יעד ניסיון ההתנקשות של חיזבאללה לפני שנה - משה (בוגי) יעלון

הרמטכ"ל ושר הביטחון לשעבר היה היעד לפיגוע המטען שהתרחש בפארק הירקון בתל אביב בספטמבר בשנה שעברה. כתב אישום הוגש נגד שמונה מעורבים בעלי תעודת זהות ישראלית, שלקחו חלק בחוליה

זמן צפייה: 01:21

משטרת ישראל ושירות הביטחון הכללי התירו לפרסום היום (רביעי) כי היעד שארגון הטרור חיזבאללה ניסה לחסל בפיגוע המטען בפארק הירקון בשנה שעברה הוא הרמטכ"ל ושר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון. כתב אישום הוגש נגד 8 חשודים בעלי תעודת זהות ישראלית, שהיו חלק מחוליית המחבלים שהפעיל חיזבאללה. פיצוץ המטען אירע בפארק הירקון שבתל אביב ב-15 בספטמבר אשתקד והאירוע נגמר ללא נפגעים. חקירת המקרה הוטלה על היחידה המרכזית של מחוז ת"א והשב"כ, ובמסגרתה עלה החשד כי הפעלת המטען היא פיגוע חבלני שנועד לפגוע באזרחים ששהו באותה עת בפארק.

בריאיון ללוסי אהריש בתוכנית "שיחת היום" הגיב יעלון לפרסום: "לפני שנה כשנודע לי שניסו להתנקש בי היה מקום להגיד את תפילת 'הגומל', זו לא פעם ראשונה שמנסים לחסל אותי. מכיוון שיש לי ניסיון של תוקף אני מסתכל על עצמי כיעד, ובוחן איך נכון להיזהר כיעד כדי שלא יצליחו לפגוע בי, ואני חושב שזה הוכיח את עצמו. זה שאני פרנואיד לא אומר שלא רודפים אחריי".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-todays-talk-clips-part-2409181759' autoplay='0' credit='' desc='יעלון מגיב: "זו לא פעם ראשונה שמנסים לחסל אותי"' poster='' kid='1_3ez5295w' duration='535']

עם התקדמות החקירה, הצליחו חוקרי הימ"ר והשב"כ לעלות על אנשי התשתית שהיו מעורבים בהטמנת מטען החבלה מסוג "כלימגור" וכאמור לעצור 8 חשודים. כמו כן, בחקירה עלה כי חיזבאללה הצליח להחדיר לישראל 3 מטענים תקניים איראניים במסגרת הפעילות, שאותרו בביתו של אחד מחברי החוליה לצד נשק נוסף.

גורמי הביטחון הבינו כי המטען נועד לפגוע באישיות ישראלית בכירה. בדיקות שבוצעו בזמן החקירה, בהן תחקור מצלמות בשטח זירת הפיצוץ סביב גורמים רלוונטיים שנהגו לפקוד את אזור הפיגוע בזמן הרלוונטי - הובילו למסקנה שיעד הפיגוע היה הרמטכ"ל ושר הביטחון לשעבר.

אמל"ח שאותר בבית אחד מחברי החוליה
אמל"ח שאותר בבית אחד מחברי החוליה
אמל"ח שאותר בבית אחד מחברי החוליה
אמל"ח שאותר בבית אחד מחברי החוליה
אמל"ח שאותר בבית אחד מחברי החוליה
אמל"ח שאותר בבית אחד מחברי החוליה

עוד עלה בחקירה כי אנשי התשתית התקינו מצלמה על גוף המטען באופן שאיפשר תצפית מרחוק על התנועה בשבילי הפארק. הוא הונח מתחת לעץ בפארק הירקון, וניתן היה להפעלה בלחיצת כפתור מלבנון. המטען הופעל כנגד אדם שהמפעילים סברו שהוא יעלון, אך כאמור איש לא נפגע בפיצוץ.

זירת הפיצוץ בפארק הירקון
זירת הפיצוץ בפארק הירקון, ספטמבר 2023

אתמול חשף שב"כ כי סוכל פיגוע מטען נוסף של חיזבאללה, אשר יועד גם הוא לפגיעה בבכיר לשעבר במערכת הביטחון - ותוכנן לצאת לפועל בימים הקרובים. לפי ההערכה, תשתית הטרור שעומדת מאחורי התכנון היא זו שביצעה את ניסיון הפיגוע כנגד יעלון.

במסגרת המבצע, שב"כ איתר מטען מסוג "כלימגור" המוכר בשימוש של חיזבאללה שיועד לפגיעה באותה אישיות, והוא דומה במאפייניו למטען שהיה בשימוש בפיצוץ בפארק הירקון אשתקד. למטען הוצמד מנגנון הפעלה מרחוק, מבוסס מצלמה וסלולר, לטובת הפעלתו מלבנון על-ידי ארגון הטרור. היערכות מבצעית ופעילות הכוחות מנעה את הפיגוע בשלבי המימוש האחרונים.