האירוע הביטחוני בצפון: מחבל מלבנון הפעיל מטען בצומת מגידו וחוסל

צה"ל התיר לפרסום את פרטי הפרשה שמטרידה את מערכת הביטחון מאז הפיגוע בתחילת השבוע. המחבל שהניח את המטען חדר לישראל מלבנון - וכעבור חצי יממה נורה ונהרג סמוך לגבול לאחר שחזר צפונה ממגידו. על המחבל התגלו אמצעי לחימה נוספים, וזהותו עדיין לא ידועה. מעורבות חיזבאללה נחקרת

זמן צפייה: 09:41

צה"ל ממשיך לחקור הערב (רביעי) את האירוע הביטחוני בצפון, והתיר לפרסום כמה מפרטי הפרשה, שהחלה עם פיגוע מטען החבלה בצומת מגידו, אשר כתוצאה ממנו נפצע קשה תושב הכפר סאלם בן 21. מיד אחרי הפיצוץ הבינו במערכת הביטחון כי המטען חריג - ואז התארגנו כוחות צה"ל, שב"כ ומשטרה לסריקות וסגירת צירים.

לוחמי ימ"מ ושב"כ עצרו רכב של מחבל בין שלומי לאדמית, באזור מושב יערה בכביש 899, בסמוך לגבול הצפון, ובעקבות תחושת סכנה ירו לעברו והרגו אותו. המחבל ככל הנראה חצה בלילה שבין שבת לראשון, ולאחר הפיגוע במגידו הוא עצר רכב שהסיע אותו צפונה.

על המחבל התגלתה חגורת נפץ, נשק ורימון יד, וזהותו עדיין לא ידועה. הוא ישב בכיסא שליד הנהג, והנהג שהסיע אותו נעצר ונלקח לחקירת כוחות הביטחון, אך שוחרר לאחר שהתברר כי הוא לא ידע שהוא מסיע מחבל מלבנון, ואסף את המחבל לאחר שזה ביקש ממנו להסיעו צפונה.

כוחות צה''ל בגבול הצפון
כוחות צה''ל בגבול הצפון | צילום: דובר צה''ל

כוחות צה''ל בגבול הצפון
כוחות צה''ל בגבול הצפון | צילום: דובר צה''ל

הנחת העבודה במערכת הביטחון היא שהמחבל תכנן פיגוע נוסף עם חגורת הנפץ שהייתה עליו, ובצה"ל ובשב"כ חשדו שהוא יברח ממגידו לג'נין. המטען שפוצץ בצומת מגידו הוא מטען צד שדומה לכלימגור, מוקש נגד אדם שצה"ל לא נתקל בו בזירה הפלסטינית, אך גם לא מטען שנראה בזירה הלבנונית בתקופה האחרונה.

Imageedit 1 6537634622
תפיסת הנהג שהסיע את המחבל

צה"ל ושב"כ היו ערוכים בתקופה האחרונה לפיגוע מהסוג הזה, ומעורבות חיזבאללה בפיגוע נחקרת. ראשי הרשויות בצפון נפגשו עם אלוף פיקוד הצפון אורי גורדין ועודכנו בארוע, כאשר צה"ל מקיים הערכות מצב שוטפות וממשיך לשמור על כוננות גבוהה בגבול הצפון. בצה"ל עובדים על פרוייקט מגן הצפון כדי למגן את גבול הצפון מחדש, ומעריכים כי בתוך שנתיים ייבנה פרוייקט המכשול לאורך הגבול.

הרמטכ''ל הרצי הלוי בגבול הצפון
הרמטכ''ל הרצי הלוי בגבול הצפון | צילום: דובר צה''ל

שר הביטחון יואב גלנט מסר: "מברך את כוחות הביטחון על סיכול המחבל המעורב בפיגוע המטען בצומת מגידו, ביום שני האחרון. הצלחה זו היא תוצאה של פעילות נחושה, משולבת ומהירה של כוחות צה"ל, שב"כ וימ"מ. אנו ממשיכים במאמצים המבצעיים והמודיעיניים, בשילוב בין-ארגוני, בהמשך לפיגוע המסוכן ולסיכול המוצלח, שמנע פיגועים נוספים.

"במהלך הימים האחרונים קיימתי הערכות מצב בנוגע לפיגוע בהשתתפות מפקדי צה״ל וראשי גופי הביטחון", הוסיף גלנט, "אנו ממשיכים לנקוט בכל הצעדים הנדרשים לשמירת שגרת החיים האזרחית ולמיצוי חקירת האירוע על כלל היבטיו. אני קורא לציבור לגלות אחריות ולהימנע מהפצת ידיעות כוזבות ושמועות בלתי אחראיות ברשתות החברתיות - הנוסח הקובע הוא הודעת דובר צה"ל".

זירת הפיגוע באזור מגידו
זירת הפיגוע באזור מגידו

כזכור, ברקע הפרשה הביטחונית, לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיעה היום כי הוא יקצר את ביקורו המדיני בברלין בירת גרמניה, שהיה אמור להימשך כל סוף השבוע - והוא ישוב לישראל כבר מחר בערב. אמש הודיעה לשכת שר הביטחון יואב גלנט כי הוא קיים דיוני הערכות מצב בנוגע לפרשה הביטחונית, והיום הוא קיים התייעצות ביטחונית עם רה"מ נתניהו, אשר בסופה נמסר כי "ראש הממשלה נתניהו עוקב ומעודכן בימים האחרונים בהתפתחויות הביטחוניות יחד עם צמרת הביטחון".

הפצוע מפיצוץ המטען סובל מפציעות רסיסים בכל חלקי גופו וכן בראשו, והוא מורדם ומונשם. כוחות ההצלה שהוזעקו למקום העניקו לפצוע טיפול רפואי ראשוני ולאחר מכן פינו אותו למרכז הרפואי העמק. לאחר שמצבו התייצב - הוא הועבר להמשך טיפול בביה"ח רמב"ם בחיפה.