דיווח: חמאס שלח לבן גביר סרטונים של עינוי חטופים המוחזקים בשבי

לפי גורמים ישראלים שצוטטו ב"טלגרף" הבריטי, ארגון הטרור שלח לשר לביטחון לאומי סרטונים בהם נראים חטופים עוברים עינויים, בזמן שמחבל חמאס מזהיר כי אם לא ייקל על תנאיהם של האסירים הפלסטינים בישראל - העינויים יחמירו. בן גביר הכחיש את הדיווח: "לא שלחו לי אף סרטון"

זמן צפייה: 01:47

ארגון הטרור חמאס שלח לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר סרטונים של עינויי חטופים המוחזקים בשבי - בדרישה להקל על תנאי המחבלים בכלא הישראלי. כך דווח היום (ראשון) בטלגרף הבריטי.

לפי שני גורמים ישראלים שצוטטו בדיווח, באחד הסרטונים נראים מחבלי ארגון הטרור פונים ישירות לבן גביר ומענים חטופים ישראלים, בעוד הם מזהירים כי תנאים קשים יותר לאסירים הפלסטינים בכלא ישפיעו על רווחת החטופים בעזה.

בכיר ישראלי טען שלאחר שהראה לבן גביר את הסרטונים הקשים, השר לביטחון לאומי ענה: "זה רק נותן לישראל לגיטימציה להרע אף יותר את תנאי המחבלים בכלא". לפי הבכיר הישראלי, "גם לאחר שהזהרנו את בן גביר שבגלל הרצון שלו בלייקים ברשתות החברתיות החטופים שלנו סובלים בעזה - הוא חייך ואמר שימשיך במדיניותו בכל מקרה".

השר בן גביר הכחיש כי קיבל סרטונים של עינוי חטופים, ואמר: "אני מסרב לשתף פעולה עם תעמולה חמאסית. עם חמאס צריך לדבר רק דרך כוונות. ארגון הטרור לא חיפש שום תירוץ ב-7 באוקטובר כדי לרצוח, לאנוס, לחטוף, ולהתעלל באזרחים חיים ואפילו בגופות, ואף לרצוח חטופים בשבי".

"את חמאס יש להכריע, ולא להיכנע לתכתיביו הדורשים כניעה. יש לכבוש את שטח הרצועה לצמיתות, להפסיק את הסיוע ההומניטרי, ולהכריע אותו. תנאי המחבלים בבתי הכלא אכן הוחמרו והקייטנות פסקו ואני גאה בכך - אין לי כל כוונה להיכנע לתכתיבי חמאס", הוסיף בן גביר.

השר איתמר בן גביר
השר איתמר בן גביר | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

מאוחר יותר הוסיף בן גביר: "התשובה לחמאס היא ברורה מאוד: צריך לכבוש את שטח הרצועה מידיו לצמיתות, להפסיק את העברת הסיוע ההומניטרי, ולהמשיך בכתישתו מהאוויר, הים, היבשה ומתחת ליבשה, עד הכרעתו המוחלטת, כאשר גם הקשחת התנאים של המחבלים בכלא היא חלק מהפעולות הנעשות כדי להכריעו. כך צריכה לפעול מדינה חפצת חיים במזרח התיכון. ב-7.10 תנאי המחבלים בכלא היו תנאי דה לוקס (בניגוד לעמדתי), ולמרות זאת מחבלי החמאס טבחו, אנסו וחטפו. הם מעולם לא היו זקוקים לתירוצים כדי לממש את תאוותם האנטישמית".

ממטה המשפחות להחזרת החטופים נמסר: "אין צורך בסרטונים נוספים כדי לדעת את המובן מאליו - כבר 296 ימים שהחטופים עוברים עינויים פיזים ונפשיים, מורעבים ומוחזקים בתנאים לא אנושיים. על השר לביטחון לאומי, כמו על ראש הממשלה וכל חברי הקבינט, מוטלת אחריות אחת בלבד - לאשר עסקה עכשיו! עסקה שתאפשר את שחרורם של כל 115 החטופים, ותפסיק את העינויים שהם ובני משפחותיהם נאלצים לעבור".

מחבלי חמאס שנתפסו ונכלאו במהלך הטבח ב-7.10 ופעילות צה"ל ברצועת עזה
מחבלי חמאס שנתפסו ונכלאו ב-7 באוקטובר | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בחודש מאי, רשת CNN האמריקנית פרסמה תחקיר על תנאי הכליאה של עצורים עזתים במחנה "שדה תימן" שבנגב, מתקן כליאה זמני לעצירים פלסטינים מעזה. התחקיר מבוסס על עדויות של 3 ישראלים שעבדו במתקן, המכונים ב-CNN "חושפי שחיתויות", ועל ראיונות עם יותר מ-12 פלסטינים שהוחזקו במחנה - ו"משרטט מעשי אלימות קשים כלפי עצורים, השפלות וטיפול רפואי לקוי".

התחקיר נפתח בתמונה שצילם ישראלי שעבד במתקן. בתמונה, שלדבריו, "לא יוצאת לו מהראש", נראים גברים בחליפות אימון אפורות, יושבים על מזרונים דקים מאחורי גדר תיל, כשעיניהם מכוסות. לפי אותו ישראלי, נאסר על העצירים לזוז, לדבר או להוריד את כיסויי העיניים, ואילו השומרים הונחו "לבחור אנשים בעייתיים ולהעניש אותם". חושפי השחיתויות מסרו לרשת כי "במספר מקרים, עצירים שהוחזקו במתקן כשהם אזוקים 24/7 - נאלצו לעבור כריתות גפיים".

תיעוד מתוך מחנה המעצר "שדה תימן"
תיעוד מתוך מחנה המעצר "שדה תימן" | צילום: צילום מסך, מתוך CNN

לפי התחקיר, "שדה תימן" מחולק לשניים - מתחם שבו מוחזקים כ-70 עזתים, ובית חולים שדה שבו שוהים עצורים פצועים, כאשר הם קשורים למיטותיהם, לבושים בחיתולים ומוזנים בכפייה. הפלסטינים שמגיעים למתקן מוחזקים בו באופן זמני. אלה שבחקירתם עולה כי הם מחבלים - מועברים לידי שב"ס, ואלה שנשלל לגביהם החשד - משוחררים בחזרה לרצועה.