח ירושלים ובגדה המערבית אז היא טועה.

"הגדה המערבית תהפוך לאש ולהבה בפני הכובש. שישראל לא תחשוב שהדרך שלהם תהיה סוגה בשושנים – אלא באש. קברנו ממשלות ישראליות בעבר ונקבור גם את זו. לא נאפשר את ביצוע התוכניות הציוניות במסגד אל-אקצא ובמזרח ירושלים".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1212222008' autoplay='0' credit='' desc='גורם מדיני: "רוב ההרוגים הקטינים - פעילי טרור"' poster='' kid='1_6hnomanz' duration='']

שליחת האו"ם הגיעה לישראל כדי לבדוק אם צה"ל "פוגע בילדים". גורם מדיני: "רוב ההרוגים - פעילי טרור"

כמו כן, כשברקע מותה של הנערה ג'נא זכארנה בג’נין וכפי שנחשף בחדשות 13 - החלה שליחת האו"ם וירג'יניה גמבה את ביקורה בישראל, שבמהלכו היא צפויה לקבוע האם צה"ל פוגע בילדים. גמבה מגיעה לישראל במסגרת הדו"ח השנתי שהיא כותבת על פגיעה בילדים באזורי סכסוך. מחר היא תחל בפגישות עם בכירים בארץ.

גורם מדיני אמר הערב כי בפני השליחה "יוצג השימוש הציני שעושים הפלסטינים - ובעיקר ארגוני הטרור - בילדים: החל מגיוס ילדים ונערים כלוחמים, דרך מחנות קיץ, אימונים בנשק, אינדוקטרינציה וכלה בשימוש בבתי ספר למטרות טרור - כפי שניתן לראות על-פי הדוגמאות של אונר"א".

"לגבי הנפגעים הפלסטינים", הוסיף הגורם, "תציג ישראל נתונים שיצביעו על כך שמרבית הנערים שנפגעו היו פעילים בארגוני הטרור חמאס והג'יהאד האיסלאמי - או עסקו בפעילות צבאית או שקשורה לכך. כמו כן, בישראל מצפים מגמבה שתבחן את השימוש של הפלסטינים בבני נוער במסגרת פעילות ארגוני הטרור.

ג'נא זכארנה, הנערה שנהרגה בג'נין
ג'דא זכארנה, הנערה שנהרגה בג'נין

ההגדרה לילד, יצוין, היא כל מי שמתחת לגיל 18. בישראל נערכו באופן נרחב לקראת הגעתה ואספו סרטונים של חיילי צה"ל והוכחות שמצדיקות את הפעילות הישראלית בשנה החולפת. ההיערכות המיוחדת הזו התקיימה על רקע חשש בירושלים שהתנהלות צה"ל ביהודה ושומרון בשנה האחרונה ומותם של פלסטינים רבים - חלקם קטינים – עלולה להוביל לביקורת חריפה נגד ישראל במסגרת הדו"ח, ואפילו המלצה לצרפה ל"רשימה השחורה" - שבה מופיעות מדינות שישראל לא רוצה להיות חלק מהן.

השליחה גמבה תיפגש עם הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי, בכירים בצה"ל, במשרד החוץ ובמשטרת ישראל. יצוין כי עם הדרג המדיני היא לא צפויה להיפגש לפי שעה, בשל חילופי השלטון. בתוך כך, יודגש כי ישראל הוזכרה בעבר בשיטתיות בדו"ח - גם בשנה שעברה, סביב מבצע "שומר החומות".