מאות קצינים בחיל האוויר הודיעו שלא יתייצבו; הלוי: "פגיעה בצה"ל"

רב-אלוף הרצי הלוי ביקר בבסיס תל נוף של חיל האוויר. הוא התייחס למחאת אנשי המילואים ואיומי הסרבנות: "צה"ל מושתת על מערך המילואים מיום הקמתו. אלה האנשים הכי טובים של מדינת ישראל ואנחנו מוקירים אותם. בלעדיהם, מודל צבא העם לא היה מחזיק מעמד 75 שנים. החוזה שבינינו הוא תעודת הביטוח של מדינת ישראל. הקריאות-לאי התייצבות פוגעות בצה"ל"

זמן צפייה: 04:23

בעוד שבכנסת נמשכים במלוא המרץ גם הערב (רביעי) דיוני ועדת החוקה לקראת אישור צמצום עילת הסבירות לקריאות שנייה ושלישית, וברחבי הארץ נמשכת במלוא המרץ המחאה שמטלטלת את צה"ל - ובעיקר את מערך המילואים של חיל האוויר, עם הודעתם של יותר מ-200 קצינים שהודיעו על הפסקת ההתנדבות - אמר הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי בביקורו היום (רביעי) בבסיס תל נוף של חיל האוויר כי "צה"ל מושתת על מערך המילואים מיום הקמתו. אלה האנשים הכי טובים של מדינת ישראל ואנחנו מוקירים אותם. בלעדיהם, מודל צבא העם לא היה מחזיק מעמד 75 שנים. החוזה שבינינו הוא תעודת הביטוח של מדינת ישראל. הקריאות לאי-התייצבות פוגעות בצה"ל".

"צה"ל עוסק בימים אלו בשימור הכשירות והלכידות, גם כאשר קיים מתח בניהם. זה קורה בשיח פנימי ובשיח חיצוני עם האנשים ומעקב מדויק אחרי תמונת הכשירות, אין דרך אחרת. האתגרים המבצעיים של צה"ל מתקיימים לילה לילה. המציאות הביטחונית מחייבת אותנו לפעול כל יום, בכל הזירות, לצד מוכנות והכנת צה"ל למלחמה הבאה. חיל האוויר נדרש לממש את היכולות המבצעיות שלו בכל יום באופן מדויק ומקצועי אל מול האתגרים הביטחוניים.

הרמטכ''ל הרצי הלוי בוועדת חוץ וביטחון
הרמטכ''ל הרצי הלוי בוועדת חוץ וביטחון | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"אתגרי הביטחון מציבים מציאות מבצעית המחייבת שילוב בין הכוח הסדיר לאנשי המילואים, המהווים חלק בלתי נפרד מצה״ל. צה"ל מושתת על מערך המילואים מיום הקמתו. אלה האנשים הכי טובים של מדינת ישראל ואנחנו מוקירים אותם. בלעדיהם, מודל צבא העם לא היה מחזיק מעמד 75 שנים. החוזה שבנינו הוא תעודת הביטוח של מדינת ישראל. הקריאות לאי התייצבות פוגעות בצה"ל. הישגי חיל האוויר בחודשים האחרונים הם משמעותיים ביותר ואני מאוד מעריך אותם. המפקדים והלוחמים בחיל האוויר, כמו בכל צה"ל, עושים הכול על מנת להביא ביטחון למדינת ישראל לצד שמירת הכשירות והלכידות. אני רואה בביקור פה את ההקפדה על איכות האנשים, בסדיר ובמילואים, בתא הטייס ומתחת לכנף, טכנאים ואנשי המודיעין. זו מערכת של דוגמה ומופת במדינת ישראל לאיך מטפלים בבעיות ומשימות מורכבות בצורה איכותית וברמת הישגים גבוהה, גם כאשר הסיכון הוא גבוה".

"אני רוצה לנצל את ההזדמנות בביקור הזה ולומר לכם כאן שאני סומך על חיל האוויר. יותר מכך, אני מאמין ביכולות שלו ובאיכויות שלו, שמבוססות על האנשים המסורים והמקצועיים שמסכנים את חייהם למימוש משימת הביטחון".

תתי האלופים הפורשים משירות מילואים
תתי האלופים הפורשים משירות מילואים | צילום: חדשות 13

ברקע ההצהרה של הלוי, נראה כי הגל הולך ומתגבר. לא מדברים כרגע על מספרים גדולים - בסך כל כמה מאות קצינים בכל צה"ל שהודיעו שיפסיקו להתנדב -  אך מתוכם למעלה מ-200 בחיל האוויר. הבעיה נעוצה בעובדה שאותם קצינים מרוכזים ביחידת השליטה המרכזית של חיל האוויר, שתפקידה לנהל את הפעילות המבצעית של החיל, ובמידה ויעזבו יווצר קושי במילוי השורות בעת פעילות.

בין העוזבים נמצאים תתי האלופים אמנון עין-דר, שלי גוטמן, ירון רוזן וזיו לוי. הנ"ל היו בעבר מפקדי בסיסים ובעלי תפקידים בכירים, והם הוכשרו לנהל לחימה באזורים מסוימים ובאופן מסוים, ולא ניתן להחליפם באופן קל ומיידי. המטה המבצעי של חיל האוויר מגיע לקו האדום. במידה והמגמה תמשיך, וייצטרפו למחאה עוד עשרות קצינים, הרמטכ"ל ייצטרך להכריז שחיל האוויר מאבד את הכשירות המבצעית שלו בזמן לחימה.

נזכיר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הלוי, נפגשו ביום ראשון האחרון לשיחת עדכון -  כך נמסר ממשרד הביטחון. עוד נאמר כי "בין היתר, שר הביטחון והרמטכ"ל הציגו לראש הממשלה את תמונת המצב הביטחונית ואת כשירות צה"ל". הפגישה התקיימה על רקע איומי הסרבנות ומחאת אנשי המילואים.