לראשונה: בג"ץ התיר להרוס בית מחבל - שלא הצליח לרצוח

בהרכב של שלושה שופטים, בית המשפט העליון דחה את עתירת משפחת המחבל שביצע פיגוע ירי בירושלים באוקטובר אשתקד, בו נפצע שוטר באורח אנוש ושוטר נוסף באורח קל. השופטים אלרון ומינץ תמכו בהחלטה התקדימית, השופט עמית התנגד

זירת הפיגוע, סמוך לתחנת שלם בירושלים
זירת הפיגוע, סמוך לתחנת שלם בירושלים | צילום: אריה ג'מאל עוואד, פלאש 90

פסק דין תקדימי בבית המשפט העליון: ברוב של שני שופטים מול מתנגד יחיד, בג"ץ התיר היום (רביעי) להרוס את בית המחבל חאלד עבד אלפתאח מוחמד אלמחתסב, שביצע פיגוע ירי ב-12 באוקטובר בתחנת שלם, הסמוכה לעיר העתיקה בירושלים - ובה נפצע שוטר באורח אנוש ושוטר נוסף באורח קל. זוהי הפעם הראשונה בה בית המשפט העליון אפשר לקיים צו הריסה צבאי בשל פיגוע בו לא היו נרצחים.

משפחת המחבל הגישה עתירה לבג"ץ לאחר שצה"ל הוציא צו הריסה ב-20 בפברואר, לפי תקנה 119 לתקנות ההגנה, לבית משפחת המחבל בשכונת בית חנינא שבמזרח ירושלים - שכונה בה לא נהרסו בתים בעבר. כמו כן, המשפחה הסתמכה על פסק דין תקדימי בו ביהמ"ש העליון דחה צו הריסה לבית המחבל שירה בח"כ לשעבר יהודה גליק ופצע אותו אנושות - אך לא היה הרוג באירוע זה.

השופטים דוד מינץ ויוסף אלרון דחו את עתירת המשפחה, למען "יצירת הרתעה ממשית מפני ביצוע מעשי טרור נוספים" - וטענו כי ירושלים בפרט ויהודה ושומרון ככלל מהוות בתקופה זו אזור המועד לפעילות טרור. מינץ הוסיף בפסיקתו, באשר לטיעון כי משפחת המחבל לא ידעה מפעולתו, ולכן לא אשמה: "שיקולי הרתעה מחייבים, לעיתים, על פי הפסיקה הרתעה של מבצעים פוטנציאליים, החייבים להבין כי פעולותיהם עלולות לפגוע גם ברכושם של הקרובים להם, וזאת גם כשאין ראיה שבני המשפחה היו מודעים למעשיו של המפגע".

פיגוע סמוך לתחנת שלם בירושלים 12 באוקטובר 2023
זירת הפיגוע, סמוך לתחנת שלם בירושלים | צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90
יהודה גליק
ח"כ לשעבר יהודה גליק | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

השופט יצחק עמית, המיועד להתמנות לנשיא בית המשפט העליון, התנגד בדעת מיעוט לצו ההריסה, וסבר כי יש להוציא צו על תנאי. בטיעוניו רשם כי יש לפעול לפי פסק הדין שניתן בעניין יהודה גליק, ולטענתו, הריסת בית משפחת מחבל הינה "סנקציה המהווה צעד דרסטי שאין להקל ראש בפגיעה הטמונה בה".