20 שנה לפיגוע במלון פארק: הפצועה, השדרנית וראש השב"כ דאז משחזרים

ב-27 במרץ 2002 אירע הפיגוע בליל הסדר במלון בנתניה, שהיה אירוע הדמים הגדול של האינתיפאדה השנייה. זהבה, הייתה אורחת במלון, עמי אילון בדיוק סיים את תפקידו כראש השב"כ ויפעת זמיר שמעה את הפיצוץ בבית הוריה והגישה את החדשות לאחר מכן. "הרגשתי חוסר אונים"

ההרס במלון "פארק" בנתניה לאחר הפיגוע
ההרס במלון "פארק" בנתניה לאחר הפיגוע | צילום: דובר צה"ל/ נועם שרון

היום, בתאריך ה-27 במרץ 2002, בדיוק לפני עשרים שנה, התחולל ליל הסדר השחור במלון "פארק" שבנתניה. הפיגוע היה אירוע הדמים הגדול של האינתיפאדה השנייה. פיגוע שגבה את חייהם של 30 בני אדם, ועוד כ-160 אנשים שנפצעו.

"הוזמנו לליל הסדר, התכנסנו במלון, ואבא שלי שאל איפה השמירה ולא ענו לו בכלל, ואז קרה מה שקרה". שיחזרה זהבה וידר, שהתארחה במלון בערב הפיגוע. "אני זוכרת את הפיצוץ הנוראי הזה. לא הבנתי שזה פיגוע אלא שפרצתה שריפה כי כל השיער שלי עלה בלהבות. אני חושבת לעצמי למה אף אחד לא עוזר לי? הייתה דממת מוות. בנתיים ברקע אני שומעת את כוחות ההצלה מודיעים בקשר: 'פיגוע במלון פארק'. אז הבנתי שאני חלק מפיגוע".

Whatsapp Image 2022 03 27 At 1
זהבה וידר, התארחה במלון ''פארק'' בעת הפיגוע

משפחתה של זהבה הגיעה באותו הערב מבקעת הירדן לנתניה, כיוון שלראשונה החליטה אמה של זהבה לחגוג את החג במלון. למרות שעברו 20 שנים מאותו פיגוע רצחני, זהבה זוכרת את אותן דקות. "נכנסה בחורה ושאלה מה היא יכולה לעזור, אמרתי לה שתיקח את מי שאפשר לבית החולים. אני רואה שמפנים את בעלי על דלת. אני מחכה לראות שכל המשפחה שלי מפונה, עוד לא הבנתי את גודל הפיגוע".

מתוך 13 בני משפחה שהגיעו לליל הסדר, זהבה איבדה בפיגוע הזה את בעלה, בתה הצעירה, סיון וארוסה של בתה, אבי בקרמן. "אם רק היו שומרים בכניסה כמו שצריך, כל זה לא היה קורה. המחבל היה נראה מוזר, הוא ניסה להתחפש לאישה וזה היה מרושל ומוזר".

זאב וידר, אבי בקרמן וסיון וידר שנהרגו בפיגוע במלון ''פארק''
זאב וידר, אבי בקרמן וסיון וידר שנהרגו בפיגוע במלון ''פארק''

אבי בקרמן וסיון וידר שנהרגו בפיגוע במלון ''פארק''
אבי בקרמן וסיון וידר שנהרגו בפיגוע במלון ''פארק''

עמי אילון, שהיה ראש שירות הביטחון הכללי לפני אבי דיכטר שכיהן באותה עת של הפיגוע במלון פארק בנתניה כראש השב"כ, מספר על אירוע בודד, חיסול של בכיר בארגון הפת"ח שהוביל לפיגוע הנוראי באותו ליל הסדר.

"מה שקדם לפיגוע היה תהליך די ארוך. שר החוץ של ארה"ב, קולין פאוול, הודיע שהוא מגיע למזרח התיכון על מנת לקדם את התהליך המדיני. מבחינת ערפאת זו הייתה הזדמנות גדולה. על הרקע הזה ערפאת נותן הנחייה להפסיק פיגועים", אומר אילון.

ראש השב''כ לשעבר עמי אילון, מראשי יוזמה מדינית חדשה - עתיד כחול לבן
ראש השב''כ לשעבר עמי אילון | צילום: אביב חופי

"הנחייה שהגיע עד למטה. באחד הימים, הגיעו מחבלים למנהיג גדודי חללי אל אקצא בטולכרם, ראאד כרמי, עם כוונה לבצע פיגועים, הוא אמר להם שיש הנחיה של ערפאת לעצור הכל". אילון נזכר בחיסול של אותו מנהיג ארגון טרור, למרות שהפציר באנשיו לא לבצע פיגוע לבקשתם, ולמרות שהייתה סברה במערכת הביטחון שהוא אכן ניסה למנוע פיגועים באותם ימים.

"אנחנו יומיים אחרי זה הורגים את אותו מנהיג ארגון טרור בטולכרם. על המקרה הזה מתאגדים אנשי הפת"ח ואנשי החמאס. זה היה ברור שאחרי האירוע הזה אנחנו לא הולכים לתהליך מדיני". אילון פנה לשר הביטחון דאז בניסיון להבין מדוע החיסול הזה קרה. לדבריו, דיכטר הורה לעשות זאת. "אני נפגשתי עם פואד ואמרתי לו, תגיד לי אתה השתגעת? למה עשינו את זה? אבל זה היה הרגע, אותו חיסול של אותו מנהיג שהביא את הפיגוע הרצחני הזה".

כאן בחדשות 13 (חדשות 10 בשנת 2002), שידרנו את התמונות מאותו פיגוע. הייתה זאת יפעת זמיר שהגישה מהאולפן בירושלים, בבוקר שאחרי. באותו ערב ישבה יפעת בבית הוריה שבנתניה. גם היא זוכרת את הפיצוץ שהחריד את שולחן הסדר.

"אני הייתי בבית של ההורים שלי בנתניה, שמענו את הבום הזה. זה היה בום רציני. מיד אחרי זה שמענו את כוחות ההצלה, את הסירנות. כשישבתי בנתניה בבית הורי, דקה אחרי הבום, הרגשתי חוסר אונים, דיברתי עם המערכת, להגיע מנתניה לירושלים היה מאוחר מדי, נוסבאום שידר מהשטח ואני למחרת, חזרתי לריטואל הקשה מנשוא של הלוויות, דמעות ותסכול שקשה לתאר", שיחזרה זמיר.

יפעת זמיר
יפעת זמיר

"אלו היו ימים שכל שבוע שידרנו את הפיגועים, זה היה נורא. תקופה מטורפת של פיגועים. אני כשנה בתפקיד מגישת חדשות בתוך מערכת מוטרפת דיווחים על גל פיגועים מטורף שהחל בספטמבר 2000 , פיגועי התאבדות של מחבלים מתאבדים שגרמו למאות הרוגים ואלפי פצועים בישראל. זה הרגיש כמו ריטואל בלתי פוסק, פיגוע ועולים לשידור בירושלים. אור הלר בשטח, רוני דניאל ואהוד יערי מפרשנים וככה מעבירים את השידורים".

ההרס במלון ''פארק'' בנתניה לאחר הפיגוע
ההרס במלון ''פארק'' בנתניה לאחר הפיגוע