אורי וליה נהרגו בעמדה, אוהד נורה למוות במרדף אחר המחבל

אחרי הפיגוע שבו נהרגו שלושה לוחמים בגבול - אלוף אליעזר טולדנו אמר כי "התחקיר עם המצרים יהיה נוקב. כל הכיוונים נבדקים". הותרו לפרסום שמותיהם של שלושת הלוחמים שנהרגו: סמ"ר אוהד דהן, בן 20 מאופקים, סמל ליה בן נון, בת 19 מראשון לציון ואורי יצחק-אילוז מצפת. במצרים טוענים: "שוטר מצרי חדר לישראל במרדף אחר מבריחי סמים"

זמן צפייה: 05:52

אחר הצהריים (שבת) הותרו לפרסום שמותיהם של שלושת לוחמי צה"ל שנפלו בפיגוע בגבול ישראל-מצרים. סמל ליה בן נון, בת 19 מראשון לציון, נורתה למוות עם סמ"ר אורי יצחק-אילוז, בן 20 מצפת, בעמדה שבה שמרו יחד. סמ"ר אוהד דהן, בן 20 מאופקים, נהרג שעות לאחר מכן בהיתקלות עם המחבל - כשוטר מצרי שחדר לפי תחקיר צה"ל לבדו דרך מעבר חירום בגדר.

קרוב משפחתה של ליה בן נון אמר לחדשות 13: "היא הייתה אמורה לצאת ממש מחר לקורס מכ"ים. היא כל כך שמחה להיות שם. אירחנו אותה בחג כשהיא יצאה לרגילה והיא רק סיפרה כמה היא נהנית והיא מאושרת. לא ידענו בכלל שהיא נמצאת שם בגבול". חברתה למחלקה של ליה בן נון אמרה לחדשות 13: "היא הייתה ילדה עם אנרגיות, עם החיוך הכי יפה שיש ותמיד שמה את חברים שלה לפניה. לא אשכח מלאך כמוה". שגריר ארה"ב בישראל תום ניידס צייץ בטוויטר: "ליבה של אמריקה נשבר מהרג החיילים".

[brightcove_iframe video_id='news-part-2303061640' autoplay='0' credit='' desc='"המסע שלי כלוחמת". הסרטון שהעלתה ליה בן נון' poster='' kid='1_pl5efnxk' duration='83']

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-0306232120' autoplay='0' credit='' desc='הותר לפרסום: ההרוג השלישי בפיגוע - סמ"ר אורי יצחק-אילוז מצפת' poster='' kid='1_ijqcc7ij' duration='120']

סמל-ראשון אוהד דהן, בן 20 מאופקים
סמל-ראשון אוהד דהן, בן 20 מאופקים | צילום: דובר צה''ל

חברתו של סמ"ר אוהד דהן אמרה לחדשות 13: "הוא גיבור. לכל מקום שהוא הגיע הוא רצה להיות בטופ. הוא חתר למגע בשביל להרוג את המחבל ונהרג. גיבור ישראל. היה חייל מצחיק שתמיד עזר לכולם". שאול דהן, דודו של אוהד, אמר כי אחיינו "היה לוחם בנשמה ולא ויתר חעצמו. הוא היה חייל מצטיין וערכי. אמר שאם הוא לא יתגייס לקרבי - הוא לא מתגייס. חייל מצרי נבזה רצח חיילים". נועם, בת דודתו, אמרה שאוהד "חונך לאהבת הארץ ולדאוג למדינה. הוא היה תלמיד מצטיין שתמיד עזר לכולם. הוא יישאר צעיר לנצח".

[brightcove_iframe video_id='news-part-2303061918' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד: הרמטכ"ל בזירת הפיגוע' poster='' kid='1_gvoh9fmq' duration='33']

מפקד פיקוד דרום בצה"ל, אלוף אליעזר טולדנו, מסר אחר הצהריים כי כי "כל הכיוונים נבדקים" וכי "התחקיר עם המצרים יהיה נוקב". בתוך כך, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי קיים הערכת מצב עם אלוף אליעזר טולדנו ומפקד אוגדה 80, תת-אלוף איציק כהן. הוא אמר: "אנו מתחקרים את האירוע בצורה מעמיקה ויסודית עם צבא מצרים. נפיק את הלקחים הנדרשים".

מדובר צה"ל נמסר בנוגע לנפילתו של סמ"ר אוהד דהן, כי "במהלך סריקות אחר המחבל שהרג את ליה בן נון ז"ל ולוחם צה"ל נוסף, זיהה כוח צה"ל את המחבל בשטח ישראל, במקום התפתחו חילופי אש. סמ"ר אוהד דהן, לוחם חי"ר גבולות בגדוד ברדלס, נהרג במהלך חילופי האש עם המחבל. הלוחמים והמפקדים בכוח חתרו למגע, ירו והרגו את המחבל".

הרמטכ''ל בהערכת מצב בזירת הפיגוע
הרמטכ''ל בהערכת מצב בזירת הפיגוע | צילום: דובר צה''ל

מעיריית אופקים נמסר: "אופקים כולה אבלה וכואבת את נפילתו של לוחם צה"ל, סמ"ר אוהד דהן ז"ל, תושב העיר, במהלך חילופי אש בגבול מצרים. אוהד היקר פעל באומץ לב לאתר את המחבל המצרי שהרג שני לוחמים, לחתור למגע ולחסל אותו. עם קבלת הבשורה המרה יצאו צוותים מטעם המחלקה לשירותים קהילתיים ומינהל החינוך לבית המשפחה, והם עומדים לרשותה ככל שיידרש בשעות קשות אלו. בשם כל תושבי העיר אנו שולחים תנחומים להורים, איתן ואירה, לאחים להב ושוהם, ולכל בני המשפחה. יהי זכרו ברוך ונשמתו צרורה בצרור החיים".

Whatsapp Image 2023 06 03 At 1
חיילים בגבול מצרים, ארכיון | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

דובר הצבא המצרי הודיע כי "אמש, אחד מאנשי הביטחון האמונים על אבטחת הגבול הבינלאומי, רדף אחר מבריחי סמים. במהלך המרדף איש הביטחון פרץ את מחסום הביטחון וחילופי אש התרחשו בינו לבין אנשי האבטחה הישראלים - מה שגרם למותם של שלושה אנשי ביטחון ישראלים ופציעתם של שניים". גורם מצרי אחר אמר כי מדובר ב"אירוע קשה ומצער שלא צפוי להשפיע על היחסים עם ישראל. נפתחה חקירה מקיפה".

שר הביטחון יואב גלנט קיים הערכת מצב בעקבות הפיגוע - ומסר: "כואב את נפילת שלושת הלוחמים בתקרית בגבול מצרים. חיילי צה״ל ביצעו את משימותיהם במסירות אך האירוע הסתיים עם תוצאות קשות. לבי עם המשפחות בשעתן הקשה ביותר. קיימתי הערכת מצב עם הרמטכ״ל - צה״ל יתחקר את האירוע כנדרש. בוטח בלוחמי ובמפקדי צה״ל הממשיכים בביצוע משימותיהם". בנחישות ובהתמדה.

כביש 10 בגבול מצרים
כביש 10 בגבול מצרים | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

השאלות הקשות: איך חדר המחבל לשטח ישראל, כיצד לוחמי צה"ל היו ללא רוח חיים בעמדה במשך זמן רב ואיש לא ידע על כך; איך קרה שהמחבל הסתובב חופשי במשך שעות ולא נתפס - ומדוע לא חוסל מהאוויר לנוכח תוואי השטח המורכב?.

האירוע החל ב-02:30, אז סיכל צה"ל הברחת סמים משמעותית - שלושה קילומטרים בלבד מהעמדה שבה נהרגו הלוחם והלוחמת. המשמרת של השניים בעמדה החלה ב-21:00 והייתה אמורה להימשך 12 שעות. בסביבות 06:00, שוטר מצרי שחדר לשטח ישראל ממצרים פתח באש לעברם והרג אותם. הם אותרו בנפרד, ללא רוח חיים, לאחר שלא ענו ברשת הקשר.

Whatsapp Image 2023 06 03 At 1
גבול ישראל-מצרים | צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90
Whatsapp Image 2023 06 03 At 1
מוצב מצרי בגבול ישראל-מצרים | צילום: נתי שוחט, פלאש 90
כביש 10 בגבול מצרים
כביש 10 בגבול מצרים | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

בגבול מצרים מתרחשות על בסיס קבוע הברחות סמים ונסיונות הברחה שמסוכלים על ידי כוחות צה"ל. הבדואים המבריחים מגיעים פעמים רבות מסיני על רכבי שטח כשהם חמושים, ולעיתים האירועים מובילים לחילופי אש.

בדצמבר האחרון סוכל ניסיון הברחה בגבול מצרים ונהרג אחד המבריחים. תצפיות צה"ל זיהו מספר חשודים במרחב החטיבה המרחבית פארן, ירי בוצע לעבר החשודים - ואחד מהם נפגע. כוח צה"ל העניק לפצוע טיפול רפואי, ולאחר זמן קצר נקבע מותו.