חילופי אש, פיגוע ירי ופיגוע דקירה: יממה של מתיחות ביטחונית

רצף הפיגועים לא הסתיים, כאשר הלילה החל עם ירי לעבר אוטובוס סמוך לעפרה, נמשך עם מעצר מבוקש ועימות בקסבה של שכם, והגיע לשיא עם פיגוע דקירה בחווארה. המפכ"ל שבתאי: "השוטרים שלנו נמצאים בקו הראשון"

זמן צפייה: 03:43

רצף הפיגועים לא הסתיים גם היום (שישי), כאשר המוקד אחר הצהריים היה בעיירה הפלסטינית חווארה שמדרום לשכם. שני לוחמי מג"ב נפצעו באורח קל בפיגוע הדקירה שאירע שם, כאשר מוקדם יותר היום חילופי אש התפתחו בתוך הקסבה של שכם במהלך מעצר מבוקש, ובמהלך הלילה בין חמישי לשישי התרחש פיגוע ירי לעבר אוטובוס סמוך לעפרה.

הפיגוע בחווארה החל מניסיון של מחבל לפרוץ דלת רכב של זוג ישראלים במסדרון חווארה, ולאחר שהוא הבין שהדלת נעולה הוא ניסה לפרוץ אותה עם אבן, כשבידו גם סכין. הגבר שהיה ברכב, קצין בקבע, הגיב בירי עם אקדחו ופצע את המחבל - ולאחר מכן המחבל דקר את אחד מלוחמי מג"ב שהיה במקום. במקביל הגיע קצין מג"ב שנאבק עם המחבל אשר ניסה לחטוף את נשקו ודקר גם אותו, ולבסוף הקצין שלף אקדח וניטרל את המחבל.

רפ"ק ח', מפקד הפלוגה שניטרל את המחבל, סיפר: "לקח לנו שנייה להבין שמדובר בפיגוע. זיהיתי את הרכב הישראלי ואת המחבל שמייד התחיל להיאבק עימי. ברגע שהוא אחז לי את הM-16 הבנתי שאם אני לא מנטרל אותו והוא מצליח לחטוף לי את הנשק, יהיה פה פיגוע משמעותי וחפים מפשע רבים יפגעו, שלפתי את האקדח וניטרלתי את המחבל".

מפקד מג''ב אמיר כהן עם הקצין שניטרל את המחבל, פיגוע, חווארה
מפקד מג''ב אמיר כהן עם הקצין שניטרל את המחבל | צילום: דוברות המשטרה

מוקדם יותר היום, חילופי אש בשכם בעקבות פעולה של מסתערבי משמר הגבול בתוך הקסבה. בעקבות מידע מודיעני של שב"כ נכנסו הלוחמים ובמבצע משותף עם שב"כ וצה"ל הם עצרו את המחבל אחמד באסם חראז. המחבל בן ה-22 משכם היה כלוא בעבר על ייצור מטענים וסחר באמל"ח, וביצע בחודשים האחרונים כמה פיגועי ירי לעבר כוחות צה"ל. לאחר המעצר החלו חמושים בשכם בירי לעבר הלוחמים.

הלילה החל עם פיגוע ירי נגד אוטובוס סמוך לעפרה, כאשר מחבלים פתחו באש מהמארב לעבר האוטובוס שהיה בדרך מירושלים לאריאל. 8 אנשים היו בתוך האוטובוס, ולמרבה המזל לא היו נפגעים. ראש מועצת בנימין ישראל גנץ התייחס לאירוע וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "ההתיישבות לא תחזור לימי פיגועי הירי! מערכת הבטחון חייבת לא רק לרדוף אחר המחבלים אלא לגבות מחיר כבד מהאוכלוסיה ומההנהגה שתומכת בהם".

ניסיון פיגוע ירי בעפרה
ניסיון פיגוע ירי בעפרה

המפכ"ל קובי שבתאי שוחח עם קצין מג"ב שניטרל את המחבל בחווארה, שיבח את הקצין על מהירות התגובה ועל כך שמנע מהמחבל להמשיך ולפגוע בכח שפעל באזור. "פעלתם מקצועית כפי שאנחנו מצפים מכל לוחם ומפקד בשטח. בפעילותכם המהירה הוכחתם עירנות ומהירות תגובה לאירוע שמנעה פיגוע קשה יותר וכל זאת בנחישות ובכך מנעתם פגיעה באזרחים בשטח", אמר שבתאי לקצין.

בהמשך מסר המפכ"ל: "שוטרי משטרת ישראל ולוחמי משמר הגבול פועלים בנחישות תוך חתירה למגע ופעם אחר פעם פעילותם המקצועית מביאה לניטרול מחבלים תוך כדי הפיגוע ובכך הם מונעים מהמחבלים לבצע פיגוע קשה יותר. השוטרים שלנו נמצאים בקו הראשון ערניים לכל אירוע ומהירות התגובה שלהם מוכיחה על מקצועיות ונחישות. אני מאחל החלמה מהירה ובריאות לקצין והלוחם שנפצעו היום".

גם ניצב אמיר כהן, מפקד מג"ב, שוחח עם הקצין, שיבח אותו על מהירות התגובה, ומסר: "עירנותם של הלוחמים בפיקוד מפקד הפלוגה, מנעה פגיעה משמעותית בחפים מפשע. תוך שניות, הבין הצוות שמדובר בפיגוע חתר למגע והסתער לעבר המחבל שלבסוף נוטרל בירי בטרם הצליח לפגוע באזרחים ישראלים".