תחקיר CNN: התעללויות והשפלות נגד עצורים עזתים ב"שדה תימן"

הרשת האמריקנית פרסמה תחקיר מקיף אודות הנעשה במתקן הכליאה הזמני שבנגב, בו נטען כי העצורים הפלסטינים נאלצים לעטות כיסויי עיניים וללבוש חיתול, ורבים נקשרים למיטותיהם. עוד נטען כי נאסר עליהם לדבר זה עם זה, ומי שעובר על האיסור - מוכה באגריסיביות ונענש בקשירת ידיו לגדר. צה"ל: העצורים מטופלים כראוי, מקרים חריגים נחקרים במצ"ח

תיעוד מתוך מחנה המעצר "שדה תימן"
תיעוד מתוך מחנה המעצר "שדה תימן" | צילום: צילום מסך, מתוך CNN

רשת CNN האמריקנית פרסמה היום (שישי) תחקיר על אודות הנעשה במחנה "שדה תימן" שבנגב, מתקן כליאה זמני לעצירים פלסטינים מעזה. התחקיר מבוסס על עדויות של 3 ישראלים שעבדו במתקן, המכונים ב-CNN "חושפי שחיתויות", ועל ראיונות עם יותר מ-12 פלסטינים שהוחזקו במחנה - ומשרטט מעשי אלימות קשים כלפי עצורים, השפלות וטיפול רפואי לקוי.

התחקיר נפתח בתמונה שצילם ישראלי שעבד במתקן. בתמונה, שלדבריו, "לא יוצאת לו מהראש", נראים גברים בחליפות אימון אפורות, יושבים על מזרונים דקים מאחורי גדר תיל, כשעיניהם מכוסות. לפי אותו ישראלי, נאסר על העצירים לזוז, לדבר או להוריד את כיסויי העיניים, ואילו השומרים הונחו "לבחור אנשים בעייתיים ולהעניש אותם". חושפי השחיתויות מסרו לרשת כי במספר מקרים, עצירים שהוחזקו במתקן כשהם אזוקים 24/7 - נאלצו לעבור כריתות גפיים.

לפי התחקיר, "שדה תימן" מחולק לשניים - מתחם שבו מוחזקים כ-70 עזתים, ובית חולים שדה שבו שוהים עצורים פצועים, כאשר הם קשורים למיטותיהם, לבושים בחיתולים ומוזנים בכפייה. הפלסטינים שמגיעים למתקן מוחזקים בו באופן זמני. אלה שבחקירתם עולה כי הם מחבלים - מועברים לידי שב"ס, ואלה שנשלל לגביהם החשד - משוחררים בחזרה לרצועה.

6miqlk
תיעוד מתוך מחנה המעצר "שדה תימן" | צילום: צילום מסך, מתוך CNN

ד"ר מוחמד אל-ראן, מנהל המחלקה הכירורגית בביה"ח האינדונזי בצפון הרצועה, שנמלט מביה"ח בעת התקיפות הישראלית במרחב - נעצר בידי הכוחות בדצמבר והועבר ל"שדה תימן". הוא סיפר בריאיון ל-CNN כי בעת מעצרו, הוא הופשט עד לתחתוניו, עיניו כוסו וידיו נקשרו - ובהמשך "הושלך" למשאית לצד עצורים רבים נוספים שהועברו למחנה.

אל-ראן תיאר כיצד אחרי שבוע של שהייה במתקן, הוא קיבל הוראה לשמש כ"שאוויש", גורם מקשר בין הסוהרים לאסירים במתקן. לפי חושפי השחיתיות, שאוויש הוא לרוב אסיר שהחשדות כלפיו נוקו בתום חקירה, ולעתים דובר עברית שוטפת, כך שיוכל לתפקד כמתרגם. לדברי אל-ראן, תפקידו כשאוויש נמשך שבועות ארוכים אחרי שבחקירתו נשלל כל קשר לחמאס. עם זאת, בצה"ל מסרו ל-CNN כי "אם אין עילה להמשך מעצר - העצורים משוחררים בחזרה לעזה".

עוד סיפר אל-ראן כי בזכות תפקידו כשאוויש, הוא זכה ל"יחס מיוחד" מצד השומרים - הסרת כיסוי העיניים שלו. "כשהכיסוי הוסר", תיאר, "יכולתי לראות את ההשפלות, ועד כמה הם (הישראלים) לא ראו אותנו כבני אדם - אלא כחיות".

אל-ראן סיפר כי עצירים שביצעו עבירות נענשו בצורות קשות - וטענותיו אושרו בידי חושפי השחיתויות הישראלים. העונש על דיבור עם עציר אחר, לדבריו, היה החזקת הידיים מעל הראש במשך שעה או קשירת ידיים לגדר המתקן. מי שביצע את העבירה פעמים רבות - נלקח לאזור מבודד, שם הסוהרים הישראלים הכו אותו באגרסיביות. ישראלי שעבד כשומר במתקן אמר ל-CNN כי ראה עצור שהוכה - כששיניו שבורות.

ישראלי ששימש כחובש במחנה סיפר: "התבקשתי לבצע הליכים רפואיים שמחוץ לתחום ההתמחות שלי. לעתים קרובות, ההליכים בוצעו ללא הרדמה. אם העצירים התלוננו על כאבים - נתנו להם אקמול".

צה"ל מסר בתגובה על התחקיר: "התנהלות צה"ל כלפי העצירים נאותה. כל האשמה על התנהגות אחרת מצד החיילים נבחנת בקפידה. במקרים מסוימים שמצדיקים זאת, המשטרה הצבאית החוקרת פותחת בבדיקה".