"פוטנציאל גבוה להסלמה": הוגברה הכוננות בכל הגזרות

לאחר הפיגוע ולאחריו פעולות הנקמה וההתפרעויות של המתנחלים בחווארה, שר הביטחון גלנט החליט על העלאת הכוננות ובצה"ל הודיעו על תגבור של שלושה גדודים ליהודה ושומרון. כמו כן, ארצות הברית גינתה את הפיגוע ואת אלימות המתנחלים

זמן צפייה: 06:59

במערכת הביטחון החליטו הלילה (שני) על תגבור כוחות ביהודה ושומרון והעלאת כוננות בעקבות הפיגוע שבו נרצחו אתמול האחים יניב והתפרעויות הנקמה של המתנחלים בחווארה במהלך הלילה. מחלקת המדינה של ארצות הברית כתבה כי הם "מגנים את האלימות בגדה המערבית". הלווייתם של האחים יגל והלל יניב תתקיים בשעה 14:00 בבית העלמין בהר הרצל.

שר הביטחון יואב גלנט קיים אמש הערכת מצב עם ראשי מערכת הביטחון בסופה הנחה על תגבור של הכוחות ביו"ש, למניעת פיגועים ועימותים נוספים, וכן על העלאת הכוננות בירושלים ועוטף עזה. גורם ביטחוני אמר לחדשות 13 כי ישנו "פוטנציאל גבוה להסלמה". בצה"ל הודיעו בהתאם על תגבור של שלושה גדודים והגברת הבידוק הביטחוני בשכם. הגדודים המתגברים יהיו גדוד 202 צנחנים וגדודי רותם והסיור של גבעתי.

הרמטכ''ל הרצי הלוי בזירת הפיגוע בחווארה
הרמטכ''ל הרצי הלוי בזירת הפיגוע בחווארה | צילום: דובר צה''ל

Whatsapp Image 2023 02 27 At 0
כוחות הביטחון בחווארה לאחר הפיגוע | צילום: נאסיר אשתייה, פלאש 90

חבר הכנסת צביקה פוגל מעוצמה יהודית אמר הבוקר בגלי צה"ל, לשאלתו של ספי עובדיה על הפרעות שבוצעו בחווארה: "את אפקט ההרתעה שהושג אתמול בעקבות מה שאתה קורא פוגרומים לא השיגה מדינת ישראל מאז חומת מגן. את התוצאה אני רואה בעין יפה מאוד. בחווארה הבינו שיש מאזן אימה שצה"ל כרגע לא משיג אותו".

ראש האופוזיציה הגיב לדברים, וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "זו לא ממשלת ימין על מלא, זו ממשלת אנרכיה על מלא. ח״כ פוגל צריך ללכת לכלא על הסתה לטרור". בדיון ועדת החוקה הבוקר אמר ח"כ יצחק קרויזר מעוצמה יהודית על המתפרעים בחווארה: "החבר'ה האלה כנראה קיבלו השראה מחודש וחצי של הפגנות".

במשרד המשפטים יבחנו אם לפתוח בחקירה פלילית נגד פוגל. גורם משפטי בכיר אמר לחדשות 13 כי "דבריו של פוגל הם הסתה לטרור. אין על זה חסינות. הוא חייב להיחקר באזהרה".

.[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2302270714' autoplay='0' credit='רויטרס' desc='התפרעויות המתנחלים בחווארה' poster='' kid='1_mihynsaw' duration='']

דובר מחלקת המדינה של ארצות הברית, נד פרייס, כתב כי "אנו מגנים את האלימות שהייתה היום בגדה המערבית, כולל מתקפת הטרור שהביאה למותם של שני ישראלים ואת אלימות המתנחלים, שהביאה למותו של פלסטיני, פציעתם של 100 נוספים ונזק רב לרכוש".

אתמול בצהריים נרצחו הלל מנחם יניב בן ה-21 ויגל יעקב יניב בן ה-19, שני אחים תושבי ההתנחלות הר ברכה.הם למדו בישיבות הסדר בקריית שמונה ובגבעת אולגה, ונרצחו בדרך חזרה מביתם לישיבותיהם. הלל סיים בימים אלה שירות בחיל הים, ואף הוענק לו תואר מצטיין קורס. יגל היו היה אמור להתחיל בימים אלה את ההליכים לקראת גיוסו לצה"ל.

יגל יעקב יניב והלל מנחם יניב
יגל יעקב יניב והלל מנחם יניב שנרצחו בפיגוע בחווארה

שעות אחרי הפיגוע, מאות מתנחלים הגיעו לחווארה והחלו בהתפרעויות אלימות, שכללו הצתת בתים, רכבים ועצים וכן זריקת אבנים. הפלסטינים דיווחו על מעל 100 כלי רכב שהוצתו, בנוסף ל-35 בתים שנשרפו כליל ו-40 בתים שנשרפו חלקית. פלסטיני אחד נהרג, אחד נוסף נפצע קשה מאבנים, שניים נפצעו באורח בינוני ו-30 נפצעו קל. נכון להבוקר, רק 2 מתנחלים עדיין עצורים בעקבות האירועים. לא ברור עדיין אם יובאו להארכת מעצר.

Nbjkwy
התפרעויות מתנחלים בחווארה | צילום: רויטרס

מחקירת הפיגוע עולה כי המחבל ברח לשכם, ולכן הכניסות והיציאות לעיר נסגרו על ידי הצבא והמשטרה. ההנחה היא שהוא לא פעל לבד, ונבדק האם הוא משתייך לארגון "גוב האריות" שאחראי על הרבה מאוד פיגועים בתקופה האחרונה בשומרון.

ההערכה כרגע היא כי לא מדובר בפיגוע שקשור לוועידה שנערכה היום בעקבה שבירדן, אלא ברצון לנקום על פעולת כוחות הביטחון בקסבה של שכם בשבוע שעבר, במהלכה נהרגו 11 פלסטינים. במערכת הביטחון חוששים כעת מפיגועי השראה שימשיכו את מעגל הדם.