"האיץ לעבר החיילים": המחבל מהדריסה בי-ם מואשם בניסיון רצח

כתב אישום הוגש נגד סנד טורמאן בגין פיגוע הדריסה שביצע בחודש שעבר סמוך למתחם התחנה, שבו דרס 12 לוחמים ופצע אחד מהם קשה. "המשיך בנסיעה כאשר הוא עולה עם רכבו על חיילים"

זירת הפיגוע והמחבל מפיגוע הדריסה בירושלים
זירת הפיגוע והמחבל מפיגוע הדריסה בירושלים | צילום: דוברות מד"א

פרקליטות מחוז ירושלים הגישה הבוקר (רביעי) כתב אישום נגד סנד טורמאן, תושב מזרח ירושלים, בגין ניסיון רצח בפיגוע הדריסה בירושלים בחודש שעבר, בו נפצעו 12 לוחמי גולני. כזכור, החיילים היו בסיור בעיר לקראת טקס ההשבעה של החטיבה בכותל. אחד הלוחמים נפצע קשה באירע ואושפז בבית החולים שערי צדק.

מכתב האישום עלה כי הנאשם החליט לבצע את הפיגוע ממניע לאומני. בזמן שצעדו 38 חיילי גולני במסלול הסיור הלימודי, נסע טורמאן ברכבו והבחין בהם צועדים בטור על המדרכה לכיוון מתחם התחנה, האט את מהירות נסיעתו, נסע לצדם ושקל לבצע פיגוע דריסה. אולם, לאחר שהבחין כי הם עומדים מאחורי עמודי ברזל המשיך בנסיעתו כדי לאתר מטרות אחרות.

כאשר הם הגיעו למתחם התחנה והמתינו על המדרכה ברחוב דוד רמז, הנאשם חזר עם רכבו למקום והחליט לבצע את הדריסה. עם הגיעו לכיכר הוא לחץ על דוושת הגז, האיץ את מהירותו, וכיוון את הרכב לעבר החיילים העומדים על המדרכה. הנאשם עלה עם רכבו על המדרכה ודרס בעוצמה את החיילים.

כעולה מכתב האישום, הנאשם המשיך בנסיעתו לעבר החיילים, פגע בחלקם והפילם לקרקע, תוך שרכבו גורר שני חיילים. הנאשם לחץ על דוושת הגז, הגביר את מהירות נסיעתו והמשיך בנסיעה כאשר הוא עולה עם רכבו על חיילים שהיו שרועים על הקרקע. כתוצאה, נפגעו 12 חיילים בדרגות פציעה שונות, אשר פונו לבית החולים ונזקקו לטיפול רפואי.

תמונות מטקס ההשבעה של לוחמי גולני
תמונות מטקס ההשבעה של לוחמי גולני | צילום: דובר צה''ל

לאחר המעשה, הוא נמלט מהזירה והמשיך בנסיעה מהירה לכיוון מחסום המנהרות. במהלך נסיעתו, סמוך לצומת דרך חברון התנופה, השליך את מכשירו הנייד מרכבו. בהמשך נסע לכיוון בית ג'אלה, שם הוא נטש את הרכב וברח לבית משפחות בכפר נובא שבחברון ושם הסתתר. כתב האישום מייחס לנאשם ריבוי עבירות מעשה טרור של ניסיון רצח, לפי חוק המאבק בטרור.

הפרקליטות מבקשת לעצור את הנאשם עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. בן ה-25 נלכד בתום מצוד של כוחות הביטחון לאחר שרכבו נמצא סמוך לבית לחם בעיירה בית ג'אלא. מעצרו הוארך מעת לעת וכעת כאמור הוא הואשם.

Whatsapp Image 2020 02 07 At 1
שר הביטחון נפתלי בנט בביקור החיילים שנפצעו בפיגוע הדריסה | צילום: חדשות 13

אחיו של המחבל, מוחמד טורמאן, אמר בסוף הדיון בבית המשפט כי "מדובר תאונת דרכים". "הוא ברח כי הוא חשש שירו בו ויהרגו אותו", הוסיף אחיו של הדורס. "אחרי יום אחד הוא הלך לתחנת גוש עציון, איתנו, והסגיר את עצמו. אני אישית לקחתי אותו לתחנה כי הוא עשה תאונת דרכים וברח".

על אף דברי אחיו, זמן קצר לפני הפיגוע פרסם אל-טורמאן סרטון בעמוד הפייסבוק שלו - ובו ניתן לזהות סימנים מקדימים לתוכניתו. בסרטון שר אל-טורמאן "קסידה" – שיר אסלאמי עתיק, שמילותיו: "אני אהיה כמו עמוד איתן, כמו צריח מסגד, אשלח את קליעיי כמו מטר עז גם על פני הגופות". משמעות הדברים – "אני מוכן למלחמה".  בנוסף על כך, כשעה לפני הפיגוע כתב בפייסבוק: "מצאתי את התשובות שלי". ב-19 בינואר העלה לפייסבוק צילום על רקע הר הבית, וכתב: "יש דברים בלב שאף רובה לא יכול להרוג".