פיגוע כפול בגוש עציון: 3 נפצעו, 2 מחבלים עם רכבי תופת חוסלו

מחבל חדר ליישוב כרמי צור עם מכונית תופת וחוסל ע"י איש ביטחון שנפצע קל, ובמהלך חילופי האש הרכב התפוצץ. במקביל, מחבל שני עם רכב ממולכד ניסה לתקוף כוחות בתחנת הדלק בצומת גוש עציון - וחוסל גם הוא. מח"ט עציון נפצע קל, קצין לוחם נפצע בינוני. מחקירת צה"ל ושב"כ עולה כי מדובר בפיגוע מתואם

זמן צפייה: 02:39

פיגוע תופת כפול סוכל בגוש עציון: מחבל ניסה לדרוס הלילה (בין שישי לשבת) מאבטח בכניסה ליישוב כרמי צור, חדר ליישוב ופתח בירי. סייר הביטחון של היישוב פתח במרדף רכוב אחריו, התנגש ברכבו של המחבל ולאחר מכן יצא מהרכב וחיסל אותו. במהלך חילופי האש התפוצץ מטען שהיה ברכב המחבל. הסייר, כבן 28, נפצע מאורח קל כתוצאה מההתנגשות ברכב המחבל.  במקביל, רכב ממולכד התפוצץ בתחנת הדלק בצומת גוש עציון. כוחות שהגיעו לנקודה ירו וחיסלו מחבל שיצא מהרכב וניסה לתקוף אותם. מפקד חטיבת עציון אלוף-משנה גל ריץ' נפצע באורח קל מאש הלוחמים שירו לעבר המחבל, ובנוסף נפצע קצין לוחם באורח בינוני מירי לפלג גופו התחתון. כלל הפצועים פונו לקבל המשך טיפול רפואי בבית חולים שערי צדק בירושלים.

מצה"ל נמסר כי "מתחקור של האירוע עולה כי מדובר בניסיון פיגוע באמצעות מכונית תופת". מחקירת צה"ל ושב"כ עולה כי מדובר בפיגוע מתואם של שתי מכוניות תופת שיצאו מחברון. המחבלים שביצעו את הפיגועים וחוסלו הם זהדי נדאל אבו עפיפה ומחמד אחסאן מרקה. המטענים בכלי הרכב היו במשקל של 10 קילוגרמים של חומר נפץ, והיו עלולים לגרום לנפגעים רבים. כוחות ביטחון רבים ממשיכים בסריקות לשלילת חשד למחבלים נוספים ביישוב, ופועלים בחברון בחיפוש אחר מעבדת הנפץ בה יוצרו המטענים.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2408310918' autoplay='0' credit='' desc='פיצוץ אחד מרכבי התופת בגוש עציון' poster='' kid='1_rp6tq1hw' duration='10']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2408310847' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='הכוחות מבצעים סריקות בזירות הפיגועים בגוש עציון' poster='' kid='1_2pgkkygh' duration='27']

בצבא הכריזו על כתר צבאי בחלחול וחברון, ועצרו שישה מבוקשים החשודים במעורבות באירועים. כמו כן, נשלל החשד להימצאות רכב תופת שלישי. במהלך פעילות הכוחות בחברון, כוחות הנדסה פוצצו מעבדת נפץ בעיר. נמסר כי המטענים בהם מולכדו רכבי התופת היו רבי-עוצמה, אך לא היו מטענים תקניים.

המחבלים שביצעו את הפיגועים בגוש עציון וכרמי צור, זהדי נדאל אבו עפיפה ומחמד אחסאן מרקה
המחבלים שביצעו את הפיגועים בגוש עציון וכרמי צור

מצה"ל נמסר לאחר שני הפיגועים כי "בידוק במערת המכפלה לכניסת מתפללים פלסטינים וישראלים הוחמר ומרחב המערה נסגר לזמן קצר לצורך ביטחוני". עוד נמסר: "בהתאם להערכת המצב הוחלט על פתיחת המערה לכלל המתפללים, תחת בידוק מחמיר".

כוחות צה"ל בזירות הפיגועים בגוש עציון
כוחות צה"ל בזירות הפיגועים בגוש עציון | צילום: דובר צה"ל
כוחות צה"ל בזירות הפיגועים בגוש עציון
כוחות צה"ל בזירות הפיגועים בגוש עציון | צילום: דובר צה"ל
כוחות צה"ל בזירות הפיגועים בגוש עציון
כוחות צה"ל בזירות הפיגועים בגוש עציון | צילום: דובר צה"ל

מפקד פיקוד המרכז הגיע לכרמי צור וקיים הערכת מצב ראשונית בשטח יחד עם מפקד אוגדת איו"ש, מפקד חטיבת עציון, מפקד חטיבת יהודה ומפקדים נוספים. מהצבא נמסר: "בכלל הגזרה נמצאים כוחות רבים של צה"ל, משטרה ושב"כ שהגיעו לאזור, מבצעים סריקות נרחבות וחוסמים צמתים במרחב. בשלב זה, לא ניתן לקבוע אם יש קשר בין האירועים. הפרטים עדיין בבדיקה".

רכב המחבל שחוסל בכרמי צור
רכב המחבל שחוסל בכרמי צור

מכבאות והצלה לישראל נמסר כי לוחמי אש מתחנה אזורית יהודה פעלו הלילה בשתי זירות הפיגוע. "לוחמי האש שמעו את הפיצוץ בתחנת הדלק בצומת גוש עציון והגיעו תוך דקה לזירת האירוע בעקבות הסמיכות לתחנת הכיבוי, והחלו בפעולות לכיבוי הרכב ולסריקה אחר נפגעים. כיבוי הרכב הבוער נעשה במקביל לפעולות של כוחות הביטחון לנטרול המחבלים, זאת עקב החשש כי ברכב ישנה עוד תחמושת שתסכן את כוחות הביטחון", נמסר.

עוד הוסיפו: "תוך כדי כיבוי רכב התופת התקבל דיווח נוסף על שריפת רכב נוספת ביישוב כרמי צור, צוותים נוספים מהתחנה הוזנקו למקום. עם ההגעה דיווחו כי ישנם שני רכבים העולים באש, האחד רכב של המחבלים שניסה לחדור ליישוב, ואילו הרכב השני של סייר היישוב שמנע את הכניסה והוא מלא בתחמושת. לוחמי האש פעלו לכיבוי שני הרכבים ולזיכוי הזירה מנפגעים".

פיגוע מחבל צה"ל כבאות זירת פיצוץ רכב התופת בתחנת הדלק בצומת גוש עציון
זירת פיצוץ רכב התופת בתחנת הדלק בצומת גוש עציון | צילום: דוברות כבאות והצלה לישראל

מפקד תחנה אזורית יהודה, סגן טפסר תמיר ארז, אמר לאחר שני האירועים: "במהלך חודשי המלחמה, ואף קודם לכן טיפלנו באירועי פח"ע במרחב התחנה. אירועים כמו שחווינו אמש הם עליית מדרגה, ומחזירים אותנו לסבבי הסלמה שהיו בשנים עברו. לוחמי האש דרוכים ומוכנים לתת מענה מהיר ומציל חיים לכל אירוע שלהם ידרשו, זאת בשילוב כוחות עם צה"ל, משטרת ישראל וכלל הגופים החבירים".