פיגוע במרכז תל אביב: שלושה פצועים מירי ברחוב דיזנגוף

שלושה צעירים בשנות ה-20 לחייהם נפצעו מירי בפינת הרחובות דיזנגוף ושדרות בן גוריון בתל אביב, אחד מהם באורח אנוש, אחד באורח בינוני וצעיר נוסף במצב קל. המחבל נוטרל, הפצועים פונו לבית החולים איכילוב

זמן צפייה: 01:00:59

פיגוע במרכז תל אביב: שלושה צעירים בשנות ה-20 לחייהם נפצעו הערב (חמישי) מירי בסמוך למסעדת "גוצ'ה" בפינת הרחובות דיזנגוף ושדרות בן גוריון בתל אביב, אחד מהם באורח אנוש, אחד במצב בינוני-קשה ואחד במצב קל-בינוני. לוחם מיחידת מגלן שהיה בחופשה ושמע ירי מחלון ביתו לקח את נשקו, ירד למטה והעניק טיפול לפצועים. כששמע שיש מחבל הוא רץ לעברו עם חמושים נוספים - וניטרל אותו.

הפצועים פונו לבית החולים איכילוב, ומשם נמסר כי לאחר מאמצים הצליחו לייצב את מצבו של הפצוע האנוש, שנורה בצווארו. הוא כעת מוגדר במצב קשה, מורדם ומונשם ויעלה לאשפוז ביחידה לטיפול נמרץ כללי. כאשר עדיין נשקפת סכנה לחייו. הפצוע שהגיע במצב בינוני-קשה לאחר שנורה בפלג הגוף העליון, נמצא עדיין בחדר ניתוח. פצוע נוסף שסבל מרסיסים בפניו נמצא בסיום שלבי הערכה של צוות רב תחומי, ומצבו מוגדר קל עד בינוני. לבית החולים פונו גם כמה נפגעי חרדה.

המחבל הוא מעתז אל-חוואג'ה בן ה-23, מהכפר נעלין, בנפת רמאללה. הוא השתחרר ב-2019 מהכלא בישראל לאחר שריצה שתי תקופות מאסר בגין החזקת נשק ואמל"ח ומעורבות באירוע ירי. סלאח אל חוואג'ה הוא אביו של המחבל, ונחשב לפעיל חמאס בכיר. דובר חמאס עבד אללטיף אלקאנוע אמר: "הפיגוע ברחוב דיזינגוף במרכז ת"א הוא תגובה ראשונית על פשעי ישראל, כאשר האחרון שבהם היה הריגתם של שלושה צעירים בג'בע שבנפת ג'נין היום בבוקר".

המחבל מעתז חוואג'ה שביצע את הפיגוע ברחוב דיזינגוף בתל אביב
המחבל מעתז חוואג'ה

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנמצא בביקור מדיני באיטליה, התייחס לפיגוע: "היה במהלך המפגש הזה פיגוע קשה מאוד בתל אביב, פיגוע טרור. ראשית, אני רוצה לשלוח בשמי, בשם רעיית ובשם כולכם, איחולי החלמה לפצועים. שנית, אנחנו מחזקים את פעולת כוחות המשטרה וכוחות הביטחון נגד הטרוריסטים, גם בערב הזה ובכל מקום. אני בטוח שהדברים האלה לא ירפו כהוא זה את הנחישות שלנו להמשיך לבנות את ארצנו, לנטוע שורשים עמוקים במולדתנו ולהבטיח את עתידנו המשותף".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר: "פיגוע קשה בתל אביב. ברגע קשה זה, מתפלל לרפואתם של הפצועים ומאחל להם בשם כל עם ישראל רפואה שלימה. מברך את לוחם הימ"מ של משמר הגבול, שבפעולה אמיצה חיסל את המחבל הנתעב והציל את חייהם של רבים".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2303092159' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד נטרול המחבל' poster='' kid='1_fy9zpt1g' duration='']

המפכ"ל קובי שבתאי הגיע לזירת הפיגוע ואמר: "המחבל פתח בירי תוך כדי ריצה ופגע בשלושה אנשים, שניים בפציעות חמורות יותר ואחד בפציעה קלה ונמלט. ארבעה אנשים חמושים, שני אנשי כוחות הביטחון, שוטר מיחידה מיוחדת ועוד שוטר בתנועה חיסלו אותו. היה לנו הרבה מזל, הרחוב היה הומה אדם, תגובה מהירה של השוטרים ושל ושל האזרחים שהיו במקום וביצעו סיכול של אותו מחבל מנעו רצח של עוד אנשים שמסתובבים כאן"

עוד אמר שבתאי: "אנחנו בודקים את הנושא ושלא היו לו שותפים נוספים באזור. אנחנו יודעים איך המחבל הגיע לכאן, פרק רגלית וביצע את הירי. צריך לזכור שאנחנו בתקופה רגישה עם הרבה פעולות סיכול באזור יהודה ושומרון. נערכנו, היו שוטרים ברחוב, למרות הפעילות בכל היום, החזקנו כוחות לנושא ביטחון ולשמחתי התגובה הייתה מהירה".

המפכ''ל קובי שבתאי בזירת הפיגוע בתל אביב
המפכ''ל קובי שבתאי בזירת הפיגוע | צילום: חדשות 13

ניצב עמי אשד, מפקד מחוז תל אביב שהודח הערב מתפקידו על ידי השר בן גביר, אמר בזירת הפיגוע: "במסגרת הטיפול במחאות אנו עוסקים גם בבט"ש תוך הנחת עבודה שישנסו לפגוע. הערב תוך כדי המחאה הגיע מחבל לדיזנגוף 171, פצע שלושה אנשים ונמלט. תוך כדי שני שוטרים חתרו למגע וחיסלו אותו במקום".

"אנחנו עדיין בסריקות", הוסיף ניצב אשד, "לא יודעים מה זהותו של המפגע ומי הביא אותו. מטבע הדברים רף ההתראות גבוה מאוד זו עיר בעלת פוטנציאל לפיגועים ונערכנו בהתאם". על הדחתו אמר: "אני לא העניין. אני כעת עושה הכל כדי להציל חיי אדם. בשאר הדברים נעסוק בבוא הזמן". במערכת הקשר אמר אשד לפקודיו לאחר הדחתו: "המשיכו להתנהל במקצועיות, ענייניות וערכיות כמו שאתם יודעים". ראש עיריית תל אביב רון חולדאי התייחס להדחתו של אשד ואמר בזירת הפיגוע: "הדחת מפקד המחוז - הפיכה משטרית".

זירת הפיגוע בתל אביב
זירת הפיגוע | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

זירת הפיגוע ברחוב דיזנגוף
זירת הפיגוע | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

כוחות בזירת הפיגוע ברחוב דיזנגוף
כוחות בזירת הפיגוע ברחוב דיזנגוף | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

חובשים מד"א דודי מוסקוביץ וליאור ליפשיץ סיפרו: "היינו עם האמבולנס ברחוב סמוך כשקיבלנו את הדיווח בקשר על הפיגוע ומיד יצאנו למקום. ראינו 3 פצועים שכובים על המדרכה כשאחד מהם היה מחוסר הכרה ו-2 בהכרה. הכנסנו במהירות את הפצוע שנפגע באורח אנוש לאמבולנס והתחלנו פינוי לבית החולים תוך ביצוע פעולות החייאה. בבית החולים הרופאים המשיכו את הטיפול הרפואי עד שליבו שב לפעום והפצוע הובהל במהירות לחדר ניתוח כשמצבו קריטי."

זירת הפיגוע בתל אביב
זירת הפיגוע | צילום: תיעוד מבצעי מד''א

זירת הפיגוע בתל אביב
זירת הפיגוע | צילום: דוברות איחוד הצלה

ערן נדלר, חובש בכיר מיחידת האופנועים של מד"א, סיפר: "כשהגעתי למקום ראיתי 2 פצועים שוכבים על המדרכה כשאחד מהם מחוסר הכרה. מיד התחלתי להעניק להם טיפול רפואי כשמקביל התקבל דיווח על פצוע נוסף באחד מבתי העסק הסמוכים. יחד עם כוחות גדולים של מד"א שהגיעו במהירות למקום הענקנו לשלושת הפצועים טיפול רפואי מציל חיים ופינינו אותם במהירות לבית החולים כשמצבו של 1 אנוש, 1 קשה ו-1 קל".

פיגוע הירי בתל אביב
זירת הפיגוע | צילום: תיעוד מבצעי מד''א

חובש רפואת חירום במד"א לי בן ארי, שגר ברחוב דיזינגוף ושמע את הירי, סיפר: "הייתי בבית כששמעתי מספר יריות מהרחוב ומיד ירדתי למטה. במקום הייתה המולה רבה וראיתי אנשים רצים לכל הכיוונים. אזרח שהיה בהכרה מלאה וסבל מפציעה מדממת בידו הגיע אלי ומדי התחלתי בטיפול רפואי שכלל עצירת דימומים. כעבור מספר רגעים הגיעו למקום כוחות גדולים של מד"א והוא פונה באמבולנס להמשך טיפול כשמצבו יציב".

בהכנת הידיעה השתתפו יוסי אלי, מוריה אסרף וולברג, הילה אלרואי, אריאלה שטרנבך, אלמוג בוקר, חן זנדר, דור כהן ורן מאיר