צה"ל תקף הלילה ברצועה, דובר הג'יהאד: "לא הושגה הסכמה עדיין"

לאחר כ-8 שעות ללא ירי, לפנות בוקר שוגרו מספר רקטות לעבר יישובי עוטף עזה. צה"ל תקף במהלך הלילה שתי מפקדות של בכירים בג'יהאד האסלאמי וכן משגרי רקטות. דובר הג'יהאד האסלאמי מסר לערוץ טלוויזיה ערבי כי לא הושגה הסכמה עדיין, אך הדגיש כי השיחות בעניין עדיין נמשכות

Whatsapp Image 2023 05 13 At 0
שיגור רקטות מעזה | צילום: מוחמד עטיה, פלאש 90

מבצע "מגן וחץ": חיל האוויר תקף במהלך הלילה (שבת) מספר מטרות ויעדים של הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה. ביישובי עוטף עזה נשמר השקט רוב הלילה, אך בשעה 5:00 לפנות בוקר חודש הירי והחלו התרעות צבע אדום במועצות האזוריות שער הנגב, חוף אשקלון ואשכול -  ללא נפגעים. דובר הג'יהאד האיסלאמי מסר הבוקר לערוץ הטלוויזיה הבין-ערבי "אל-ערבי", כי לא הושג הסכם הפסקת אש זמנית בחסות מצרים - אך הדגיש כי השיחות בעניין עדיין נמשכות.

כמו כן, תושבי קיבוץ נחל עוז הונחו להישאר בבתיהם מחשש לירי נ"ט. כביש הגישה לקיבוץ נחסם. זאת, לאחר שאתמול בוצע לראשונה מתחילת המבצע ירי טיל נ"ט לעבר מרצועת עזה לעבר העוטף. הטיל התפוצץ בשטח פתוח וגרם לשריפה - ללא נפגעים בגוף.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2305131122' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד הפצצת חיל האוויר בבית לאהיה' poster='' kid='1_f67anmnh' duration='']

דובר צה"ל עדכן כי נכון לשעה 08:00 בבוקר, מתחילת המבצע שוגרו 1099 רקטות בסך הכול מרצועת עזה, 865 מהם חצו לשטח ישראל. 340 רקטות יורטו על ידי כיפת ברזל. לפי צה"ל, כ-1 מתוך 4 רקטות ששוגרו על ידי הג'יהאד האסלאמי נפלו בשטח רצועת עזה.

כלי טיס תקפו הלילה מפקדה צבאית של בכיר בארגון הג'יהאד האסלאמי, שלפי צה"ל שימשה לתכנון ופיקוד על פעולות טרור. המפקדה הייתה של מוחמד אבו אלעטא, בכיר ביחידה הרקטית של ארגון הטרור, אחיו של בהא אבו אלעטא - שחוסל במבצע "חגורה שחורה" ופיקד על אותה היחידה.

בכירי הג'יהאד האיסלאמי שחוסלו במבצע מגן וחץ
בכירי הג'יהאד האיסלאמי שחוסלו במבצע מגן וחץ | צילום: דובר צה''ל

לפי דובר צה"ל, אבו אלעטא נוטש את מפקדתו כשמתגלה סיכון ומתחבא בבית חולים שיפא ברצועה, משם ממשיך בעבודתו ומתכנן פעולות טרור וירי. מפקדה נוספת, של חאלד עזאם, הותקפה במהלך הלילה על ידי חיל האוויר. עזאם פעיל בכוח הרקטי של ארגון הטרור ומהמפקדה הכווינו ופיקדו על ירי רקטי לעבר ישראל

כמו כן, צה"ל תקף גם שבעה משגרי רקטות ומרגמות מוטמנים במהלך הלילה ברחבי הרצועה, ביניהם גם משגרים מהם זוהו שיגורים לכיוון עוטף עזה אתמול. אתמול הותקפה עמדת שיגור מרגמות של הג'יהאד האסלאמי בדרום רצועת עזה, מיד לאחר שזוהו ממנה שיגורים לעבר מדינת ישראל.

הרמטכ''ל הרצי הלוי בבסיס אמ''ן בדרום בעת סיכול איאד אל-חוסני
הרמטכ''ל הרצי הלוי בבסיס אמ''ן בדרום בעת סיכול איאד אל-חוסני | צילום: דובר צה''ל

בתוך כך, סגנית שר החוץ האמריקני, וונדי שרמן, שוחחה עם השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר ודחקה בו "להגיע להפסקת אש בדחיפות". שרמן הביעה צער על ההרוגה מפגיעת רקטה ברחובות ביום חמישי, וגינתה את ירי הרקטות לעבר ישראל, "שמהווה סכנה לרווחתם של ישראלים ופלסטינים".

אמש אישרו בישראל כי המצרים הגישו הצעה משופרת להפסקת אש. 170 רקטות נורו אתמול לעבר ישראל, אך הערכת מערכת הביטחון אמש הייתה היא כי הצדדים מתכנסים לכדי הסכמה - וכי נותר עוד יום אחד של לחימה.

אתמול פורסם שמה של ההרוגה בפגיעה הישירה של הרקטה ביום חמישי בבניין ברחובות - אינגה אברמיאן, תושבת המקום בשנות ה-80 לחייה. מדובר בהרוגה הישראלית היחידה עד כה במבצע, ובמטח שנורה הערב לדרום לא היו נפגעים.

Whatsapp Image 2023 05 13 At 0
תקיפות חיל האוויר בעזה | צילום: מוחמד עטיה, פלאש 90

גורם מדיני בכיר אמר לחדשות 13 כי "ישראל הייתה מוכנה לעצור - אבל התנאי שראש הממשלה הציב זה שקט יענה בשקט". עוד הוא הוסיף: "לא צריך לקבל את מטחי הסיום כעובדה מוגמרת. ישראל מוכנה לחדול אבל לא תקבל את האש כלפיה. השיח מול המצרים כן קיים - אבל את שיחות הפסקת האש הפסקנו. נדון עליהן בהערכת המצב אצל ראש הממשלה. אפשר לסגור את זה תוך שעות אבל זה גם יכול להמשך ימים. מעריכים שנגיע לשלב שבו כלל השחקנים יגידו 'די אנחנו לא מוכנים לספוג את זה'".

Whatsapp Image 2023 05 13 At 0
בניין שנפגע בתקיפות חיל האוויר בעזה | צילום: מוחמד עטיה, פלאש 90

אתמול תקף חיל האוויר דירה בבניין בן 7 קומות במערב העיר עזה שבמרכז הרצועה, וחיסל את איאד אל-חוסני, חבר המועצה הצבאית בזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי ואחראי תיק המבצעים בארגון. פעיל נוסף בארגון נהרג בתקיפה, ובנוסף נפצעו עוד חמישה בני אדם. גורם ביטחוני מסר: "קצב הסיכולים גובר, כל עוד האש תימשך - יימשכו הסיכולים".

התקיפות על בתי פעילי הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה נועדו גם להפעיל לחץ על חמאס, שכן המטח פוגע בתשתיות, וחמאס רגיש לפגיעה בתשתיות ברצועה, שכן שיקום המבנים מהווה פגיעה כלכלית בחמאס - מה שגורם לו לעודד את הג'יהאד האיסלאמי להגיע להפסקת אש.