דו"ח ביניים: לא ניתן לקבוע מה הוביל להתרסקות המסוק מול חיפה

ועדת החקירה שהוקמה בחיל האוויר לבירור הגורמים לתאונה, שבה נהרגו סא"ל ארז שחייני ורס"ן חן פוגל ז"ל, הגישה ממצאים ראשונים. לפי הדו"ח, לא ברור מה גרם לתקלה שהובילה להתרסקות ומה הייתה סיבת מותם של השניים

זמן צפייה: 00:55

דובר צה"ל פרסם הערב (חמישי) את ממצאי דו"ח הביניים של צוות המומחים שבחן את תאונת המסוק מול חופי חיפה, שבה נהרגו שני קציני חיל האוויר, ארז שחייני וחן פוגל ז"ל. מהתחקיר עולה כי לא ניתן לקבוע את הגורמים לתקלה הטכנית ואת סיבת מותם של שני הקצינים.

עוד עלה מהממצאים כי צוות המסוק חווה אירוע חירום מורכב, שהתפתח בקצב מהיר בתנאי חושך, בגובה של כ-800 מטרים מעל פני הים, כתוצאה מתקלת מנוע. בהמשך פרצה אש במנוע השמאלי של המסוק, שהובילה לכניסת עשן לתא ולאחר מכן התפשטה גם למנוע הימני.

סגן-אלוף ארז שחייני (ימין) ורב-סרן חן פוגל (שמאל) - שני הטייסם שנהרגו באסון ההתרסקות מול חופי חיפה
סגן-אלוף ארז שחייני (ימין) ורב-סרן חן פוגל (שמאל) ז''ל | צילום: בידיעת המשפחות

מרגע זיהוי התקלה והכרזת "מצב חירום" ועד לרגע הפגיעה במים, עברו פחות משתי דקות, במהלכן הצוות הספיק לתפעל את התקלה בקור רוח ולבצע פעולות חירום מהירות בהתאם לנהלים וביניהן,  אבחון התקלה, הפעלת מערכות כיבוי אש למנוע, כיבוי חלק מהמערכות החשמליות גם כדי למנוע את התפשטות האש והפעלת מערכות הציפה בחירום.

בדו"ח צוין כי לא קיימת עדות לניסיון היחלצות של הטייסים מהמסוק, ככל הנראה בשל מצבם הרפואי. מעבר לכך, יש לציין כי הפגיעה במים הייתה מאוזנת יחסית ותרמה להצלתו של הקצין הנוסף שהיה במסוק, רון בירמן. לצד זאת, בתנאי תאונה זו נראה כי לא ניתן היה להציל את הלוחמים על ידי כוחות החילוץ.

Whatsapp Image 2022 01 03 At 2
חלק מהמסוק שחולץ מהמים

חוקרי התאונה הבהירו כי לא נמצאו ממצאים המעידים על פגיעה במסוק כשהיה באוויר מציפורים, מכלי טיס אחר או כתוצאה מפעילות עוינת. כמו כן, עד כה לא נמצאו סימנים להימצאות אש בתוך המסוק. מכיוון שטרם ידועה הסיבה להתלקחות האש, מערך מסוקי העטלף עדיין מקורקע.

חיל האוויר ממשיך לחקור את התאונה, בשיתוף פעולה מלא עם חברות אזרחיות של מסוק "העטלף", אשר נציגיה הגיעו השבוע מצרפת. כחלק מכך, מנועי המסוק יועברו להמשך בדיקה וחקירה בצרפת. במקביל, בוצע שחזור חלקי ממערכת ההקלטה של המסוק.

Kqgjzk
סרן רון בירמן | צילום: דובר צה''ל

מפקד חיל האוויר עמיקם נורקין קיבל את ממצאי דו"ח הביניים ואמר: "מדובר בתאונה קשה ומצערת שהתרחשה בגיחת אימונים, במסגרתה איבדנו שני לוחמים, אנשי משפחה וחברים לנשק. נוכחותו של סרן רון בירמן איתנו היום, מחזקת ומשמחת אותנו. לאורך כל האירוע פעלו יחד הטייסים וקצין הסיור המוסק, בקור רוח ובשיתוף פעולה מלא, במטרה למנוע את התרסקות המסוק לים".

"מדובר בדו"ח שנכתב כשבוע ושלושה ימים בלבד לאחר האירוע, דו"ח ראשוני המשקף את הידוע לנו עד כה. עדיין נותרו שאלות רבות פתוחות, אשר יתבררו בהמשך החקירה", המשיך נורקין. "כל תאונה הינה ברת מניעה. נמשיך להפוך כל אבן כדי להגיע לחקר האמת במקצועיות ותוך שימוש בכלל המשאבים הנדרשים, על מנת להבין את הסיבה בגינה נגרמה התאונה".