עימותים ב"צעדת סולידריות" בחווארה: כוח צה"ל הגיב ברימוני הלם

פעילי שמאל הגיעו לעיירה הפלסטינית הסמוכה לשכם על מנת לתמוך בתושבים, והחלו להתעמת עם פעילי ימין שהגיע גם הם למקום. כוחות הביטחון הודיעו כי לא תותר כניסה באוטובוסים, ובתגובה לצעדה רגלית שהחלה להתקדם הגיבו הלוחמים בהשלכת רימוני הלם ושימוש בגז מדמיע

זמן צפייה: 00:24

הבוקר (שישי) נערכה "צעדת סולידריות" של פעילי שמאל בעיירה הפלסטינית חווארה הנמצאת מדרום לשכם, שהגיעו על מנת לתמוך בתושבים. אל המקום הגיעו גם פעילי ימין, דבר שגרם לעימותים, שאילצו את כוחות צה"ל שבמקום להתמש ברימוני הלם ובגז מדמיע על מנת להשתלט על הסיטואציה. כוחות הביטחון הודיעו כי לא תותר כניסה באוטובוסים לאזור.

פעילי השמאל הגיעו מטעם התנועות "עומדים ביחד" ו"מתסכלים לכיבוש בעיניים", למרות שצה"ל הודיע שלא יאפשר להם להיכנס. הפעילים כועסים על כך שלמתנחלים הכביש למקום פתוח אף בפניהם סוגרים אותו. בגלל הנחיית צה"ל, האוטובוסים של הפעילים נעצרו בצומת תפוח, ומשם החלו בצעדה רגלית לכיוון חווארה.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2303031310' autoplay='0' credit='' desc='חייל משליך רימון הלם בחווארה' poster='' kid='1_jycghywv' duration='']

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן תקף את "האכיפה הבררנית" לטענתו: "התנהלות תמוהה, כשמאות אלפי אזרחים עמדו אתמול בפקקים בשל הפגנה לא אלימה בצומת תפוח בשל חשש שכמה אנשים יצעדו לאביתר, ומצד שני כשמגיעים פעילי שמאל קיצוני ואנרכיסטים עם דגלי אש"ף מאפשרים להם להגיע ללא הפרעה לצומת תפוח וכתוצאה מכך הם חוסמים את הכביש תוך סכנה בטחונית. הדבר הזה הוא שערורייה, זה דבר שאין לו מקום במדינה דמוקרטית. אני דורש לעשות בדק בית מיידי בנושא הזה".

חבר הכנסת מטעם הציונות הדתית צבי סוכות הגיע אל המקום והציג בפני הפעילים תמונות של הנרצחים והפצועים היהודים שנפגעו במהלך הנסיעה בחווארה בתקופה האחרונה, וביניהן תמונותיהם של האחים הלל מנחם יניב בן ה-21 ויגל יעקב יניב בן ה-19 שנרצחו בפיגוע הירי בעיירה ביום ראשון.

סוכות אמר: "תושבי הכפר חווארה מעודדים טרור ותומכים בטרור כבר תקופה ארוכה. כבר שנים ארוכות שאנחנו מתריעים על כך שחווארה הוא כפר התומך טרור ומלא בהסתה. היחס אל הכפר צריך להיות בהתאם ומדינת ישראל צריכה לטפל בו ביד קשה ואפס סובלנות כלפי עידוד לטרור מצד תושבי הכפר".

חבר הכנסת צבי סוכות בחווארה
חבר הכנסת צבי סוכות בחווארה | צילום: דוברות ח''כ צבי סוכות

נזכיר כי אמש גל האירועים בו מתנחלים מתעמתים באלימות עם כוחות הביטחון נמשך, כשהפעם היה זה בעקבות אוטובוס שנסע מכיוון ההתנחלות יצהר לעבר המאחז אביתר, עליו חל צו שטח צבאי סגור. כוחות צה"ל ביצעו חסימה במרחב הצומת אליו הגיע האוטובוס, כאשר כמה אזרחים ישראלים ירדו מהאוטובוס והחלו להתעמת עם הכוח במקום.

בנוסף, המתנחלים יידו אבנים לעבר רכבים פלסטיניים שחלפו בצומת. כוח צה"ל הגיב באמצעי לפיזור הפגנות, והמתנחלים עזבו את המקום. יש לציין כי מאות מתנחלים התכנסו אתמול בצומת תפוח, תוך כוונה לצעוד לכיוון אביתר.

ההתפרעויות בחווארה
ההתפרעויות בחווארה | צילום: רויטרס

כזכור, מוקדם יותר השבוע, כמה מתנחלים שנסעו ברכב בצומת הגז הסמוכה לחווארה יידו אבנים לעבר קצין מסיירת גולני, האיצו לעברו וניסו לדרוס אותו. הקצין ירה לעבר גלגלי המכונית של המתנחלים - והם נמלטו מהמקום. לא היו נפגעים באירוע.

בנוסף, אמש בית המשפט שחרר את כל שמונת העצורים החשודים בפרעות בחווארה בתחילת השבוע, מאחר ולא הייתה עילה והוכחות כדי להאריך את מעצרם. לאחר מכן, שר הביטחון יואב גלנט הוציא צו מעצר מנהלי לשניים מהחשודים, והם צפויים לשהות במעצר לפחות ארבעה חודשים נוספים. כאמור, מאות מתנחלים נכנסו ביום ראשון לחווארה כשהם רעולי פנים, והחלו להתפרע במקום. הפלסטינים דיווחו על מעל 100 כלי רכב שהוצתו, בנוסף ל-35 בתים שנשרפו כליל ו-40 בתים שנשרפו חלקית. עוד דווח על הרוג פלסטיני במקום.